کد خبر: ۷۳۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 23 April 2019
 

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 


 

خبرگزاری ایسنا: اکبر رنجبر زاده در جلسه علنی امروز مجلس تذکرات کتبی را به شرح زیر قرائت کرد.

حسینعلی حاجی به وزیر صنعت: آقای وزیر بی تفاوتی و عدم اراده جدی شما در رفع مشکلات مردم بیشتر از گرانی و تورم مردم را آزار می‌دهد. صرفاً تماشاگر نباشید.

خدیجه ربیعی و یوسف نژاد و ناهید تاج الدین به وزیر آموزش و پرورش: تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان

ناهید تاج الدین به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت: جلوگیری از واگذاری شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران

حسینعلی حاجی دلیگانی و اکبر رنجبرزاده به وزیر اقتصاد: ظاهراً فراموش کردید که وزیر اقتصاد و متولی مستقیم امور اقتصادی کشور هستید. در این مدت چه اقدامی در خصوص کنترل نقدینگی، کاهش تورم و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور و عمل به وعده‌های اخذ رأی در مجلس کرده‌اید؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، یوسف نژاد، رنجبرزاده به وزیر کار پوشش بیمه زنان خانه‌دار و قالیباف در جهت حمایت از زنان به عنوان رکن خانواده و توسعه صنایع دستی و جامعه زنان یک ضرورت است.

نصرالله پژمان فر به وزیر ارتباطات: آقای جهرمی در نشست اخیر اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از انجام تلاش‌های موفقیت آمیز وزارت ارتباطات برای اجرای سند ۲۰۳۰ در ایران خبر داده‌اید. چرا این وزارتخانه خلاف نظر رهبری و دولت مبنی بر دستور توقف اجرای سند ۲۰۳۰ عمل می‌کند؟ با توجه به افزایش اختلالات آنتن دهی در تلفن‌های همراه در سطح شهر مشهد و هشدارهای دادستانی استان به مدیران اپراتورها در جهت رفع این اختلالات با وجود زائران میلیونی در طول سال در این شهر مقدس چرا وزارت ارتباطات اقدام جدی در این خصوص انجام نمی‌دهد؟

جواد کاظم نسب به وزیر نیرو: استرداد وجوه واریزی و چک‌های دریافتی بابت حق‌آبه کشت پاییزی به کشاورزان.

بیت الله عبدالهی به وزیر ارتباطات: چرا قوانین مصوب در خصوص قراردادهای کارگزاران مخابرات عملی نمی‌شود و آنها را علی رغم وجود قانون نگران و از حق و حقوق خود محروم ساخته است؟ به رئیس جمهور: خواهش داریم دستور فرمائید با توجه به گرانی‌های اخیر افزایش حقوق سال ۹۸ در خصوص کارگران، کارکنان و بازنشستگان سریعاً عملی شود.

عبدالهی به وزیر ورزش: اجازه ندهید حق و حقوق تیم تراکتورسازی با داوری شرط بندی و یا احیاناً تبانی ضایع و باعث نگرانی طرفداران شود.

نصرالله پژمان فر به وزیر صنعت: چرا علی رغم وجود تولید کننده‌های معتبر در زمینه تولید جعبه فرمان و پمپ فرمان هیدرولیک پراید و تیبا در ایران و خراسان رضوی و اخذ دستور وزیر در خصوص اقدام این موضوع هنوز واردات از چین انجام می‌شود؟ این در حالیست که قیمت خرید این اقلام از طریق واردات بسیار بالاتر از قیمت تولید کننده‌های داخلی که این موضوع موجب لطمات زیادی به صنعت قطعه سازی کشور و صنایع موجود در خراسان رضوی را در پی دارد.

محمد قمی به رئیس جمهور: جلوگیری از تبعیض‌های ناروا و رعایت عدالت در کشور، به وزیر کار: رسیدگی به وضعیت ورزشگاه کارگران پاکدشت، به وزیر صنعت: جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و افزایش بیکاری، به وزیر آموزش و پرورش: تعیین و تکلیف معلمین قراردادی و شرکتی و پرداخت معوقات معلمین، به وزیر کشور: رسیدگی به خط مرزی پاکدشت.

وحدتی به وزیر ورزش: علت عدم رسیدگی فوری و خارج از نوبت به شبهات به وجود آمده در بازی‌های اخیر تیم تراکتورسازی

سید کاظم دلخوش به وزیر راه: متأسفانه مدتی است به دلیل برخی مشکلات و بی توجهی مشاور و عدم پیگیری شرکت توسعه زیرساخت کار پروژه‌های ملی بهسازی و راه صومعه سرا پیشرفتی ندارد.

قاسم احمدی لاشکی به وزیر راه: علت کندی اجرای پروژه روشنایی کمربندی نوشهر – چالوس چیست؟ چه کسی پاسخگوی جانباختگان حوادث این محور به جهت تاریکی مطلق است؟، به وزیر راه: علت عدم توجه به جاده مرزن آباد کلاردشت چیست؟ آیا می‌دانید از حداقل‌ها هم برخوردار نیست؟

علیرضا رحیمی به وزیر نیرو: علت قرار دادن تعمیرات تحمیلی در فرآیند جذب کارشناسان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بر خلاف تغییرات تحمیلی بر خلاف قوانین و حقوق شهروندی است و اصلاح این رویه ضرورت دارد.

جبار کوچکی نژاد به رئیس جمهور: چرا به وضعیت استخدامی نیروهای شاغل در دستگاه‌های اجرایی رسیدگی نمی‌شود؟

سلام امینی به رئیس جمهور: عدم عدالت در سرکشی از مناطق سیل زده کشور که متأسفانه بازدید از نقاط اصلی آسیب دیده از سیل شهرستان سیروان فراموش شده است.

سلام امینی و اکبر رنجبر زاده به رئیس جمهور: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و تعلل مسئولین در جمع‌آوری محصولات کشاورزی در حالیکه نرخ جهانی خرید گندم ۲,۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است ولی این نرخ در ایران ۱,۷۰۰ تومان پیش بینی شده است که ضرورت دارد این نرخ به بالای ۲,۲۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

جبار کوچکی نژاد به وزیر نفت: چرا حوادث پیش آمده از اتصال برق و گاز به خانواده‌ها بهای آن پرداخت نمی‌شود؟ به وزیر کشور: چرا جهت انجام کارهای غیر ضروری از حساب دهیاری‌ها برداشت می‌شود؟ به وزیر کشور: چرا دستگاه‌های خدمات رسان در روستاها هزینه‌های غیر قانونی از مردم دریافت می‌کنند؟

محمدرضا امیرحسن خانی: به وزیر راه دستور بازگشایی و بازسازی راه اصلی حوزه انتخابیه که متأسفانه به دلیل سیل مسدود شده است.

سلام امینی به وزیر کشور: بعد از زلزله سال ۹۶ لرزش و سر و صدای شبانه در زیر شهر سرابله ایلام ادامه دارد که ضرورت دارد این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

محمدحسین فرهنگی به وزیر ورزش: ضرورت اهتمام وزارت ورزش به جریان قانون و رعایت بی طرفی در ورزش فوتبال به ویژه در ارتباط با تیم تراکتورسازی

علی اکبر کریمی به وزیر راه: لزوم جلوگیری از بکارگیری واگن‌های مسافری بی کیفیت در مسیر سفرهای ریلی مردم اراک و استان مرکزی به ویژه در مسیر اراک به مشهد که باعث نارضایتی گسترده شده است.

قاسم میرزایی نیکو به وزیر راه: عدم توجه بخش مربوط به بازسازی سه راه مهر آباد رودهن علی رغم دستور سریع شما

محمد مهدی زاهدی به وزیر کشاورزی: سیل اخیر در شهرستان کرمان به قنوات آسیب‌های جدی وارد کرده است. لطفاً به فوریت برای جلوگیری از آسیب بیشتر به محصولات کشاورزی برای احیای قنوات اقدام شود، سیل‌های اخیر در بخش‌های حوزه انتخابیه در توابع شهرستان کرمان آسیب جدی به مزارع و باغات رسانده است. برای جبران خسارت به صورت فوری اقدام شود.

منصور مرادی به وزیر ارتباطات دلیل عدم اجرای نصب دکل‌های مخابراتی مریوان و سرو آباد چیست؟

قلی الله قلی زاده به وزیر ورزش: جهت جلوگیری از تضییع حقوق تیم تراکتورسازی، شخصاً رسیدگی کنید. بررسی و اعلام نتیجه ابهامات به وجود آمده ضروری است.

حسن لطفی به وزیر کشاورزی: دلیل بی توجهی به امور کشاورزان و دامداران رزن چیست؟

شمس الله شریعت نژاد به وزیر بهداشت: چرا سرعت ساخت بیمارستان فوق تخصصی تن کابن با وجود مشکلات شدید درمانی در منطقه بسیار کند است، به وزیر کشاورزی: پنج سال است که هدف گذاری شما برای تولید ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در دریای مازندران گذشته است. واقعاً ۲۰ تن تولید می‌شود؟

علیرضا رحیمی به وزیر دادگستری ضرورت اقدام قضائی نسبت به سواستفاده از نام و تخریب اعتبار هلال احمر توسط برخی گروه‌ها و اشخاص و ایجاد شائبه در افکار عمومی

 

اصلاح مواد طرح اقدام مقابله با مثل با آمریکا در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از انجام اصلاحات و تصویب جزئیات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا در این کمیسیون خبر داد و گفت: طبق یکی از مواد این طرح دولت موظف به حمایتهای حقوقی از اشخاصی که با سپاه همکاری می‌کنند، شد.

علی نجفی خوشرودی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: با توجه به ارجاع طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا از طرف صحن مجلس به کمیسیون، امروز کمیسیون در جلسه به بررسی بیشتر این طرح پرداخت.

وی با بیان این که مواد این طرح با اصلاحاتی به تصویب رسید گفت: براساس این طرح فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیروها و سازمانهای و جریان‌های تحت اختیار این فرماندهی تروریست اعلام می‌شود و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران با به مخاطره می‌اندازند؛ اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به عمل آورد.

به گفته نجفی، طبق ماده سه این طرح دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظف هستند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کند که نیروهای آمریکایی نتواند از هرگونه توان و امکان علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: براساس ماده ۵ این طرح دولت موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران همکاری می‌کند و از این جهت مورد آسیب قرار می‌گیرند با تشخیص دستگاه مربوطه حمایت‌های حقوقی و مقتضی به عمل آورد.

نجفی در پایان گفت که همچنین در این جلسه طرح تنبیه و مجازات کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد و این طرح به کمیته روابط خارجی کمیسیون برای بررسی بیشتر داده شد.

میزان خسارت سیل به مدارس مشخص شد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت:در بخش اول نشست کمیسیون، وزیر آموزش و پرورش حضور یافت.

وی با بیان اینکه در جلسه بطحایی گزارشی از وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده به اعضای کمیسیون ارائه کرد، افزود: به گفته وزیر آموزش و پرورش سیل حدود 300 میلیارد تومان به مدارس این مناطق آسیب‌زده است.

نماینده گرمی در مجلس تصریح کرد: بطحایی اعلام کرد تلاش خواهد شد تا تعمیر و ساخت مدارس آسیب‌دیده تا مهرماه سال آینده انجام شود تا دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید با مشکلی مواجه نشوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: به گفته بطحایی قرار است کانکس‌های برای ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق سیل زده تهیه شود، البته برخی از مدارس در این مناطق دچار آسیب‌ نشده‌اند که قرار است به صورت دو شیفت فعالیت کنند.

میرزاده تصریح کرد: در بخش دوم جلسه کمیسیون نیز فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی حضور یافت و گزارشی از وضعیت فعالیت‌های انجام شده به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

توضیحات فیروزآبادی درباره آموزش در فضای مجازی

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس شورای عالی فضای مجازی در جلسه امروز این کمیسیون مباحثی مربوط به آموزش در فضای مجازی مطرح کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت وزیر آموزش و پرورش مهمان جلسه عصر امروز این کمیسیون بود.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه گزارشی از میزان خسارات به مدارس سیل زده به نمایندگان ارائه کرد. وزیر تاکید داشت که ۱۴۰۰ مدرسه در سیل اخیر دچار آسیب‌دیدگی شدند که باید برای این مدارس فکری کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به دغدغه و نگرانی‌های اعضای کمیسیون آموزش بیان داشت: یکی از نگرانی‌ها مربوط به مسائل بهداشتی مدارس و بروز بیماری‌ها در پی سیل اخیر بود که قرار شد وزیر اموزش و پرورش در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری بیان داشت: همچنین وزیر آموزش و پرورش در این جلسه تاکید داشت سیل زدگان استان گلستان مجهز به کانکس شده اند و در حال تأمین کانکس برای استان خوزستان هم هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به حضور فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی در جلسه این کمیسیون گفت: مباحث رئیس شورای عالی فضای مجازی در این جلسه مربوط به آموزش در فضای مجازی بود.

فیروزآبادی درباره اقداماتی که در این حوزه انجام شده گزارشی به نمایندگان ارائه کرد.

وی تأکید کرد: همچنین در این جلسه مباحث ای مبنی بر شبکه ملی اطلاعات مطرح شد که بسیاری از نمایندگان درباره شروع به کار شبکه ملی اطلاعات از اظهارات فیروزآبادی قانع نشدند.

این نماینده مجلس بیان داشت: همچنین یکی از سوالات از آقای فیروزآبادی در این جلسه این بود که چرا اعضای شورا با هم اختلاف نظر دارند؛ لذا باید از این شورا یک صدا شنیده شود که این مسئله یکی از ایرادات موجود است.

تأکید هلال احمر بر افزایش و تکمیل ناوگان هوایی امدادرسان

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از تأکید هلال احمر بر افزایش و تکمیل ناوگان هوایی امدادرسان سخن گفت.

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان که به مناطق سیل‌زده رفته بودند گزارشی را از وضعیت آن مناطق و نحوه خدمات‌رسانی به این کمیسیون ارائه کردند.

وی افزود: علی‌اصغر پیوندی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جلسه عصر امروز گزارشی را از اقدامات صورت گرفته این جمعیت به سیل‌زدگان و کمبودها و خواسته‌های این جمعیت را به نمایندگان مردم اعلام کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: مسئولان هلال‌احمر در این جلسه تأکید زیادی بر افزایش و تکمیل ناوگان هوایی امدادرسان و خریداری بالگردهای ویژه این کار شدند.

علیرضا بیگی گفت: یوسف گیلانی نماینده مردم شوشتر و عضو این کمیسیون، گزارشی را از اقداماتی صورت گرفته در خصوص سیل اخیر خوزستان و خدمات ارائه شده نهادها و سازمان‌ها و نیروهای خدمات‌رسان به سیل‌زدگان ارائه کرد.

جریمه نقدی کمیسیون قضایی برای ضرب و جرح فرزند توسط والدین

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون قضایی برای والدینی که فرزند خود را مورد ضرب و جرح قرار دهند جریمه نقدی در نظر گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضای مجلس گفت: در جلسه امروز لایحه حمایت حقوقی از کودکان و نوجوانان اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایرادات آن اصلاح شد.

وی افزود:‌کمیسیون قضایی پیش از این در جریان بررسی لایحه فوق‌الذکر مصوب کرده بود تا برای والدینی که فرزند خود را مورد ضرب و جرح قرار دهند مجازات در نظر گرفته شود که شورای نگهبان به آن ایراد شرعی وارد دانسته بود.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در نتیجه اعضای کمیسیون امروز مصوب کردند که برای پدر و مادری که فرزند خود را مورد ضرب و جرح قرار دهند جریمه نقدی در نظر گرفته شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه امروز طرحی مطرح شد مبنی بر اینکه همانطور که ادعای اعسار برای پرداخت مهریه با فوریت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد درخواست تعدیل مهریه نیز خارج از نوبت و با فوریت مورد بررسی قرار گیرد که کلیات این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسید و جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد.

شریعتمداری؛ میهمان فردای فراکسیون مستقلان

عضو فراکسیون مستقلان مجلس از حضور محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه صبح فردا این فراکسیون خبر داد و گفت: در این جلسه وی توضیحاتی را به نمایندگان ملت پیش از آغاز رسمی جلسه علنی ارائه خواهد کرد.

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن آبادی عضو فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی میهمان این فراکسیون است.

وی افزود: این جلسه پیش از آغاز رسمی جلسه علنی برگزار می‌شود.

عضو فراکسیون مستقلان مجلس تصریح کرد: قرار است شریعتمداری گزارشی را از اقدامات خود و وزارت‌خانه متبوعش به نمایندگان مجلس ارائه کند.

ممانعت مازنی از پرداختن به فیلم «رحمان 1400» در کمیسیون فرهنگی مجلس

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌امروز در حالی که تعدادی از نمایندگان در زمان حضور وزیر ارشاد بحث فیلم رحمان 1400 را مطرح کردند رئیس کمیسیون مانع از ادامه بحث شد و عنوان کرد که دستور کار دیگری داریم و نگذاشت که بحث ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور انجام دیدار نوروزی در کمیسیون حاضر شد.

وی افزود: در این جلسه نمایندگان سؤالات و مباحث در رابطه با فیلم رحمان 1400 را مطرح کردند که حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون مانع از ادامه طرح بحث اینگونه مباحث شد و عنوان کرد ما دستور کار دیگری داریم و بعدا به این موضوع پرداخته می‌شود و نگذاشت که موضوع مطرح شود و وزیر به آن پاسخ دهد.

در ادامه جلسه لایحه اصلاح بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که ماده واحده و تبصره آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید. البته رای‌‌گیری در خصوص این لایحه پیش از این در کمیسیون انجام شده بود که به علت به حد نصاب نرسیدن اعضا رای‌گیری به صورت استمزاجی انجام شده بود.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: علاوه بر این در این جلسه موادی از طرح جمعیت و تعالی خانواده مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توان افزایش ثروت ملی با بکارگیری ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت:ظرفیت‌های مغفولی در بخش کشاورزی وجود دارد که اگر فعال شوند می‌توانند تولید و ثروت ملی کشور را افزایش دهند.
خانه ملت، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: سال جاری به نام رونق تولید نامگذاری شده است، در دولت و مجلس شورای اسلامی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی طی هفته‌های گذشته جلسه‌ای را با حضور تعدادی از وزرا و روسای کمیسیون مجلس شورای اسلامی را پیرامون رونق تولید برگزار کرد، تصریح کرد: در نشست مشترک بین روسای کمیسیون‌های مجلس و برخی از وزرا مقرر شد راه‌کارهای مشترک فعال کردن هرچه بیشتر تولید، برطرف کردن موانع فضای کسب و کارو موانع اداری و پشتیبانی لازم در کمیسیون‌های مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه در نشست امروز گزارشی از طرح‌های در دستور کار مخصوصا طرح‌های ضروری کشور در زمینه تامین مایحتاج عمومی ارائه شد، ادامه داد: ظرفیت‌های مغفولی در بخش کشاورزی وجود دارد که اگر فعال شوند می‌توانند تولید و ثروت ملی کشور را افزایش دهند.

حجتی در پایان با تاکید بر اینکه با توجه به مزیت‌های نسبی کشور امیدواریم بتوانیم محصولات تولیدی بخش کشاورزی را در بازارهای جهانی صادر کنیم، افزود:در حال حاضر در بازارهای منطقه و جهان تقاضای خوبی وجود دارد و مقرر شد در چارچوب مسائل مطرح شده با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس کارگروه مشترکی با حضور واحدهای مربوط به وزارتخانه و کمیسیون بر روی موضوع رونق تولید فعالیت بیشتری صورت بگیرد.

 

پیام فلاحت‌پیشه به همتایان خود در محکومیت اقدام آمریکا علیه سپاه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتایان خود در مجالس کشورهای مختلف جهان ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمریکا در ترویست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نسبت به ماجراجویی واشنگتن در منطقه هشدار داد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتایان خود در مجالس کشورهای مختلف جهان ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمریکا در ترویست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نسبت به ماجراجویی واشنگتن در منطقه هشدار داد.

متن پیام رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

رئیس محترم ....

عالیجناب؛

در شرایط خطیر کنونی به عنوان همکار شما در پارلمان جمهوری اسلامی ایران، کشوری که در قلب منطقه بحران‌خیز غرب آسیا قرار دارد، نسبت به خطر گرفتار کردن جامعه بشری در بحران پیچیده و جدید جهانی و تحمیل جنگِ فراگیر جهانی با ابعادی گسترده‌تر از جنگ‌های جهانی اول و دوم، توسط «مربع خونین» هشدار می‌دهم. این مربع خونین و جنگ‌ستیز را «دونالد ترامپ»، «مایک پمپئو»، «جان بولتون» و «بنیامین نتانیاهو» تشکیل می‌دهند. آن‌ها تاکنون موفق شده‌اند با خروج و تضعیف شماری از معاهدات و توافق‌نامه‌های بین‌المللی، روند ثبات‌سازی در دنیا را متوقف سازند و گام بعدی آن‌ها تحمیل شرایط جنگی و تنش در مناطق بحرانی است.

طرح انضمام جولان و کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، انتقال بقایای داعش و سایر گروه‌های تروریستی به خاک افغانستان با هدایت دستگاه‌های امنیتی دولت آمریکا، مذاکرات پنهان و آشکار مقامات سیاسی و اطلاعاتی ایالات متحده با گروه‌های تروریستی، چندین برابر شدن فروش تسلیحات در غرب آسیا، بازی با حاصل جمع صفر آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و به اوج رساندن شرایط تصاعد بحران با قرار دادن نام موفق‌ترین نیروی نظامی منطقه در غلبه بر تروریسم (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، در اعداد سازمان‌های تروریستی، شرایط بی‌سابقه‌ای را به وجود آورده است که در آن حتی یک اشتباه یا جرقه‌ای کوچک می‌تواند آتش جنگی فراگیر را شعله‌ور سازد.

پیش‌بینی می‌شود در صورت استمرار این بحران فزاینده و تحمیل جنگ فراگیر و مخرب از سوی این مربع خونین، دنیا گرفتار عواقبی شود که از زمان جنگ جهانی دوم به خود ندیده است. قطع جریان انرژی، انهدام و ویرانی تأسیسات و زیر ساخت‌های مرتبط با آن، گسترش ابعاد این جنگ تمام عیار به چندین کشور منطقه و کشانده شدن دامنه جنگ نامتقارن، هوایی و تروریستی به ده‌ها کشور دیگر، سیل بیش از یکصد میلیون آواره و به ویژه ناممکن شدن هرگونه اقدام صلح‌آفرین و ثبات‌ساز در بلندمدت از جمله عواقب وحشتناکی است که شروع‌کنندگان جنگ نیز از مدیریت آن عاجز خواهند ماند.

«انتحار دولتی» از مشخصات بارز جنگ آینده است. اگر در بحران‌های گذشته صرفاً برخی از افراد و عوامل در جنگ به عملیات‌های انتحاری روی آورده و فجایع اسفباری را به وجود آوردند، بحرانی که «مربع خونین» رقم می‌زند، دنیا را به صحنه تصمیم‌گیری‌های انتحاری دولت‌ها تبدیل می‌کند که تبعات آن ابعاد جهانی خواهد داشت.

فرصت را مغتنم شمرده، با انتقاد از بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی و محافظه‌کاری برخی دولت‌های کوچک و بزرگ، از شما همکار محترم انتظار دارم توجه پارلمان و دولت محترم خود را نسبت به این واقعیات هشدارآمیز جلب کرده و به اتفاق تلاش نماییم اجماع بازدارنده‌ای را در مقابل این جریان ویرانگر ایجاد کنیم.

اینجانب و همکارانم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیوستن به ابتکارهای دو یا چند جانبه با هدف تقویت مولفه‌های صلح و تنش‌زدا و مقابله با تنش‌های خطرناک آینده اعلام می‌نماییم.

با سپاس فراوان

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

آخرین وضعیت جذب دانشجویان پزشکی لغوپذیرش‌شده دانشگاه آزاد
نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

محمدرضا امیرحسنخانی نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت: در این نشست مسئولان دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌ها حضور داشتند.

وی با بیان اینکه اخیراً برخی از دانشجویان پزشکی که از خارج کشور به دانشگاه‌های داخلی منتقل شده‌اند شکایتی به کمیسیون درباره تفاوت شهریه دریافتی از آنها با دانشجویان داخلی ارائه کرده‌ بودند، ادامه داد: مقرر شد تا سازمان بازرسی کل کشور بخش‌نامه‌هایی را که در این زمینه وجود دارد بررسی کند و مشخص شود این تفاوت دریافتی‌ها بر اساس قانون بوده است یا خیر، و سپس گزارشی به کمیسیون ارائه کند.

نماینده فردوس و طبس در مجلس تصریح کرد: مسئولان دانشگاه آزاد نیز در این جلسه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت پذیرش برخی از دانشجویان در رشته پزشکی این دانشگاه ارائه کردند.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کردند از 597 نفری که پذیرش آنها لغو شده بود 530 نفر تعیین تکلیف شده‌اند و 67 نفر دیگر نیز در اردیبهشت ماه تعیین تکلیف می‌شوند.

تولیدات پتروشیمی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد/ افتتاح ۲۱ مجتمع از امسال تا ۱۴۰۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شرکت ملی پتروشیمی به دنبال افزایش ۴۰ درصدی تولیدات خود است گفت: قرار است در سال جاری 3 طرح و مجتمع، در سال ۹۹ هم ۱۵ طرح و مجتمع و در سال ۱۴۰۰ هم ۲ طرح و مجتمع به بهره‌برداری برسد.

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزارت نفت گزارشی را در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این شرکت و برنامه‌های آتی آن ارائه کرد.

وی درباره جزئیات بیشتر افزود: مدیرعامل شرکت پتروشیمی در خصوص وضعیت و عملکرد فعلی و برنامه‌های این شرکت تا سال ۱۴۰۰ به اعضای کمیسیون انرژی ارائه کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای تصریح کرد:‌ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد برای سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت توسعه در نظر گرفته‌ایم که البته میوه آن در سال آینده چیده خواهد شد.

میرزایی گفت: شرکت ملی پتروشیمی بنا دارد تا ۴۰ درصد به تولیدات خود بیفزاید.

نماینده مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: محمدی ظرفیت اسمی هاب ماهشهر، هاب عسلویه و سایر مناطق ارائه کرد و گفت: ۸۴درصد ظرفیت اسمی صنایع پتروشیمی در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته و محصولات آن جهت ارائه به بازار داخل و خارج تولید می‌شود و ظرفیت باقیمانده هم در حقیقت به دلیل کمبود خوراک است.

وی بیان داشت: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این جلسه اشاره کرد که ۶۴ درصد محصولات پتروشیمی در بورس به فروش می‌رسد که از این میزان بخش عمده آن صادر شده و ۸.۳ درصد آن نیز به بازار داخلی ارائه می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: از ۳۰.۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی ۲۲ میلیون تن آن صادر می‌شود و ۴ درصد آن به بورس ارائه شده و ۱.۴ درصد هم به بخش کشاورزی تعلق دارد. همچنین ۹ درصد هم به بین مجتمع‌ها ارائه می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای گفت: مدیرعامل پتروشیمی برنامه اصلی خود در سالجاری را تولید کاتالیست عنوان کرد و قرار است در سال جاری 3 طرح این شرکت به بهره‌برداری رسیده و در سال ۹۹ هم ۱۵ طرح عملیاتی شود. همچنین در سال ۱۴۰۰ هم ۲ طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ جهش خوبی در این حوزه ایجاد شود و میزان تولید قابل فروش که در حال حاضر ۳۰.۷ میلیون تن است به ۵۱ میلیون تن برسد.

میرزایی افزود: ارزش فروش محصولات شرکت ملی پتروشیمی ۲۵ میلیارد دلار است که قرار است تا سال ۱۴۰۰ این میزان به ۳۶.۸ میلیارد دلار افزایش یابد. ضمن اینکه درآمدی که ایران از محل محصولات پتروشیمی خواهد داشت که در حال حاضر ۱۷ میلیارد دلار است به ۲۴.۶ میلیارد دلار برسد.

بررسی مسائل مربوط به وزارت کار با حضور شریعتمداری در کمیسیون اجتماعی مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسه امروز خود که با حضور وزیر کار برگزار شد مسائل مربوط به حوزه کاری این وزارتخانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:در جلسه امروز که با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد مسائل کاری مربوط به زیرمجموعه‌های این وزارتخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: نمایندگان در این جلسه مشکلات حوزه انتخابیه خود که مربوط به سازمان‌های زیرمجموعه وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی بود را در جلسه امروز مطرح کردند و وزیر پاسخ‌های لازم را به سؤالات آنها داد و در مواردی که نیاز به پیگیری بود پیگیری آن را انجام داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بدون اشاره به جزئیات مباحث مطرح شده در جلسه امروز این کمیسیون اظهار داشت: مواردی بود که پیش از این وزیر دستور انجام آن را داده بود و امروز آن را پیگیری کرد و در موارد دیگر نیز نمایندگان مسائل‌شان را مطرح کردند.

مصوبه کمیسیون قضایی مجلس درباره تقسیط مهریه
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون به پرونده‌های تعدیل و تقسیط مهریه خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جلسه عصر امروز (سه‌شنبه دوم اردیبهشت) این کمیسیون گفت: بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت مالی با حضور مسئولان ذیربط در دستورکار امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: در جلسه امروز پس از بررسی‌های لازم، کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت مالی تصویب شد و برای بررسی جزئیات آن کارگروهی متشکل از بنده ، محمد کاظمی نماینده ملایر و محمدجواد فتحی نماینده تهران تشکیل شد و هفته آینده آن را به کمیسیون ارجاعکنیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد:اساس تبصره 3 الحاقی، به دعوای تعدیل اقساط محکوم به خارج از نوبت رسیدگی می‌شود؛ یعنی اگر کسی خواستار تقسیط مهریه شد و سپس ادعا کرد توان پرداخت ندارد و درخواست تعدیل داد با آن موافقت می شود بنابراین به این پرونده خارج از نوبت رسیدگی می شود در حالی که دادگاه‌ها تاکنون به این موضوع خارج از نوبت رسیدگی نمی‌کردند.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد:در مواردی که محکوم به ماخذ سکه طلا تقسیط گردیده است، هرگاه در اثر نوسان شدید قیمت سکه در بازار،قیمت آن تغییر فاحش داشته باشد به نحوی که نوعا پرداخت آن برای محکوم که تغییر خاصی در وضعیت معیشت شان رخ نداده موجب عسر و حرج شود رئیس قوه قضائیه می تواند برای پیشگیری از طرح دعوای تعدیل محکوم ، به موجب بخشنامه برای احکام قطعی صادر شده در بازه زمانی مشخص و در مدت محدودی، نسبت به تعدیل کلی تمامی احکام صادر شده برای محکوم مذکور اعم از اینکه در اثر عدم پرداخت محکوم به در حبس بوده یا در حال پرداخت اقساط محکوم باشد متناسب با نوسان رخ داده در قیمت سکه اقدام کند؛ این حکم مانع تقاضای تعدیل محکوم از سوی طرفین طبق مقررات مربوط نخواهد بود.

داده‌های هواشناسی به موقع توسط وزارت نیرو تحلیل نشده است
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: داده‌های هواشناسی به موقع توسط وزارت نیرو تحلیل نشده است در حالی که سازمان هواشناسی در پیش‌بینی این بحران عملکرد خوبی داشته است.

صدیف بدری اظهار داشت: داده‌های هواشناسی به موقع توسط وزارت نیرو تحلیل نشده است در حالی که سازمان هواشناسی در پیش‌بینی این بحران عملکرد خوبی داشته است و در این زمینه می‌توان به این نتیجه رسید که برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام نیافته است.

وی بیان کرد: بررسی ابعاد مختلف در این زمینه و ارائه توضیحات توسط وزارت نیرو در ارتباط با مقابله با سیل اولویت اساسی است و طبق جمع‌بندی اولیه مشخص شده است که متاسفانه برنامه‌ریزی دقیقی برای لایروبی رودخانه‌ها در سال‌های گذشته توسط این وزارتخانه انجام نیافته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سد، لایروبی رودخانه‌ها و مقابله با سیل از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه واقع شود و بررسی کمیته آب و فاضلاب کمیسیون از برنامه‌هایی است که درصدد هستیم تا در راستای واکاوی این مسائل تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

بدری تصریح کرد:انتظار می‌رود در این زمینه و در ارتباط با تدوین برنامه‌های مناسب برای کنترل مدیریت بحران در سطح کشور یک برنامه اساسی و مدون داشته باشیم تا حتی الامکان در برابر حوادث و بلایای طبیعی در اسرع وقت ورود پیدا کرده و برای حل مشکلات در این زمینه موفق عمل کنیم.

گزارش بطحائی از وضعیت مناطق سیل‌زده در کمیسیون آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که در جلسه امروز این کمیسیون وزیر آموزش و پرورش گزارش از وضعیت مناطق سیل‌زده در بُعد آموزشی و پرورشی ارائه کرد.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش برای ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل‌زده ارائه شد که طبق این گزارش مجموع خسارت‌ها در حوزه آموزش در مناطق سیل‌زده ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه برنامه وزارت آموزش و پرورش آغاز عملیات ساخت و ساز در مناطق سیل‌زده قبل از شروع ماه مبارک رمضان است، گفت: طبق تدابیر اتخاذ شده دانش‌آموزان در کانکس و یا مدارس جا گرفته‌اند و تجهیزات آموزشی به آنها داده شده است.

به گفته میرزاده، استان‌های معین برای رسیدگی به آموزش و پرورش هر استان سیل‌زده تعیین شده است و تلاش شده که یک نوبت امتحانی اضافی برای مناطق سیل‌زده در تیر یا مرداد برگزار شود تا آنهایی که در خرداد نمره کافی را نگرفته‌اند مجدداً امتحان دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با رد آمار یونیسف درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان‌های سیل‌زده گفت که اعضای کمیسیون در جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان تاکید داشتند و اینکه باید تعمیرات مدارس آسیب‌دیده نیز در اولویت قرار گیرد.

 

گزارش رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره وضعیت مردم سیل‌زده در کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور رئیس جمعیت حلال‌احمر برای ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده برای کمک به مردم سیل‌زده در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

حیدرعلی عابدی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این جلسه رئیس جمعیت هلال‌احمر گزارشی از اقدامات صورت گرفته به مردم مناطق سیل‌زده، نحوه توزیع اقلام و مشکلات موجود ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش در این کمیسیون گفت: آقای بطحائی نیز گزارشی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان ارائه کرد. اینکه بسیاری از معلمان و فرهنگیان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند اما با مشکلاتی مواجه هستند که قرار شد این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

عابدی با اشاره به حضور رئیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در این کمیسیون گفت که طبق گزارش ارائه شده از برنامه‌های این صندوق کشاورزان در مناطق روستایی و شهری تحت پوشش قرار گرفته تا از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند. تاکنون حدود یک میلیون و ۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان هستند که از این تعداد ۹۰۰ هزار نفر بیمه‌شان را در سال جدید تمدید کردند. همچنین ۲ میلیون و ۲۰ هزار نفر از سرپرست‌های خانوار تحت پوشش بیمه روستایی نیستند که تلاش شده با اطلاع‌رسانی این کار صورت گیرد.

شکایت کیفری از وزرای سابق و فعلی نیرو/ ساخت «سد معشوره»، وعده روی آب رئیس‌جمهور

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به تنظیم شکایت کیفری از وزرای سابق و فعلی نیرو گفت: خسارت سیل اخیر در لرستان ناشی از سوء‌مدیریت «چیت‌چیان» و «اردکانیان» بود.

الهیار ملکشاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به تنظیم شکایت کیفری از وزرای سابق و فعلی نیرو اظهار کرد: خسارت سیل اخیر در لرستان ناشی از سوء مدیریت «چیت‌چیان» و «اردکانیان» 2 وزیر سابق و فعلی دولت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌مبالاتی این دو وزیر شاهد بروز خسارات جانی و مالی بسیار به مردم لرستان بودیم که اگر به وعده رئیس‌جمهور در زمان دیدار با مردم لرستان مبنی بر ساخت سد معشوره عمل می‌شد اکنون شاهد این فاجعه نبودیم.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه وزرای نیرو در دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها وعده رئیس‌جمهور را عملی نکردند بلکه مانع شروع عملیات اجرایی سد معشوره با وجود صرف هزینه 50 میلیارد تومانی آن نیز شدند، افزود: بدون تردید خسارت بر جای مانده از سیل اخیر، همه ناشی از اجرایی نشدن پروژه سد معشوره است.

ملکشاهی بیان داشت: این سد در صورت ساخته شدن قادر به ذخیره یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب بود که متأسفانه به دلیل عملیاتی نشدن روی رودخانه کشکان شاهد وقوع سیل ویرانگر اخیر در لرستان بودیم.

وی تأکید کرد: مقامات دولتی چنانچه وعده‌ای را به مردم می‌دهند بایستی درصدد تحقق آن برآیند چرا که خلاف این موضوع موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار