کد خبر: ۷۴۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 22 May 2019

در پی امتناع چندین باره مقامات کاخ سفید  از حضور در مجلس نمایندگان آمریکا برای استماع و شهادت، علیرغم فراخوان از سوی نمایندگان این مجلس، دموکرات ها شدیدا دچار نا امیدی و سردرگمی هستند. بر همین اساس گزارش های بیشتر نشان می دهد که دموکرات های بیشتری به سمت حمایت از طرح استیضاح ترامپ به پیش میروند در حالی که دیگران هشدار می دهند که این امر ممکن است منجر به پیامدهای چشمگیر شود.

دموکرات های مجلس نمایندگان بعد از آن که مشاور کاخ سفید دان مک گان روز سه شنبه از شهادت در حضور کمیته قضایی این مجل خودداری کرد، مجددا خواستار استیضاح ترامپ شده اند. کاخ سفید با اشاره به حکم دادگستری که مشاوراتن حقوقی نمی تواند مجبور به شهادت دادن شود مک گان را از حضور در این کمیته منع کرد.

بر اساس گزارشی از نشریه The Hill، کمیته مذکور قرار است در روز چهارشنبه در مورد گزینه استیضاح ترامپ  در جلسه ویژه ای و غیر علنی بحث و گفتگو کند. در حالی که بعضی از دموکرات ها از همان ابتدای کار از استیضاح حمایت می کردند، دیگران - از جمله سخنگوی پارلمان نانسی پلوسی - همچنان می گویند که احتیاط بیشتری باید انجام شود.

جلسه غیر علنی امروز دموکرات های مجلس برای استیضاح ترامپ / شانس استیضاح چقدر است؟

بر اساس گزارش The Hill، دموکرات هایی که پیشتر خواستار احتیاط در مورد مسئله استیضاح شده بودند، اکنون به دنبال حمایت از این ایده اند. از جمله این دموکرات ها جیمی راسکین، عضو تیم سخنگو، نانسی پلوسی و عضو کمیته قضایی است.

راسکین در مورد چالش قدرت بین بخش های مجریه و مقننه دولت گفته: "ما شواهد فراوانی از جرایم و تخلفات قانونی در دولت در اختیار داریم. این بسیار شگفت انگیز است که رئیس جمهور بر روی اقدامات بخش اجرایی دولت پرده می کشد و از رعایت احکام و سایر درخواست های قانونی برای کسب اطلاعات اجتناب می کند."

جاستین آماش، نماینده جمهوری خواه میشیگان، نخستین جمهوریخواهی است که برای پیوستن به تقاضای دموکرات ها برای استیضاح، تصمیم خود را گرفته است، و گفته که پس از خواندن گزارش رابرت مولر در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 که روسیه آن را انکار می کند، در مساله بررسی «اقدامات قابل استیضاح رئیس جمهور» وارد شده است.

با این حال، بسیاری از دموکرات ها علیرغم تایید این نکته که اکنون بیش از قبل به موضوع استیضا میپردازند اما همچنان به اخطار و هشدار در مورد آن ادامه میدهند.

دین فیلیپس از مینه سوتا می گوید: "من هنوز شخصا وارد این موضوع نیستم، اما هیچ شکی وجود ندارد که من هر روز بیشتر متوجه آن میشوم. من نمی خواهم ببینم که کشورمان در این مسیر می افتد، اما آنها [مقامات دولت] کار را برای ما به شکل وحشتناکی سخت میکنند".

در حال حاضر احتمال این که دموکرات ها بتوانند اکثریت 218 رأی مورد نیاز برای آغاز تحقیق در مورد استیضاح را به دست آوردند احتمالی قابل بحث است.

حکیم جفریز، رئیس هیئت کمیته دموکرات ها در پارلمان، به خبرنگاران گفت:" من مخالف این تصورم که تعداد روزافزونی از دموکرات ها در مجلس خواهان پرداختن به موضوع استیضاح هستند" و افزوده که اکثر دموکرات ها اکنون بر مسائل اساسی مانند هزینه داروهای تجویزی و بسته های اقدامات زیربنایی متمرکز هستند.

بسیاری از دموکراتها که به قطار استیضاح پیوسته اند، اعتراف کرده اند که امتناع مک گان برای شهادت دادن، آخرین نشانه برای آنها بود. دیگران اشاره کردند که [وزیر خزانه داری استیون] منوچین نامه ای به مجلس نوشته و گفته او نیز از شهادت دادن درباره بازپرداختهای مالیاتی ترامپ طفره خواهد رفت.

دموکراتهای مجلس، تحقیقات متعددی را از کاخ سفید در تلاش برای گرفتن قدرت از ترامپ آغاز کرده است، از جمله تحقیق در موردممانعت از تحقق عدالت در جریان بازرسی های مولر و بازپرداخت مالیاتی ترامپ.

 با این حال، قانونگذاران همچنان تمایل زیادی به آغاز روند استیضاح ندارند، با توجه به این موضوع که چگونه استیضاح ناکام بیل کلینتون در 1998 اعتبار جمهوری خواهان را کاهش داد و محبوبیت کلینتون را به حداکثر و رکورد تاریخی رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار