کد خبر: ۷۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 22 May 2019

 

 
 گفتن کلمه “نه” به کودکان برایشان مفید است و به آن‌ها یاد می‌دهد که در زندگی هر چیز دارای حد و حدودی است و وقتی شما آن را به موقع و در شرایط مناسب استفاده کنید توجه و مراقبت شما را نشان می‌دهد.

 

راه‌های زیادی وجود دارد که شما بتوانید به فرزندتان ” نه” بگویید، اما یادتان باشد همه آن‌ها اثر گذار نیستند و مهم این است که شما معنی و منظورتان از ” نه” را برای آن‌ها توضیح دهید.

واضح و قطعی پاسخ دهید
شنیدن کلماتی مثل ” خوب”، ” ببینم چی میشه” یا ” شاید نه” از دهان شما بچه‌ها را ناامید می‌کند و اغلب آن‌ها در شرایط عجز و لابه قرار می‌دهد به حدی که می‌توانند نظر شما را از “نه” به ” بله” تغییر دهند.

وقتی قرار هست ” نه” بگویید، قاطع باشید و بگویید ” نه، امروز نمی‌توانی این کار را انجام دهی” یا ” نه ما بعدا به آنجا می‌رویم”. این عبارات را سفت و محکم بگویید و به گونه‌ای رفتار خود را مدیریت کنید که فرزندتان مطمئن شود تا صد سال دیگر هم که بگذرد جواب شما “نه” خواهد بود.

البته گاهی واقعا ممکن است جواب شما شاید باشد. در چنین مواقعی شک و تردید خود را واضح و روشن به او نشان دهید و بگویید که دلیل شکتان چیست؟ مثلا بگویید “من مطمئن نیستم اگر الان به آنجا برویم بتوانی در ساحل بازی کنی، ما صبر می‌کنیم اگر شرایط مساعد شد حتما می‌رویم. “
چگونه به فرزندتان نه بگویید
یک توضیح کوتاه به فرزندتان بدهید
یک توضیح مختصر و مفید به فرزندتان درباره اینکه چرا مخالف هستید و ” نه” می‌گویید شرایطی را فراهم می‌کند که او تجربه کردن را بیاموزد. ” تو نمی‌توانی بدون پوشیدن جلیقه نجات شنا کنی” اگرکنار این عبارت به فرزندتان علت را توضیح ندهید او با خود می‌گوید، چون مادرم نمی‌خواهد، من نمی‌توانم شنا کنم و اینگونه است که از دلیل اصلی آن که “خطرناک بودن” است غافل می‌شود.

باید در کنار این “نه” گفتن برای او توضیح دهید”، چون تو شناگر حرفه‌ای نیستی ممکن است بدون پوشیدن جلیقه نجات نتوانی از شنا کردن لذت ببری و همه فکرت این باشد که مبادا غرق شوی”

به او بفهمانید که شما تسلیم خواسته هایش نمی‌شوید
مهم نیست که فرزندتان چقدر عجز و لابه و التماس می‌کند. تسلیم نشوید. تغییر “نه” شما به “بله” این فکر را در ذهن کودک تقویت می‌کند که شما هنوز نمی‌دانید چه می‌خواهید و منظورتان چیست.

حتی ممکن است از او چیز‌هایی بشنوید که شاید دلتان به رحم بیاید مثل “، اما همه این کار را انجام می‌دهند” یا ” منظورت این بود؟ ازت متنفرم” در برابر این عبارات سست نشوید و عقب نشینی نکنید فقط به او تذکر دهید که چقدر دوستش دارید و این قانون شماست و گفتگو را ادامه ندهید.

عواقب گوش ندادن به حرفتان را اگر لازم است نشان دهید
اگر رفتار فرزندتان در واکنش به “نه” مناسب نبود عواقبش را به اونشان دهید؛ فریاد زد، جیغ کشید و بی حوصله بود به او یادآوری کنید نتیجه خوبی نخواهد گرفت. شاید این رفتار بهترین پاسخ باشد.

به او هشدار بدهید ” اگر اصرار و خواهش را تمام نکند شما مجبور می‌شوید از راه‌های دیگری برای ساکت کردن او استفاده کنید. نشان دادن عواقب منطقی، بهترین راه برای متقاعد کردن فرزندتان است و اینکه متوجه شود شما به معنای واقعی کلمه به او ” نه” گفته اید.

احساساتی نشوید
درحالی که بعضی والدین دوست ندارند “نه” بگویند، چون نمی‌توانند معنای آن را توضیح دهند و یا اینکه نمی‌خواهند؛ بعضی از والدین به علت احساس گناهی که از ناراحتی فرزندشان پیدا می‌کنند “نه” نمی‌گویند. به این نکته توجه کنید که احساستان زمان ” نه” گفتن چگونه است؟ شما می‌توانید احساسات خود را از طریق روش‌هایی سالم و سازنده کنترل کنید.

در چنین مواقعی به خودتان یادآوری کنید که این برای فرزندتان خوب است که گاهی احساس ناراحتی و غم و اندوه را تجربه کند. درواقع ” نه” گفتن به خواسته‌های فرزندتان فرصتی را در اختیار او قرار می‌دهد تا بعد‌ها بتواند در جامعه برخورد مناسبی در شرایط دشوار و سخت داشته باشد.

مطمئن باشید که گاهی اوقات ” بله” هم می‌گویید
” نه” گفتن به تمام خواسته‌های فرزندتان می‌تواند مضر باشد. بچه‌ها نیاز دارند که مکان‌های جدید را کشف و محیط اطراف و بسیاری از اتفاقات را امتحان و تجربه کنند. پس ضروری است که گاهی اوقات به خواسته‌هایی که منجر به پیشرفت او خواهد شد ” بله” بگویید.

زمانی که احساس کردید بیش از حد از کلمه ” نه” استفاده می‌کنید به خودتان بگویید چرا؟ آیا خیلی خسته اید؟ یا اینکه نگران هستید که فرزندتان جایی دچا مشکل شود؟

خوب است که گاهی ” نه ” بگویید، اما این را به یک عادت تبدیل نکنید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار