کد خبر: ۷۴۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 22 May 2019

هرچه به زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس نزدیک تر می‌شود فضای فراکسیون‌های مجلس نیز انتخاباتی تر می گردد، فراکسیون ها چند روز است که وارد برخی مصادیق شده اند و بحث ها بر سر نفرات شروع شده است، اما هنوز خبری از مذاکره و ائتلاف نیست و فعلاً فراکسیون های سه گانه بحث های درون تشکیلاتی خود را دنبال می کنند.

به گزارش «تابناک»؛ دراین‌بین چند نکته کاملاً مشهود است فراکسیون‌های مستقلین و امیدی‌ها، ترکیب فعلی هیئت‌رئیسه را تا حدودی تائید می‌کنند اما بر اینکه بتوانند یک نفر از زنان و یک نفر از اقوام را هم به اعضای هیئت‌رئیسه اضافه کنند تأکید دارد، اما اختلاف‌نظرها بر روی مصادیق همچنان وجود دارد.

اختلاف نظر هایی که در طول سه سال گذشته نیز وجود داشت و در واقع تعدد کاندیداهای زن و اقوام باعث شد تا این دو نتوانند در سالهای گذشته در هیات رئیسه مجلس حضور داشته باشند.با این حال فراکسیون ها با جدیت در حال پیگیری انتخابات هیئت رئیسه هستند و قرار است تا روز شنبه لیست های خود را نهایی نمایند.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: روز گذشته جلسه ای در فراکسیون در خصوص هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار گردید اما به‌صورت کامل وارد مصادیق نشدیم و قرار است روز شنبه به جمع بندی نهایی در این خصوص برسیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص افزایش تعداد مستقلان در هیات رئیسه مجلس گفت: ما که نمی توانیم یک نفر را کم یا زیاد کنیم باید رأی بیاوریم تا فرد دیگری هم به اعضا اضافه گردد، ما دوست داریم اعضای بیشتری داشته باشیم اما به‌هرحال باید رأی هم در بین نمایندگان داشته باشیم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه زنان باید در هیئت رئیسه حضور داشته باشند گفت: ما دوره قبل در لیست خودمان یکی نفر از خانم ها را معرفی کرده بودیم، در دوره قبل هم خانم الماسی را معرفی کردیم و این دوره هم به احتمال زیاد یک نفر دیگر را معرفی می‌کنیم.

نعمتی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته الماسی حدود 20 رأی توانست کسب کند و حتی اعضای خود فراکسیون هم به وی رأی ندادند و اینکه آیا امسال در انتخاب خود تجدید نظر خواهید کرد یا نه گفت: این بحث‌ها وجود دارد و اتفاقاً زنان در اولویت لیست ما هستند و هرکس که بتواند در فراکسیون رأی بیاورد در لیست ما خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که بهتر نیست که یک زن از امید یا مستقلان معرفی شود تا رأی‌ها تقسیم نشود گفت: به نظر من راه مذاکره همیشه باز است و باید با فراکسیون‌های دیگر در مورد سایر اعضا هم‌صحبت کرد و باید بحث شود تا به یک نتیجه مشترک برسیم.

اما جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در خصوص اضافه کردن زنان به لیست امید گفت: ما امسال هم مانند پارسال حضور زنان در لیست را یکی از اولویت های اصلی خود می دانیم.

این نماینده مجلس گفت: فراکسیون هنوز وارد مصادیق نشده اما بر روی نواب رئیس و رئیس ما اتفاق نظر داریم و مانند سال گذشته به احتمال زیاد پزشکیان و مطهری به عنوان نواب معرفی می شوند، البته پیشنهادی هم برای تغییر نواب تاکنون به فراکسیون نیامده است.

وی گفت: دو روز است که تازه فراکسیون‌ها درباره هیئت رئیسه فعال شده اند، اما ما در خصوص حضور زنان همان طور که گفتم اصرار داریم اما خود خانم ها مثل اینکه خیلی تمایل ندارند که در هیات رئیسه باشند.

وی گفت: وقتی چند نفر از زنان با هم کاندیدا می شود، کار به مشکل می خودرو چون رأی‌ها تقسیم می‌شود و هیچکدام رأی لازم را کسب نمی کنند، اگر یک نفر از بین آنها کاندیدا شود آن موقع صد درصد می توانند وارد هیات رئیسه شوند. به نظر من اگر زنان خودشان به این جمع بندی برسند که یک نفر کاندیدا داشته باشند پیش‌بینی من این است که حتما می توانند در هیات رئیسه حضور داشته باشند.

وی در خصوص حضور اهل سنت در هیات رئیسه نیز گفت: الآن زمینه برای حضور اهل سنت در هیات رئیسه وجود دارد و به نظر می‌رسد که امسال که ما نیاز به انسجام داریم حضور اقلیت ها در هیات رئیسه می تواند این پیام را مخابره کند.

وی گفت: فراکسیون در حال حاضر برنامه های خود را پیش می بریم و در عین حال مدام در حال سنجش فضای داخلی مجلس هستیم و باید دید واکنش ها نسبت به موضوعات مختلف به چه شکل است اگر لازم شد مذاکره می کنیم اما اگر فضا مانند گذشته بود مذاکره هم نخواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار