کد خبر: ۷۴۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 22 May 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ترامپ مشاورش را از شهادت در کنگره منع کرد

کاخ سفید اعلام کرد، به یکی از مشاوران سابق رئیس‌جمهور دستور داده شده است در کنگره حاضر نشود. «سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید در این‌باره به خبرنگاران گفت: دموکرات‌ها نتایج تحقیقات مولر را دوست ندارند. هیچ توطئه‌ای در کار نیست، آن‌ها می‌خواهند هزینه‌های غیرضروری تحمیل کنند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، «دان مک‌گان» مشاور سابق ترامپ پیش از این ۳۰ ساعت توسط مولر بازجویی شده است. گفتنی است نمایندگان حزب دموکرات آمریکا قصد دارند مک‌گان را مجبور کنند در رابطه با تلاش‌های ترامپ برای کارشکنی در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، شهادت دهد. / اعتمادآنلاین

اروپا به برجام آویزان است

‏ فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپایی‌ها فقط به برجام آویزان شده اند و اقدامی برای حفظ آن نمی‌کنند و بعید است «اینستکس» را هم اجرایی کنند. اروپایی‌ها تاکنون نشان داده اند بازیگر مستقلی در تحولات نیستند و منتظرند بین ایران و آمریکا شرایط تازه‌ای شکل گیرد. در واقع کشور‌های اروپایی تا آن زمان صرفاً می‌خواهند به عنوان یک بازیگر بمانند، اما اقدامی در تحولات انجام نخواهند داد.

رونمایی از بدهکار جدید ۳ هزار میلیاردی

هنوز یک سال از اعدام باقری درمنی بدهکار بانکی، شش ماه از دستگیری قربانعلی فرخ زادرین، خریدار ماشین‌سازی تبریز و متهم دریافت یک میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند هفته از برگزاری دادگاه هدایتی، چند روز از برگزاری جلسات دادگاه متهمان بانک سرمایه نگذشته که باز هم پای یک پرونده بانکی به محافل خبری باز شده است. بر اساس اطلاعاتی که سازندگی از منابع آگاه و همچنین بررسی اطلاعات مالی یک بانک خصوصی به دست آورده، سهامدار اصلی این بانک خصوصی ۳ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد. مجموعه شرکت‌های او همچنین ۱۳۶ میلیون یورو بدهی به نظام بانکی کشور دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته چند مجموعه شبه‌دولتی تلاش کرده‌اند تا با خرید بخشی از سهام این بانک مانع از بروز بحران گسترده در سطح نظام مالی کشور شوند، ولی بررسی صورت‌های مالی این بانک خصوصی تایید می‌کند سهامدار اصلی این بانک، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مجموعه خودش وام گرفته است. سهامدار اصلی این بانک بیش از ۶۰ شرکت در اختیار دارد. همچنین او موفق شده تعداد قابل توجهی شرکت اقماری با حضور کارمندان خود راه‌اندازی کند. / سازندگی

دوچرخه سواری برای بانوان با رعایت ضوابط شرعی منع قانونی ندارد

اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: آنچه در زمینه دوچرخه سواری بانوان از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند این نیست که دوچرخه سواری توسط بانوان مطلقا ممنوع است. موضوع آن بخشنامه و دستور پیشگیری و برخورد با مظاهر اعمال منافی عفت، بد حجابی یا بی حجابی و تشویق دیگران به فساد و فحشا و امثال آن است و در این راستا، دستوراتی دادند و‌ای کاش کسانی که در فضای مجازی به اظهارنظر پرداختند، ذیل این دستور را می‌دیدند. در ذیل دستور اعلام کرده که شهرداری لازم است محل‌هایی را برای دوچرخه سواری بانوان تعبیه کند. کسی که چنین چیزی را می‌خواهد آیا معتقد است بانوان مجاز به دوچرخه سواری نیستند؟‌ای کاش افرادی می‌آمدند و از این اقدام که بخشی از آن صیانت و پیشگیری از جرایم و حفظ شان و منزلت زنان است، حمایت می‌کردند. دوچرخه‌سواری برای بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد. البته من فقیه نیستم و به فتاوا نمی‌پردازم./ فارس

واکنش جالب بهداد سلیمی به مجسمه‌اش در موزه ملی ورزش

قهرمان المپیک درباره مجسمه‌اش در موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک اظهارنظر جالبی کرد. بهداد سلمی درباره شباهت این مجسمه به خودش گفت: «البته که این مجسمه شباهت بسیار زیادی با من دارد، اما همه این شباهت‌ها از گردن به پایین است!» او این را گفت و ادامه داد: «البته ماهیت کار، کار زیبایی است. ضمن اینکه قرار شده پس از افتتاح موزه نسبت به به تغییراتی روی این تندیس اقدام شود.»

بازداشت ۱۵ تن در پرونده واردات کاغذ

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تعداد بازداشتی‌های مربوط به واردات کاغذ به ۱۵ نفر رسیده است. این افراد سه گروه هستند؛ گروه اول شرکت‌هایی هستند که بابت واردات کاغذ ارز گرفتند، اما بجای اینکه تمام ارز را به واردات کاغذ اختصاص دهند، یک سوم را به این کار اختصاص دادند و صرفا در مورد دو الی ۳ شرکت، ۱۵۷ میلیون دلار ارز تخصیص یافته بود که فقط ۵۷ میلیون دلار کاغذ وارد شده است. دسته دوم افرادی هستند که کاغذ وارد کردند، اما به جای عرضه به ناشران با قیمت مصوب در بازار آزاد به فروش رساندند و دسته سوم شرکت‌هایی هستند که ارز گرفتند، اما اصلاً کاغذ وارد نکردند. اگر تخصیص ارز ما با محاسبات دقیق می‌بود و تضمین‌های لازم گرفته می‌شد، اگر بعد از ورود کاغذ نظارت لازم توسط نهاد‌های متولی انجام می‌شد، امروز شاهد این بحران در بازار کاغذ نبودیم. / تسنیم

بالاخره حقوق و مزایای رئیس دفتر وزرا معلوم شد

با توجه به ابهامات و پرسش هایی که برای برخی دستگاه‌های اجرایی در خصوص میزان حقوق و مزایای روسای دفاتر مسئولان پیش آمده بود، یک مسئول مهم دولتی در بخشنامه روز‌های اخیر خود خطاب به همه اعضای کابینه اعلام کرده بود با توجه به قانون مدیریت کشوری، پست سازمانی رئیس دفتر از لحاظ پرداخت حقوق و مزایا به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول شامل رئیس دفتر معاونین رئیس جمهور، وزرا و مقامات همتراز است که در این حالت، پست سازمانی آن‌ها معاون مدیرکل در نظر گرفته می‌شود و رئیس دفتر استانداران، سفرا، معاونین وزرا و مقامات همتراز نیز پست سازمانی رئیس اداره خواهند داشت.

انتقاد یک اصلاح‌طلب از اظهارات اخیر روحانی

رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم با اشاره به اظهارات اخیر روحانی درباره اختیارات محدود رئیس جمهور گفت: رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی شخصیت دوم کشور محسوب شده و از اختیارات فراوانی برای اداره کشور برخوردار است. حجت‌الاسلام ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اظهارات اخیر حجت‌الاسلام روحانی در دیدار با فعالان سیاسی که از کمبود اختیارات رئیس جمهور گلایه کرده بود، گفت: رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی شخصیت دوم کشور محسوب شده و از اختیارات فراوانی برای اداره کشور برخوردار است. وی افزود: رؤسای جمهور ما در تنظیم بودجه اختیارات زیادی داشته و قادرند بودجه را به گونه‌ای تدوین کنند که مانع مفت‌خواری‌هایی تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور شوند که توان نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه در این دستگاه‌ها را ندارد. قوامی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس که گفته بودند مجلس امکان نظارت بر بخش زیادی از اعتبارات بودجه تقدیمی از سوی دولت را ندارد، تصریح کرد: بیان این گونه اظهارات مصداق فرافکنی نمایندگان است.

شعری که چشمان رهبر انقلاب را تَر کرد

شعری اثرگذار در وصف شهدای مدافع حرم گردان فاطمیون چنان اثرگذار بود که در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) رهبر انقلاب چنان از شنیدنش متاثر شدند که بغض کردند و اشک چشمان‌شان را‌ تر کرد.

در شب ولادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی ـ علیه‌السلام ـ جمعی از اهالی فرهنگ، شعر و ادب فارسی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

عاطفه جعفری از شعرای کشورمان، شعری را در این جلسه قرائت و به شهدای فاطمیون تقدیم کرد:

کوچه‌هامان پراز سیاهی بود، شهر را از عزا درآوردند چشم‌های ستاره‌ها خندید، ماه را سمت دیگر آوردند

شاخه‌هایی که سرفرازانند میوه‌هایی که جلوه‌ی باغند مادران مثل

ام لیلایند، که پسر مثل اکبر آوردند

روی تابوت‌هایشان بستند پرچمی که به رنگ خورشید است

فاطمیون فداییان حرم، سرورانی که سر برآوردند

قصه‌ها را یکی یکی خواندند، آخر ماجرا سفر کردند عاشقی هم برایشان کم بود، عشق بردند و باور آوردند

عصر یک جمعه بهاری بود، همه در انتظارشان بودیم باد‌های بهاری از هرباغ، لاله‌هایی معطر آوردند

این شعر که تمام شد، همه در بهت بودند و اشک و بغض رهبر انقلاب پس از پایان شعر فضای معنوی خاصی به مراسم داده بود. ایشان در واکنش به این شعر فرمودند: «خیلی ممنون خانم. خیلی خوب! شهدای مظلوم فاطمیون؛ جا دارد که به آن‌ها واقعا پرداخته بشود.»

توئیت کدخدایی درباره دغدغه شب گذشته رهبر انقلاب

سخنگوی شورای نگهبان در توئیتر، نوشت: این شورا اجازه تأیید مصوباتی که در آن از لغات غیر فارسی استفاده شده را نمی‌دهد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی توییتی نسبت به دغدغه‌ای که شب گذشته رهبر انقلاب در دیدار با شاعران درباره زبان فارسی بیان فرمودند، واکنش نشان داد. متن پیام سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود به شرح زیر است: «وقتی در طرح‌ها و لوایح قانونی گاهی اوقات لغات غیر فارسی دیده می‌شود نگرانی رهبر معظم انقلاب از حفظ زبان فارسی قابل درک است؛ هرچند شورای نگهبان مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی اجازه تأیید چنین مصوباتی را نمی‌دهد. لازم است صداوسیما نیز چنین نظارت مؤثری را بر برنامه‌های خود اعمال کند.»

فتاح: حسرت تلفن زدن به دل ترامپ خواهد ماند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه خواب آشفته ترامپ در مورد ایران هرگز محقق و تعبیر نمی‌شود، گفت: حسرت تلفن زدن به دل ترامپ خواهد ماند. سید پرویز فتاح در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه ملت، نظام و رهبری کمر تحریم را شکستند، گفت: حسرت تلفن زدن به دل ترامپ خواهد ماند و هیچ تلفنی زده نخواهد شد. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: آمریکایی‌ها با مطرح کردن این موضوع به التماس افتاده اند؛ آن‌ها به دنبال درگیر کردن نظام بودند، اما کور خواندند و نظام ما محکم ایستاده و همه متفق القول هستند.

تحلیل زیباکلام از توانایی آمریکا درباره اشغال ایران

فعال اصلاح‌طلب گفت: آنچه مسلم است این که آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه قصد اشغال خاک ایران را ندارندی، یعنی توانایی‌اش را ندارند. سناریویی را که آمریکایی‌ها در افغانستان (۲۰۰۱) و عراق (۲۰۰۳) عملیاتی کردند به هیچ‌وجه به‌ دنبال عملیاتی کردن چنین سناریویی در قبال ایران نیستند. چون این سناریو قابل اجرا نیست. رژیم صدام از حمایت مردمی برخوردار نبود و یا اگر هم برخوردار می‌بود به آن میزانی نبود که مردم به‌خاطر آن اسلحه در دست گرفته و بخواهند به‌خاطر صدام بجنگند. البته در مورد طالبان این مساله تا حدودی متفاوت بود. اما قدرت نظامی آمریکا قابل قیاس با طالبان نبود. در مورد ایران اشغال نظامی به هیچ‌وجه راه به جایی نخواهد برد، برای آنکه نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف عراق صدام حسین از حمایت مردمی آن هم در میزانی که برای حفظ آن مردم حاضر شوند در برابر دشمن «ایالات متحده» و یا هر متجاوز احتمالی دیگری سلاح به دست گرفته و ایستادگی کنند برخوردار است. کافی است توجه داشته باشیم که ایران جمعیت ۸۰‌میلیونی دارد که به خودی خود یک قدرت مهم است. مثلا اگر فرض کنیم ۱۰‌درصد از مردم ایران یعنی حدود ۸‌میلیون نفر سلاح در دست گرفته و در برابر حمله احتمالی آمریکایی‌ها بایستند آن وقت کار برای واشنگتن بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. آمریکایی‌ها به هیچ‌ عنوان به‌ دنبال چنین سناریویی نیستند.

گلایه رهبر انقلاب از ترانه برخی سریال‌ها

رئیس حوزه هنری اضافه کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به چند نکته مهم اشاره کردند و در اهمیت شعر فرمودند: شعر معجزه است و به همین اندازه شاعران نسبت به آن مسئولیت دارند، چرا که مغلطه‌ای از سوی جریانات روشنفکری مطرح می‌شود که شعر دارای معنی را شعاری می‌دانند که این به جهل این صاحبان نحله‌ها و غفلتشان باز می‌گردد. وی ابراز داشت: رهبر انقلاب به شعرای بزرگ تاریخ زبان فارسی اشاره کرده و فرمودند: اشعار این بزرگان مملو از حکمت بوده است. اما در بخش دیگر از منویات خود به اوضاع زبان فارسی اشاره کردند، و ضمن ابراز نگرانی از بی توجهی گویندگان صدا و سیما به زبان فارسی و استفاده بی حد و غیر عالمانه از لغات زبانهای بیگانه بویژه زبانهای غربی فرمودند این مسأله موجب نگرانی است.به گفته مومنی،‌البته رهبر انقلاب در بخشی دیگر از برخی ترانه‌های پایان سریال‌های تلویزیونی گلایه کرده و فرمودند: برخی از این ترانه ها بسیار ضعیف است ،‌بنابراین از وزارت ارشاد و حوزه هنری خواستند که در این زمینه وظیفه خود را انجام دهند و بیشتر این مسئله را مورد توجه داشته باشند.

"وزیر اخراجی" راز خیمه شب بازی‌های "ترامپ" علیه ایران را افشا کرد

"جیمس متیس" وزیر دفاع پیشین دولت "دونالد ترامپ" که جای خود را به "پاتریک شاناهان" سرپرست پنتاگون داده است، بامداد سه شنبه گفت: تحرک نظامیان ما برای واداشتن ایران به آمدن پای میز مذاکره و انعقاد توافق جدید است.متیس درپاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی که از ابوظبی پخش می‌شود، در خصوص ارزیابی اش از اوضاع کنونی منطقه ادعا کرد: آن چه ما به دنبال آن هستیم، تصحیح برخی از موارد موجود در توافق هسته‌ای با ایران است و طبیعتا این ماموریت سیاستمداران و رهبران جهان است.وی ادامه داد: به همین خاطر زمانی که نگرانی‌های اولیه پدیدار شد، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که حضور نظامی را با کمک کشور‌های دوست خود در منطقه تقویت کند.متیس مدعی شد: این کار برای آن صورت گرفت تا مشکلات منطقه را که ناشی از رفتار‌های ایران بود، در اینده حل و فصل شود و به یک توافق جدید با تهران برسیم.

برخورد پلیس راهور زنجان با سگ گردانی در خودرو

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی این استان در صورت مشاهده سگ گردانی با خودرو با رانندگان خاطی برخورد قانونی خواهد کرد. سرهنگ محمدحسن خلجی افزود: حضور سگ در خودرو باعث حواس پرتی راننده و همچنین دیگر رانندگان عبوری از مسیر می شود و احتمال وقوع حوادث رانندگی را در پی دارد. او با بیان اینکه پلیس با دور دور کردن خودروها نیز مخالف است، گفت: برخی رانندگان جوان بی آنکه به خطرات ناشی از این دست حرکات نمایشی توجه کنند نسبت به دور دور کردن با خودرو اقدام می کنند که این کار برای راننده و سرنشینان خودرو و حتی دیگر خودروهای عبوری، خطرآفرین است.

حکم حسین هدایتی صادر شد

غلامحسین اسماعیلی در سومین نشست خبری خود در ارتباط با آراء پرونده‌های مفاسد اقتصادی رسیدگی شده و اخیراً صادر شده، اظهارداشت: پرونده مربوط به آقای حسیین هدایتی مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی صادر شد و با رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی ما آقای حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از بکارگیری از خدمات دولتی و رد مال معادل ۴ هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال یعنی ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه که از این بانک تحصیل مال نامشروع کرده بود و همچنین تحمل ۷۴ ضربه شلاق، متهم دیگر آقای سید مهدی موسوی نژاد به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۵ سال حبس، محرومیت دائم از مشاغل دولتی، استرداد ۹۳ میلیارد تومان و ۷۴ ضربه شلاق، علی اکبر یقینی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس، محرومیت به کارگیری در مشاغل دولتی و آقای کیان پیشه به جرم معاونت در نظام اقتصادی به تحمل ۵ سال حبس.

توضیح هادی رضوی درباره اروپاگردی با منشی‌اش

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سید محمد هادی رضوی و تعدادی دیگری از متهمان بانک سرمایه صحب امروز با حضور مستشاران، وکلای مدافع، نماینده دادستان تهران و اصحاب رسانه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد. در بخشی از این دادگاه سید هادی رضوی در درباره مطرح شدن ماجرای سفرش به اروپا همراه منشی‌اش گفت: مثلا آقای قهرمانی در جلسه قبل گفته است که من با منشی خودم اروپاگردی کرده‌ام و به ۵۰ کشور رفته‌ام. در صورتی که اولا این منشی ۱۵ سال است که با من کار می‌کند و در آن سفر خانواده‌ام همراه من بودند و ۵۰ کشور هم نبوده بلکه ۵ کشور بوده است و از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ موردش فقط مربوط به عراق بوده است و من فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش و اروپاگردی در کار نبوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار