منابع آگاه اعلام کردند، آمریکا به ترکیه برای چشم پوشی از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه دو هفته مهلت داده و گفته است به جای اس ۴۰۰ سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا را بخرد.
کد خبر: ۷۴۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 22 May 2019

 هشدار آمریکا به ترکیه + جزئیات

 

تابناک / آمریکا اعلام کرده است که در غیر این صورت، ترکیه با عواقب شدیدتری روبه‌رو می‌شود.

اس ان بی سی به نقل از منابع مطلع گزارش داد: اگر ترکیه از توافق با روسیه خارج نشود و سیستم دفاعی پاتریوت را تا پایان اولین هفته ماه ژوئن نخرد با عواقب سنگینی روبه‌رو می‌شود.

منابع مطلع می‌گویند، تا پایان هفته اول ژوئن ترکیه باید این قرارداد چندین میلیارد دلاری با روسیه را لغو کرده و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را بخرد در غیر این صورت نمی‌تواند ۱۰۰ جنگنده اف ۳۵ را از آمریکا بخرد و با تحریم‌های واشنگتن علاوه بر واکنش احتمالی ناتو روبه‌رو خواهد شد.

این در حالی است که یاووز سلیم قیروان، معاون وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در کنفرانسی با عنوان "روابط ترکیه و آمریکا، ریشه‌ مشترک و دیدگاهی جدید" گفت: تصمیم خرید اس ۴۰۰ راهکار نیست بلکه ضرورت است.

قیران افزود، سامانه‌های اس ۴۰۰ راهکار اول ترکیه نیست بلکه راهکار و راه حل آخر کشور است.

وی تصریح کرد، ترکیه طی بیش از ۱۰ سال بر سر خرید سامانه‌های پاتریوت مذاکراتی بی‌فایده با آمریکا داشت و به طبع تصمیم برای خرید اس ۴۰۰ به منزله تغییری استراتژیک در این روند نیست.

چندی قبل مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفته بود: در حال حاضر هیچ گونه حرفی مبنی بر به تعویق انداختن توافق اس ۴۰۰ و یا تعلیق آن مطرح نیست.

توافق اس- ۴۰۰ میان روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید و در پی آن ترکیه از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گرفت و واشنگتن مشارکت آنکارا را در برنامه تولید، نگهداری و استفاده از جنگنده‌های نسل پنجم "اف- ۳۵" به حالت تعلیق درآورد اما ترکیه تهدید کرد جنگنده‌های مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین کند و ممکن است جنگنده‌های "سو- ۵۷" روسیه جایگزین آنها شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار