کد خبر: ۷۳۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸ 24 April 2019

تابناک / معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کشاورزان گیلانی خواست تا به توصیه‌های لازم برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی عمل کنند.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان، مسعود الماسی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی استان نسبت به کاهش دما، افزود: براساس این پیش بینی طی روزهای چهارشنبه،پنج شنبه و جمعه در ارتفاعات، دمای هوا تا صفر و زیر صفر درجه و حتی در بعضی مناطق جلگه این دما حاکم است.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان برنجکار برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی نشاء برنج، آبگیری خزانه‌ها را با پوشش پلاستیکی در بعدازظهرها انجام دهند.

الماسی افزود: کشاورزانی که تاکنون خزانه گیری نکرده، تا سپری شدن موج سرمای اخیر اقدام به خیس کردن بذر نکرده، چون جوانه برنج به سرما حساس است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین در خصوص حفاظت از درختان باغات میوه، ادامه داد: پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشكیل یخ می‌شود. به ازای هر لیتر آب كه یخ می‌شود ۸۰ كیلو كالری گرما آزاد می‌شود. گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی كه در تماس با آب هستند می­ شود در ضمن تشكیل یک لایه نسبتا عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید. برای این منظور می‌توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده كرد و یا توسط محلول پاشی‌ها روی درختان میوه آب پاشید. پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتیگراد و یا بالاتر از آن انجام گیرد.

الماسی گفت:در صورت وجود سيستم آبياري باراني و يا قطره اي درباغ مي‌توان ازميكرو جت بر روي تاج درختان استفاده و آب را بروي تاج درختان پاشيد. پاشيدن آب با ايجاد لايه يخ بر روي جوانه ها باعث محافظت از سرما و همچنين يخ زدن آب باعث آزاد شدن گرما و گرم شدن محيط اطراف جوانه‌ها مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار