تابناک / عدم تمدید معافیت‌های آمریکا برای مشتریان نفتی ایران موجب بروز نگرانی‌هایی در سطح جامعه شده و برخی از کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که این موضوع عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کند. مردمی که هم‌اکنون نیز با مشکلات معیشتی دست به گریبان‌اند و چاره‌ای غیر از تغییر الگو‌های مصرف برایشان باقی نمانده است.
کد خبر: ۷۳۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 24 April 2019
 
 			 				 					لاهوتی: پیش‌بینی کاهش صادرات نفت را کرده‌ایم
 
 
 
 
 
 
تابناک / عدم تمدید معافیت‌های آمریکا برای مشتریان نفتی ایران موجب بروز نگرانی‌هایی در سطح جامعه شده و برخی از کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که این موضوع عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کند. مردمی که هم‌اکنون نیز با مشکلات معیشتی دست به گریبان‌اند و چاره‌ای غیر از تغییر الگو‌های مصرف برایشان باقی نمانده است.
 
برخی از سیاسیون و مسئولان، اما با نگاهی خوشبینانه از مشکلات پیش رو در کوتاه مدت صرف نظر کرده و اعمال تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر را به فال نیک می‌گیرند. این گروه امیدوارند که این تهدید به فرصتی برای ارتقای تولید تبدیل شود. مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این گروه قرار دارد.

لاهوتی در گفتگو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها راه به جایی نمی‌برند، گفت: «فکر نمی‌کنم که این اقدام آمریکا تاثیر چندانی در اقتصاد ایران داشته باشد و برای آن‌ها توام با موفقیت باشد. برای این نیز دلایلی دارم. اولا اینکه ما خودمان به کاهش وابستگی به نفت اصرار داریم. فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی نیز همین است. ما قبلا یک حساب ذخیره ارزی داشتیم که مازاد درآمد نفتی در آن جمع می‌شد، اما الان صندوق توسعه ملی را داریم».

وی افزود: «دلیل دوم برای امیدوار بودن به بی‌اثر شدن اقدام آمریکا این است که ما در خودمان در قانون بودجه کاهش فروش نفت را پیش بینی کرده‌ایم. پارسال پیش بینی کرده بودیم که دو میلیون و ۴۱۰ هزار نفت صادر کنیم و بالای دو میلیون هم صادر کردیم. امسال گفتیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادر کنیم. این یعنی خودمان نزدیک به یک میلیون از صادرات نفت را کم کردیم. دلیل این اقدام نیز این بود که اگر نتوانستیم نفت صادر کنیم، مشکلی درست نشود. این را نیز توجه داشته باشید که درآمد نفتی امسال ما ۳۳ میلیارد دلار است در حالی که قبل ۶۰، ۷۰ میلیارد دلار بود. از این ۳۳ میلیارد نیز ۲۱ میلیاد دلار به دولت می‌رسد. ما باور داریم که نفت یک سرمایه ملی است و نباید صرف امور اجرایی شود پس منتظر آمریکا نمانده و برای کاهش صادرات آن تلاش می‌کنیم.

نماینده لنگرود ادامه داد: «دلیل سوم واکنش مشتریان نفتی ایران به اقدام آمریکا است. به عنوان مثال چین قویا مقابل آمریکا ایستاد و گفت که تحریم یک جانبه را قبول ندارد و به مبادله نفتی با ایران ادامه می‌دهد. نباید فراموش کرد که تحریم‌های آمریکا یک جانبه است و هیچ قطع‌نامه شورای امنیتی در کار نیست که دیگران ملزم به همکاری با این کشور کند. شاید برخی به خاطر مبادلات تجاری خود به آمریکا به آن اعتنا کنند، اما الزامی در کار نیست و می‌توانند با این کشور همراه نشوند. ما نیز پیش‌بینی می‌کنیم که با آمریکا همراه نشوند و بنابراین اطمینان داریم که اتفاقی نخواهد افتاد».

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه آیا مردم در کوتاه مدت فشار اقتصادی بیشتری را تحمل می‌کنند یا خیر، گفت: «خیر، این اقدام آمریکا تاثیری در اقتصاد و درآمد‌ها و بودجه ما ندارد و با قدرت می‌گویم که مشکلی ایجاد نمی‌شود. اکنون یک فضای روانی است در جامعه ایجاد شده و گمان می‌شود که مردم با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شوند، اما اینطور نیست».

وی تاکید کرد: «ما بدهی خارجی به هیچ کشوری نداریم. کل میزان واردات ما نیز سالانه ۳۰، ۴۰ میلیارد دلار است و اتفاقا اگر بین خودمان اجماع ایجاد کنیم خواهیم توانست شرایط فعلی را به یک فرصت طلایی برای تولید کنندگان تبدیل کنیم. آن‌ها قبلا قدرت رقابت با تولیدات مشابه وارداتی را نداشتند، اما اکنون بستر برایشان فراهم است».

لاهوتی خاطرنشان کرد: «ممکن است آمریکایی‌ها موفق شوند که صادرات نفتی ما را کاهش دهند، اما ما خود این را پیش‌بینی کرده‌ایم و از این بابت نگران نیستیم. ضمن اینکه تجربه اداره کشور در شرایط تحریمی را نیز داریم».

وی به آمریکایی‌ها توصیه کرد که «بهتر است خود را بیشتر از این کوچک نکنید، چون به اجماع با دیگران نمی‌رسید.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار