آیت الله رئیسی با بیان اینکه کسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد؛ خصوصاً زمانی که آن نقد، نقد منصفانه است، گفت: حتماً نقد منصفانه می‌تواند در جهت کمک به دستگاه‌ها، نظام اداری کشور و مجموعه دستگاه قضایی موثر باشد.
کد خبر: ۷۴۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 22 May 2019

 رئیسی: از آزادی مطبوعات حمایت می‌کنیم

 

آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان بیان کرد: انشاءالله خداوند به برکت ولادت امام حسن مجتبی (ع) در ماه مبارک رمضان برکات خود را بر جمع ما، نظام مقدس ما وامت اسلامی نازل کند.

وی تصریح کرد: این جلسه برای من جلسه مغتنمی بود و دیدگاه‌ها، نظرات و صحبت‌های اصحاب رسانه و مطبوعات را شنیدم. انشاءالله در ادامه این جلسه، جلساتی در مقاطعی که مناسب باشد، خواهیم داشت و می‌خواهیم که این ارتباط برقرار بماند و هم از طریق مرکز رسانه و هم از طریق دفتر خود ما، دوستان ممکن است هر نکته‌ای را ضروری ندانند در رسانه و سایت منتشر کنند و نکاتی که به عنوان پیشنهاد به نظرشان می‌رسد، منتقل کنند؛ لذا این ارتباط حتماً باشد و دوستان دیدگاهایشان را منتقل کنند و حتماً دیدگاه‌های شما و دوستان مختلف می‌تواند در جهت اصلاح امور کارساز باشد و انشاءالله اگر کاستی‌ها و نواقصی هست که قطعاً در یک مجموعه عظیم، کاستی‌ها و نواقص محتمل است، انعکاس آن به طرق مختلف حتماً درجهت رفع کاستی‌ها و مشکلات می‌تواند کمک کند.

در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاکم باشد

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان این که وجوه مشترکی بین ما هست که نباید از ذهن دور کنیم، گفت: در این نظام همه به رفع ناهنجاری‌های اجتماعی فکر می‌کنیم و فکر نمی‌کنم رسانه‌ای باشد که به کاهش آسیب‌های اجتماعی فکر نکند. باید حتماً به کاهش آسیب‌های اجتماعی فکر کرد. در جامعه، وجود ناهنجاری‌های اجتماعی برای همه با هر گرایشی مهم است.

آیت الله رئیسی در ادامه بیان کرد: همه ما در جامعه به اجرای قانون و قانونمندی فکر می‌کنیم. در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاکم باشد و اگر قانون مورد نقض قرار گیرد، عدالت نیز مورد نقض قرار می‌گیرد. نمی‌خواهم بگویم که اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است؛ اما اگر بخواهیم همه روی نکته‌ای بعنوان ملاک تحقق عدالت در جامعه توافق کنیم، باید بگوییم یک ملاک این است که ببینیم قانون چه میزان نقض شده و چه میزان اجرا شده است.

وی افزود: اگر همگان در اداره جامعه بر اجرای عدالت توافق کنند، باید بگوییم اجرای قانون ملاکی برای اجرای عدالت است؛ به نحوی که هیچکس و در هیچ شرایطی به خود اجازه ندهد قانون را در کشور نقض کند؛ چون نقض قوانین و مقررات در جامعه به ضرر همگان است و کسی نباید به خود اجازه نقض قانون را بدهد.

نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند

رئیس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مبارزه با فساد اذعان کرد: فساد در کشور ما فراجناحی است و اصلاً مربوط به یک جناح و جریان خاص نیست. مقوله فساد نکته‌ای است که هیچکس نباید آن را در هیچ بخشی از جامعه قبول کند. ممکن است فساد رخ دهد؛ اما فساد نباید لانه کند و مطلقاً نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند. سخن در این نیست که افراد هیچکدام مرتکب تخلف و جرمی نشوند؛ اما مجموعه دست اندرکاران جامعه باید اتفاق داشته باشند که مطلقاً اجازه ندهیم در هیچ کجای جامعه فساد لانه کند. مبارزه با فساد امری است که باید جملگی بر آن باشیم؛ لذا این نکته مشترکی است که من فکر نمی‌کنم کسی مخالف آن باشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقاء امنیت ملی گفت: حفظ و ارتقاءِ امنیت ملی امری است که همگان بر آن اتفاق نظر داریم هم حفظ و هم ارتقاء امنیت ملی و اجتماعی امر مهمی است؛ بنابراین همگان در نوشته‌ها، در گفتار و در اقدامشان توجه به امنیت اجتماعی را یک امر قطعی و لازم بدانند.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی نظام نکته بسیار مهمی است و هم به نظام و هم کارآمدی نظام کمک می‌کند که یک نکته نیز مورد اشتراک است.

اینکه امروز دشمن نسبت به ما کاری نمی‌تواند انجام دهد، نه به این دلیل است که نمی‌خواهد؛ واقعاً می‌خواهد؛ اما نمی‌تواند

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقاءِ سرمایه اجتماعی افزود: مردم سرمایه اجتماعی هستند و مهمترین مولفه قدرت ما و اقتدار نظام محسوب می‌شوند. اینکه امروز دشمن نسبت به ما کاری نمی‌تواند انجام دهد، نه به این دلیل است که نمی‌خواهد؛ واقعاً می‌خواهد؛ اما نمی‌تواند؛ چرا؟ اولین رمز این است که ما مردم متدین، در صحنه و مدافع انقلاب و نظام داریم ممکن است مردم از عملکرد یک فرد یا یک مجموعه ناراضی باشند؛ اما نسبت به اصل انقلاب، نظام و ارزش‌ها پایبند هستند و نشان هم داده اند. ما باید حفظ این سرمایه اجتماعی را در دستور کارهای‌مان قرار دهیم و این نیز نقطه مشترکی است که جملگی باید بر آن تاکید داشته باشیم.

تنفر عمومی نسبت به جرم جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌کند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم نفرت عمومی نسبت به جرم اظهار کرد: نسبت به ایجاد تنفر عمومی به جرم و جنایت جملگی باید بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشیم. جامعه باید نسبت به کسی که مرتکب جرم و فساد می‌شود، واقعاً یک تنفر عمومی داشته باشد. ما اعلام می‌کنیم و شما هم فضاسازی را انجام دهید تا جرم در جامعه پرهزینه شود و ارتکاب جرم در جامعه پرهزینه باشد. چنانچه کسی مرتکب جرم، جنایت، توزیع مواد مخدر، قاچاق، فحشا، فساد اقتصادی و اجتماعی شد، باید یک نفرت عمومی در جامعه نسبت به او وجود داشته باشد و این تنفر عمومی نسبت به جرم در جامعه بسیار مهم است و جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌کند.

وی افزود: اگر کسی بداند که اگر مرتکب جرم شد، در جامعه انگشت نما می‌شود و نسبت به او نفرت بوجود می‌آید، این خیلی مهم است. این‌ها نکات مشترکی است که به آن‌ها اشاره می‌کنم و فکر نمی‌کنم مخالفتی در جمع دوستان و عزیزان در این موارد وجود داشته باشد. در جامعه نیز باید رغبت نسبت به قانون‌مداری و اجرای قانون ایجاد شود. نظم اجتماعی، قانون‌مداری، امنیت ملی و عدالت اجتماعی این‌ها مقولاتی است که فکر نمی‌کنم در جمع ما کسی مخالف آن‌ها باشد.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: شما نیز در رسانه خود این موارد را پیگیری کنید و ما نیز در اقدامات خود می‌کوشیم همین فضا را با رسانه‌ها ایجاد کنیم.

رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به جمله‌ای از امیرالمومنین (ع) گفت: وصف کردن عدالت خیلی وسیع است و در مورد آن می‌توان کتاب‌ها نوشت که عدالت چیست؛ اما سخن در عدالت اجرایی، اثباتی و در میدان است. بالاخره ما باید اجرای عدالت کنیم و تمام سازمان اداری کشور باید اجرای عدالت کند و مجموعه رسانه‌ای کشور باید در جامعه بسترسازی کند و زمینه سازی‌های ذهنی و اقناع عمومی نسبت به اجرای عدالت انجام دهد. کاملاً درست است که ما در اقدامات‌مان خصوصاً در برخی احکام که برای جامعه ایجاد سوال می‌کند، پیوست رسانه‌ای لازم داریم و باید یک پیوست داشته باشیم که کاملاً برای جامعه تبیین کند که صدور یک حکم این مبنا را داشته است و، چون همه از پرونده مطلع نیستند؛ خصوصاً در پرونده‌هایی که دغدغه عمومی می‌شود و به نحوی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، حتماً کار تبیین، توجیه و اقناع که اشاره فرمودید، کار مهمی است. البته ممکن است برخی قانع نشوند؛ اما قاعدتاً باید تبیین و توجیه باشد که افکار عمومی را توجیه کند؛ حالا اگر کسی قانع نشد، بحث دیگری است. حتماً این را بدانید که اقناعات شما در رسانه می‌تواند کمک بسزایی در اجرای عدالت و برخورد با متخلفان و مجرمان در جامعه و احساس عدالت و امنیت باشد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم؛ نه در مقابل خود، گفت: اصلاً فلسفه این جلسه برای این است که ما مجموعه رسانه‌ای کشور را همکاران اجرای عدالت می‌بینیم و حتماً لسان نقد شما هم می‌تواند در جهت اجرای عدالت کمک کند. کسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد؛ خصوصاً زمانی که آن نقد، نقد منصفانه است. حتماً نقد منصفانه می‌تواند در جهت کمک به دستگاه‌ها، نظام اداری کشور و مجموعه دستگاه قضایی موثر باشد.

از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم

رئیس قوه قضاییه افزود: نقد منصفانه حتماً می‌تواند کمک کند و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم. نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشکلات کمک کند و دوستان از همین موضع اگر نکاتی را مطرح می‌کنند، حتماً مورد استقبال هستند و مشکلی در این جهت وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با نکته‌ای که دوستان اشاره کردند، یک وقت موضوع حق شخصی فرد است و یک وقت حق فرد دیگری است و یک وقت هم حق کل نظام است. شما دیگر سیره ما را دیده‌اید که در قضایا ما چگونه عمل کردیم. ما نسبت به حق شخصی راحت گذشت می‌کنیم؛ اما نسبت به حق نظام نمی‌توانیم گذشت کنیم. حق نظام و حق مربوط به نظام را نمی‌توان گذشت کرد. نسبت به حق شخصی، عفو در قضایا بهتر است و حتماً در این قضیه که یک شاکی خصوصی پیدا شده، تشویق می‌کنیم اگر گذشت کند بهتر است و یکی از کار‌های دادگاه‌ها این است که تا می‌توانند با صلح و سازش قضیه را حل کنند. اولین مسیری که می‌توانند پیگیری کنند، این است که کار را با صلح و سازش حل کنند و کار به دادگاه و محکمه نکشد و با شورای حل اختلاف، ریش سفیدی، کدخدا منشی، مسائل درون سازمانی، درون صنفی مشکلات حل شود و به دستگاه قضایی کشیده نشود. ما از این فضا بسیار استقبال می‌کنیم. این فضا را گسترش دهید تا پرونده‌های ما کمتر شود و بگذارید مسائل درون اصناف مختلف مربوط به دو روستا، دو شهر، مربوط به یک منطقه با منطقه دیگر، مربوط به دو محله، مربوط به مسائل زناشویی، مربوط به طلبکار و بدهکار، مربوط به بازار و بازاری حل شود. از اینکه مسئله‌ای که با شاکی خصوصی آغاز و با شاکی خصوصی تمام می‌شود، به دادگستری کشیده نشود، بسیار استقبال می‌کنیم.

به نحوی عمل شود که خط قرمز‌هایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده، رعایت شود

وی ادامه داد: حال، آن‌هایی که نسبت به دستگاه قضایی حرفی زده‌اند و نسبت به ایشان احیاناً کیفرخواستی صادر شده، از آن‌ها هم گذشت می‌کنیم؛ اما مسئله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجرای مقررات و قوانین است و انشاءالله حتماً عزیزان با توجه به قانون مطبوعات به آن پایبند هستند و پایبند باشند تا کار به دادگستری و بخش‌های دادسرای ما کشیده نشود. ما می‌گوییم به نحوی عمل شود که آن خط قرمز‌هایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعایت شود.

وی تصریح کرد: در واقع در این قضیه بحث نگاه شخصی و برداشت‌های فردی چهارچوب‌هایی است که قانون گذاشته و این‌ها همه برای این است که این آزادی‌ها حفظ شود.

در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه وجود آزادی در کشور به برکت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهداست، گفت: ما در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم و معتقدیم که این آزادی به نفع مردم و کشور است.

وی تصریح کرد: بیان انتقادات از جانب رسانه‌ها حتما می‌تواند به رفع اشکالات و نواقص در نظام اداری ما کمک کند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به وجوه مشترکی که میان دستگاه قضایی و رسانه‌ها وجود دارد، گفت: امروز دشمن در مقابل ما صف آرایی کرده است و هر یک از ما برای مقابله با دشمن، وظایف و مسئولیت‌هایی داریم؛ مجلس با وضع مصوبات و قوانین، دولت با اتخاذ تمهیدات در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی واجتماعی و قوه قضاییه با مراقبت و حساسیت نسبت به افرادی که می‌خواهند جای پای دشمن را ایجاد کنند و دشمن را شادمان نمایند.

در مقابله با صف آرایی دشمن، رسانه‌ها وظیفه رصدگری را بر عهده دارند

آیت الله رئیسی افزود: در این مقابله با صف آرایی دشمن، رسانه‌ها نیز وظیفه رصدگری را بر عهده دارند و باید مراقبت کنند تا نکته‌ها و سینگنال‌هایی که موجب شادمانی دشمن می‌شود، در جامعه منتشر و شنیده نشود.

وی با بیان اینکه حفظ آبرو و حرمت و منزلت اشخاص به عنوان یک سرمایه مهم مورد نظر دستگاه قضایی است، گفت: تمام تلاش ما این است که خدای ناکرده حیثیت افراد مخدوش نشود. قضاوت در محاکم باید کاملا عادلانه و منصفانه و به دور از هر گونه نفوذ پذیری باشد. ما می‌گوییم قاضی حتی حق دخالت دادن حبّ و بغض شخصی خود را نیز ندارد؛ چه برسد به اینکه تحت نفوذ افرادی دیگر باشد؛ به همین دلیل کار قضاوت کار سختی است.

ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آراء محاکم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آراء محاکم گفت: امروز در جلسه‌ای که با حضور وزرای مربوطه و همکاران قضایی برگزار کردیم، مطالبی را در رابطه با بحث عدالت الکترونیک از جمله سامانه آراء که دنبال فعال کردن آن هستیم، مطرح کردیم. هدف ما آن است که آراء محاکم در منظر و نگاه صاحبنظران و نخبگان و پژوهشگران قرار گیرد و انجام این کار در جهت ایجاد شفافیت در دستور کار ما قرار دارد.

آیت الله رئیسی با اشاره به نخستین جلسه خود با روسای کل دادگستری استان‌ها بعد از معارفه به عنوان رئیس دستگاه قضا گفت: تاکید من از ابتدا این بوده است که باید نگاه‌ها در جهت ارتباط با رسانه‌ها، نخبگان، محافل علمی و فرهنگی و در جهت تبیین احکام و تصمیم گیری‌های قضایی برای افکار عمومی تغییر کند و این مهم باید شیوه همگان در قوه قضاییه باشد.

دستورالعملی در راستای حفظ کرامت همه مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی در مسیر ابلاغ قرار دارد

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ کرامت همه مراجعان و مرتبطان به دستگاه قضایی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی که ارائه کردم، دستورالعملی در راستای حفظ کرامت همه مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی اعم از قاضی، وکیل، کارکنان، ارباب رجوع و متهم در مسیر ابلاغ قرار دارد. تاکید ما حفظ کرامت همه مراجعان به دستگاه قضایی به موازات حفظ استقلال قضات است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت "قاعده قبح عقاب بلابیان" گفت: حتما باید همه قوانین و مقررات که لازم الاجراست، ابلاغ شود. اگر شورای امنیت ملی مصوبه‌ای را در حوزه رسانه‌ها صادر می‌کند، حتما باید این مصوبه به اطلاع رسانه‌ها برسد و رسانه‌ها نیز، چون ابلاغ شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر یک تصمیم امنیتی است، وظیفه دارند تصمیم مزبور را رعایت کنند.

در برخورد با مرتکبین فساد هیچگونه خط قرمزی را قائل نیستیم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی در برخورد با مرتکبین فساد هیچگونه خط قرمزی را قائل نیستیم، گفت: به همکاران قضایی خود نیز تاکید کرده ام که خط قرمز شما در مقوله رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی باید غیر مستند حرف زدن باشد؛ اما چنانچه موردی مستند به ادله و براهین محکمه پسند باشد، بنای ما در دستگاه قضایی این است که آن را با جدیت پیگیری کنیم و در این راستا تحت تاثیر هیچ نگاه و جریان خاصی نباشیم.

وی تاکید کرد: کشور و نظام پاکی که به واسطه خون مطهر شهدا و ایثارگری ایثارگران بنا شده است، در آن نباید دستان ناپاکان به اموال مردم دراز شود و ما به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی تفاوتی بین دانه درشت‌ها و ریز‌ها نیست

رئیس دستگاه قضا افزود: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که افراد متخلف، میدان را در دست گیرند و این یک وظیفه همگانی است و ما نیز در این رابطه مصمم هستیم.

آیت الله رئیسی گفت: در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی تفاوتی بین دانه درشت‌ها و ریز‌ها نیست. ما معتقدیم که باید با ریز‌ها هم برخورد کرد و اینگونه نیست که به خاطر دانه درشت‌ها از رسیدگی به جرایم و تخلفات ریز‌ها بگذریم.

وی با اشاره به موضوع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: هم دولت و هم همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باید حمایت‌های حقوقی لازم را از ایرانیان خارج از کشور به عمل آورند و باید ارتباط هموطنان‌مان در خارج از کشور را با فرهنگ و آداب و رسوم ملی شان حفظ کنیم؛ چرا که چنین ارتباطی هم در راستای سیاستگذاری کشور و هم به نفع امنیت ملی و خود هموطنان خارج از کشور است.

رسانه‌ها باید نگاه ما در حاکمیت را برای مردم تبیین کنند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تبیین نگاه ما در حاکمیت یکی از مسئولیت‌های رسانه‌هاست، اظهار کرد: ما معتقدیم رسانه‌ها هم باید نگاه ما در حاکمیت را برای مردم تبیین کنند و هم نگاه مردم را به ما منعکس کنند؛ بنابراین معتقدیم باید کار رسانه‌ای یک جاده دوطرفه باشد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: زمانی که من به عنوان تولیت آستان قدس رضوی به مشهد رفتم، مدیر مسئول روزنامه قدس را به دفتر خود دعوت کردم و به ایشان گفتم همانطور که حرف‌های تولیت آستان را برای مردم منتشر می‌کنید، در یک ستون مجزا نظرات مردم را نیز به ما منعکس کنید. ایشان در پاسخ به این مطالبه من پرسید که آیا همه سخنان و مطالبی را که مردم می‌گویند، در روزنامه منعکس کنیم که من به وی پاسخ دادم: تمام مطالبی را که مردم در رابطه با من مطرح می‌کنند، منتشر کنید و ایشان همین کار را کرد؛ بنابراین باور من همین است و اعتقاد دارم که باید هم سخنان مسئولین و هم سخنان مردم منتقل شود و این امر اعتماد مردم را افزایش خواهد داد.

دلایل تاسیس خبرگزاری‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف

وی با اشاره به دلایل تاسیس خبرگزاری‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف بیان داشت: اینکه دستگاه‌های مختلف برای خود اقدام به تاسیس خبرگزاری می‌کنند، برای آن است که رویکرد و نگاه و خبرشان به جامعه منتقل شود. اگر همه رسانه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند، طبعا همه آن‌ها، رسانه حاکمیت خواهند شد و رسانه حاکمیت شدن یک افتخار است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رسانه‌ای که از حاکمیت مجوز گرفته، مربوط به حاکمیت است، گفت: البته آن رسانه می‌تواند نگاه و سخن خود را منتقل کند و این امر به خاطر وجود سلایق مختلف است؛ اما اینکه در حاکمیت رسانه‌ای مانند خبرگزاری میزان به دستگاهی مانند قوه قضاییه مرتبط باشد، به سبب آن است که دستگاه قضایی بتواند دیدگاه‌ها و آرای خود را به جامعه منتقل کند و ما در این جهت فکر می‌کنیم که خبرگزاری یا روزنامه و رسانه‌ای که در دستگاه قضایی است، مطالب را منتقل می‌کند؛ البته این امر به معنای آن نیست که دستگاه قضایی می‌تواند با یک خبرگزاری مردم را در جریان همه مطالب و دیدگاه‌های خود قرار دهد؛ مگر یک خبرگزاری چقدر مخاطب دارد؟ بنابراین حتما باید همه رسانه‌ها در این ارتباط کمک کنند.

 مسئولین با اقدام و عمل خود و رسانه‌ها با جلوگیری از فضاسازی دشمنان باید در جامعه امید آفرین باشند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در دستگاه قضایی بنا داریم نسبت به آنچه که قانون تکلیف کرده، عمل کنیم، گفت: شما اصحاب رسانه و مطبوعات باید با توجه به جایگاه اجتماعی خود در جهت تبیین اقدامات، نقش آفرینی کنید. احساس عدالت درجامعه در گرو اقدامات ما و آگاهی بخشی و امید آفرینی شما اصحاب رسانه است.

آیت الله رئیسی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه افزود: مسئولین با اقدام و عمل خود و رسانه‌ها با جلوگیری از فضاسازی دشمنان باید در جامعه امید آفرین باشند و ما تردیدی نداریم که آینده این کشور و نظام با پشت سر گذاشتن تنگنا‌های ایجاد شده از جانب دشمن روشن است.

تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیارغلط است

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیارغلط است، گفت: ما باید خبر‌هایی را در جامعه منتشر کنیم که برای مردم ایجاد اطمینان کند. اینکه بگوییم مجرمی محاکمه شد و یا زمینه‌ای فسادزا در کشور اصلاح شد، برای مردم اطمینان ایجاد می‌کند؛ اما اینکه مدام بگوییم فساد، فساد، این برای کشور اطمینان ایجاد نمی‌کند؛ اطمینان ایجاد کردن در گرو اقدام و عمل است.

وی تصریح کرد: قانونگذار تأکید دارد که احکام قضایی بعد از قطعیت حتما باید منتشر شود. در این رابطه نسبت به برخی موارد الزام وجود دارد و همه بنا داریم در مواردی مثل فساد اقتصادی حتما موارد را دراختیار رسانه‌ها بگذاریم و علاوه بر حکم، جهات تبلیغی و اقناعی را به رسانه‌ها ارائه دهیم تا همه در جریان قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: تعامل بین همه بخش‌ها و قوا و اصحاب رسانه در جهت امید آفرینی، آگاهی بخشی، اجرای عدالت، توجه واقعی به مردم در پرتو امر خداوند، رضایتمندی و افزایش اعتماد عمومی به کارآیی نظام می‌باشد.

رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به سودمند بودن مطالب مطرح شده در این جلسه از جانب اصحاب رسانه گفت: نکاتی را که دوستان رسانه‌ای در این جلسه مطرح کردند، یادداشت کردم و انشاءالله این نکات را پیگیری می‌کنیم و افرادی که مطالب دیگری دارند می‌توانند به ما منتقل کنند.

سخنگوی قوه قضاییه: شورای نگهبان الزام قاضی به متابعت از نظر هیئت منصفه را غیر شرعی می‌داند

گفتنی است در نشست اصحاب رسانه با رئیس قوه قضاییه، پس از طرح مطالبی از سوی مدیران مسئول رسانه‌ها و پیش از آغاز سخنان آیت الله رئیسی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه طی سخنانی با اشاره به جلسه‌ای که وی با جمعی از خبرنگاران برگزار کرد، گفت: جلسه‌ای نه در این حد، اما در یک تراز پایین‌تر روز دوشنبه بین بنده و جمعی از خبرنگاران برگزار شد و آنجا هم من توفیق داشتم و شنونده نقطه نظرات خبرنگاران بودم؛ آن جلسات نیز حسب‌الامر ریاست قوه قضاییه ادامه خواهد داشت.

اسماعیلی با اشاره به بحث توقیف مطبوعات افزود: تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات صراحت دارد که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است و در صورت تخلف؛ دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتا تا دو ماه توقیف کند.

وی تصریح کرد: ابلاغ این مصوبه با قوه قضاییه نیست؛ بلکه با شورای عالی امنیت ملی و حسب مورد با وزارت ارشاد است؛ بنابراین ما در قوه قضاییه تکلیفی در رابطه با این مصوبه نداریم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: بر این اساس توقیف یک نشریه به سبب تخلف از مصوبه شورای عالی امنیت ملی، موقت است و سقف این توقیف نیز در قانون جدید دو ماه در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی بیان داشت: در مورد نشریه صدا نیز قرار شد همین اتفاق رخ دهد بنابراین این نشریه رفع توقیف خواهد شد و به حیات خود ادامه می‌دهد؛ البته رسیدگی به تخلفات آن در دادگاه و با حضور هیئت منصفه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان الزام قاضی به متابعت از نظر هیئت منصفه را غیر شرعی می‌داند، گفت: با این وجود در سال‌های اخیر که من در دادگستری تهران حضور داشتم، بیش از ۹۵ درصد، نظرات هیئت منصفه را دادگاه مراعات کرده است؛ یعنی مغایرت نظرات هیئت منصفه با دادگاه‌ها کمتر از ۵ درصد بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به موضوع کفالت و پذیرش پروانه نشر که در سخنان مدیران مسئول رسانه‌ها مطرح شد، گفت: این امر یک موضوع حقوقی است. جایی که قرار کفالت است، باید بین کفیل و مکفول عنه دو شخص باشد؛ ما وثیقه را از صاحب وثیقه قبول می‌کنیم؛ اما هیچکس نمی‌تواند کفیل خودش بشود؛ کاسب هم نمی‌تواند با جواز کسبش کفیل خودش شود؛ اما می‌تواند کفیل دیگری شود؛ بنابر این دارنده پروانه نشر نیز نمی‌تواند با پروانه خودش کفالت خودش را بکند؛ اما هر کدام از شما مدیران مسئول رسانه‌ها با پروانه خود می‌توانید کفالت دیگری را انجام دهید.

وی با اشاره به اظهارات یکی از اصحاب رسانه مبنی بر بازداشت برخی عناصر رسانه‌ای گفت: درست است یک نفر در بازداشت است؛ اما بازداشت این فرد ارتباطی با حوزه رسانه ندارد؛ نه بابت مقاله و نه بابت کار رسانه‌ای بوده است؛ بلکه آن فرد به اتهام اقدام علیه امنیت واخلال در نظم عمومی در کف خیابان بازداشت شده است. درست است آن فرد شغل رسانه‌ای دارد، اما برخوردی که با او شده، هیچ ارتباطی به حوزه رسانه نداشته و براساس گزارش ضابطین پرونده‌ی او در مرحله تحقیقات مقدماتی است

اظهارات مسئولان  و اصحاب رسانه در نشست با رئیس قوه قضاییه

در ادامه نشست اصحاب رسانه با رئیس قوه قضاییه، محبیان از خبرگزاری آریا بیان کرد: گمان نبود چنین جلسه‌ای گذاشته شود و اهل رسانه دعوت شوند. من در این خصوص از رئیس قوه قضاییه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه عدالت اظهار کرد: آزادی بدون عدالت نمی‌شود و عدالت استثناپذیر نیست. عدالت باید برای همه اجرا شود. عدالت نباید پیرو سیاست باشد و سیاست باید پیرو عدالت باشد.

در ادامه رسایی از هفته نامه ۹ دی خطاب به رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آغاز خوبی را در مواجهه با رسانه‌ها داشتید، گفت: متاسفانه در دوره قبل رسانه‌ها با سختگیری‌های خاصی مواجه می‌شدند و کسانی که به قوه قضاییه نقد داشتند- که البته اختصاص به قوه قضاییه هم نداشت- با برخورد‌های سختی مواجه می‌شدند و لذا شروع شما شروع خوبی است و‌ای کاش شکایاتی که قوه قضاییه از رسانه‌ها دارد را بررسی بفرمایید.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان سه مشکل عمده را در خصوص قوه قضاییه اعلام می‌کنند که یکی ورودی حجم زیاد پرونده، دیگری فرآیند اطاله دادرسی و سوم تعداد زیاد زندانی‌هاست. درست است که با برادر رئیس جمهور برخورد می‌شود، با داماد فلانی نیز برخورد می‌شود، اما افکارعمومی این احساس را ندارد که یکی از دلایل آن به خاطر عدم اطلاع رسانی درست و به موقع است.

رسایی اذعان کرد: ما در مورد مدرک تحصیلی یکی از مسئولان ۶ شماره گزارش نوشتیم که در نتیجه آن فرد از ما شکایت کرد و ۳ ساعت دادگاه طول کشید و بعد از ۳ ساعت دادگاه ما را تبرئه کرد؛ اما افکار عمومی می‌پرسد اگر مدرک فلانی درست نیست، چرا موضوع رها می‌شود.

متقیان با ابراز خوشحالی از تجمیع رسانه‌ها در این نشست گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، اولین باری است که درِ خانه رئیس قوه قضاییه روی رسانه‌ها باز شده. امیدوارم این موضوع استمرار پیدا کند و این کرامت ادامه داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب آقای اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه قضاییه، انتخاب مناسبی است، گفت: همه این رسانه‌ها بازوی اطلاع رسانی قوه قضاییه هستند؛ اما به شرطی که قوه قضاییه از رسانه‌ها بخواهد اطلاع رسانی کنند.

متقیان تصریح کرد: ما پرونده‌های زیادی در دادگاه داشتیم و قرار بود یک هیئت حل اختلاف خانوادگی برای رسانه‌ها درست شود و اگر به صلح انجامید، پرونده به دادگاه نرود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که جای توجه دارد، این است که رویکرد اقناعی به جای رویکرد قضاییِ صرف اتخاذ شود و ما نیز می‌توانیم مشاوران خوبی برای اطلاع رسانی باشیم؛ اما خواهشی که دارم این است که افزایش ظرفیت انتقاد پذیری را هم بپذیرید که کار رسانه انعکاس افکار جامعه است و خواهشم این است که زمینه‌ای باز شود تا بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم

مسئول سایت انصاف نیوز نیز دراین نشست گفت: باید رسانه‌های حاکمیتی، از جمله میزان ساماندهی شوند. خبرگزاری میزان با قضات مصاحبه می‌کند؛ دست ما را هم باز کنید تا ما هم برویم این کار را بکنیم.

در ادامه  خبرگزاری فارس اظهار کرد: مشاهدات ما این است که بخشی از بدنه قوه قضاییه در واقع مدافع مدیریت قوه قضاییه است. نکته بعدی این است که مردم سوالات و پرسش‌های زیادی از قوه قضاییه دارند و انتظار این است که قوه قضاییه با مردم صحبت کند؛ البته نوع حرف زدن خیلی مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آخر بحث نقد کردن است. نقد کردن و نقد شنیدن خیلی مهم است؛ به ویژه برای کسانی که قدرت‌های بالایی دارند. فکر می‌کنم نقد شنیدن که جزء شخصیت شماست، باید به قوه قضاییه تسری پیدا کند تا مردم نتایج آن را ببینند.

 خبرگزاری ایرنا در ادامه این نشست خطاب به رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: این رویکرد جنابعالی امید‌هایی را ایجاد کرده و تداوم این مسیر به اعتماد قوه قضاییه و اعتماد اجتماعی کمک خواهد کرد و انشاءالله این رویکرد تعاملی شما با اصحاب رسانه و افکار عمومی ادامه پیدا کند و یک رویکرد اقناعی ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کشور ما حفظ آبرو خیلی مهم است و نتیجه اصلی سرمایه اجتماعی حفظ آبرو است و یکی از کارکرد‌های قوه قضاییه حفظ آبروی مردم است؛ لذا فکر می‌کنم باید کاری کرد که اتهام زنی و انگ زدن هزینه داشته باشد؛ نه اینکه مورد تشویق قرار گیرد و جبران کردن این اتهام زنی‌ها بسیار دشوار است. اگر قوه قضاییه اهتمام داشته باشد، می‌تواند در این خصوص کمک کند.

وی با بیان این در فرآیند برخی اقدامات در همین روز‌ها ابهام وجود دارد، گفت: این ابهامات سبب شایعات و توسعه آن می‌شود؛ بنابراین شفاف سازی روند‌ها به ویژه در حوزه مسائل قضایی در جلب اعتماد بیشتر به قوه قضاییه کمک می‌کند.

 روزنامه وطن امروز در ادامه اظهار کرد: رسانه‌های زیادی در کشور از مبادی قانون مجوز گرفته‌اند و فعال هستند و عملکرد آن‌ها دیده می‌شود؛ اما ده‌ها رسانه دیگر در فضای مجازی حضور دارند که هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند و معلوم نیست مسئول آن‌ها کیست و بعضاً اثر کار آن‌ها بیشتر از رسانه‌های رسمی است. فکر می‌کنم قوه قضاییه باید روی این موضوع کار کند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه یک وظیفه ذاتی به عنوان مدعی‌العموم دارد، گفت: برخی از موضوعات در کشور مغفول می‌ماند و قوه قضاییه آنطور که باید به عنوان مدعی العموم ورود نمی‌کند. ما امروز در جنگی حضور داریم که رسانه یک بُعد آن است. ما افتخار می‌کنیم در قوه قضاییه محکوم هم شویم؛ اما آن جایی هم که برخی با منافع نظام سرشاخ می‌شوند، با آن‌ها برخورد کنیم. من می‌خواهم کانال ارتباطی میان رسانه‌ها و قوه قضاییه ایجاد شود تا اگر مطالبی وجود داشت، عرض کنم

مدیر مسئول همشهری در ادامه این نشست اظهار کرد: شرایط جامعه و کشور ما به گونه‌ای است که تلقی فسادِ همه گیر می‌شود و انتظار این است که برخورد قوه قضاییه با فساد بدون تبعیض باشد. مواردی در جامعه این تلقی را ایجاد می‌کند که ابزار مبارزه با فساد در جهت مسائل سیاسی است.

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم میان جرم سیاسی و جرائم امنیتی تفکیک قائل شوید، گفت: هیچکس مخالف برخورد با مجرم نیست؛ ولی این برخورد باید در مسیر عدالت قرار گیرد و ما انتظار اجرای عدالت را داریم مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان اظهار کرد: بعضی موارد و عملکرد‌ها در قوه قضاییه نیاز به جواب دارد. بعضی از این‌ها جواب داده شده و شاید از نگاه برخی مسئولین جواب دادن به این موارد، لزومی نداشته باشد؛ اما این‌ها نیاز به پاسخ بهنگام دارد و برخی از شبهات نیاز دارد با سرعت به آن‌ها جواب داده شود.

 مدیر مسئول خبرگزاری موج به مقوله ضرورت بهره گیری از کارکرد رسانه‌ها و پررنگ شدن نقش هیئت منصفه در دادگاه‌های مطبوعات اشاره کرد.

 مسئول پایگاه خبری فردا نیز با بیان اینکه احاطه و اشراف آیت الله رئیسی به مسائل دستگاه قضایی انتظارات را از ایشان افزایش داده است، گفت: ضرورت اتخاذ تدابیری برای کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و به رسمیت شناختن بیشتر مجوز‌های رسمی رسانه‌ها در محاکم احساس می‌شود.

در ادامه ، مدیر کل اخبار داخلی صدا و سیما به مواردی نظیر آموزش مردم در زمینه رسانه و حقوق فردی و همچنین اتخاذ راهکار‌هایی برای مقابله با اتهامات بی اساس حقوق بشری علیه ایران در مجامع جهانی اشاره کرد.

اشتری، فعال رسانه‌ای نیز در این نشست حمایت از افشاگران فساد و تعامل قوه قضاییه با رسانه‌ها در انتشار بیشتر دادگاه‌های مفاسد اقتصادی را خواستار شد.

 مدیر مسئول روزنامه جوان نیز برگزاری چنین جلسه‌ای با این کیفیت و کمیت را بی سابقه دانست و بر ضرورت ایجاد ساز و کار‌هایی جهت گسترش آزادی‌های مشروع و افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضاییه از طریق اقداماتی نظیر ایجاد سامانه‌ای جهت انتشار اموال مسئولان تاکید کرد.

در ادامه مدیر مسئول روزنامه آرمان، ارتباط بیشتر روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها با مردم و برخورد با دانه درشت‌ها و مفسدان اقتصادی را خواستار شد.

مسئول پایگاه خبری پارسینه نیز به ضرورت تشریح تدابیر قوه قضاییه برای امنیت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد.

 خبرگزاری دانا نیز خواستار چترحمایت قضایی از اقدامات رسانه‌ها شد و در عین حال تاکید کرد: نباید اجازه داد که برخی خبرنگاران در پوشش خبرنگاری اقدام به جاسوسی کنند.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد از نحوه برخورد بازپرسان و دادیاران دادسرای فرهنگ و رسانه تقدیر کرد و خواستار تشکیل شورای حل اختلاف روزنامه نگاران شد.

وی گفت: یکی از معضل‌هایی که برای مدیران مسئول رسانه‌ها و حتی خبرنگاران وجود دارد رفت و آمدهای زیادی است که آنها به سبب انتساب یک اتهام به دادسرا دارند و قرارهایی که برای آنها در این رابطه صادر می‌شود. از حضرتعالی می‌خواهیم که دستوری فرمایید تا در این مراجعات مدیر مسئول رسانه‌ها به دادسراها شخصیت آنها لحاظ شود؛ به هر ترتیب با مدیر مسئولی که بیست الی سی سال سابقه کار دارد و دارای دفتر و کارمند است باید به گونه‌ای برخورد شود که با التزام قضیه او در دادسرا حل شود.

 مدیر سایت عصر ایران بر همکاری قوه قضاییه با رسانه‌ها در جهت توسعه حقوق عامه اشاره کرد.

وی ادامه داد: گارد قوه قضاییه باید باز شود و نقد پذیری در دستگاه قضایی باید احیا شود.

این فعال رسانه‌ای مهمترین دغدغه رسانه‌ها در ایران را دغدغه حیات و ممات دانست و گفت: هیچ یک از دوستان رسانه‌ای که در این جلسه حضور دارند نمی‌توانند قسم جلاله بخورند که فردا رسانه آن‌ها منتشر شود.

محمدی با اشاره به قاعده قبح عقاب بلابیان گفت: تا چند روز پیش رسانه‌ای به نام صدا داشتیم، اما امروز این رسانه به ناگاه اعدام یعنی توقیف شده است چرا که مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره تهدیدات آمریکا به این رسانه ابلاغ نشده بود و در نتیجه به سبب مطلبی که در این نشریه کار شده بود حکم به توقیف آن داده شد.

مسئول سایت عصر ایران در پایان سخنانش به ضرورت ایجاد رسانه‌هایی با طول عمر زیاد در کشور اشاره کرد تا این رسانه‌ها بتوانند برند و بازوی نظام باشند.

خبرگزاری دانشجو نیز سفر‌های استانی و دیدار‌های آیت الله رئیسی از مجتمع‌های قضایی را اقدامی خجسته دانست و گفت: تأکید آقای رئیسی بر ضرورت پرکاری مسئولان قوه قضاییه بسیار سودمند است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار