کد خبر: ۷۳۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 23 April 2019
تابناک / رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ برای حمایت از فک‌های خزری باید شبکه‌ای از مناطق حفاظت‌شده در حوزه سواحل کشورهای حاشیه خزر ایجاد شود.
 
 
 

حسین علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ذاکرنیوز در رشت حمایت از فک‌های خزری را نیازمند همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کرد و اظهار داشت: باید شبکه‌ای از مناطق حفاظت شده در حوزه سواحل کشورهای حاشیه خزر به ویژه در عرض‌های شمالی که فک‌ها در آن زادآوری می‌کنند، ایجاد شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در تشریح علل مرگ فک‌های خزری در محدوده این استان عنوان کرد: فک‌ها به طور معمول در اثر بیماری از بین می‌روند و افتادن در تور صیادان و خفگی نیز از دیگر دلایل مرگ آنان است که البته وقوع این دست موارد عمدی نیست.

علی‌نژاد عدم بهره‌برداری اقتصادی از فک‌ها در ایران را مورد اشاره قرار داد و در تشریح بیشتر این وضعیت در سایر کشورهای حاشیه خزر خاطرنشان کرد: برخلاف ایران در کشورهایی نظیر روسیه از توله فک‌های خزری در فصل زاد‌آوری آنان استفاده اقتصادی شده و به نوعی شکار می‌شوند.

گیلان| "فک خزری" فاصله زیادی با انقراض نداردگیلان|‌ مرگ گونه در حال انقراض فک خزری در سواحل رودسر

وی در مورد نحوه زادآوری فک‌های خزری و دفعات آن در طول یک سال ابراز داشت: فک‌ها تنها یک بار در سال بر روی یخ‌های شمال دریاچه کاسپین زاد‌آوری کرده و یک توله به دنیا می‌آورند مادر یک ماه به توله شیر می‌دهد و بلافاصله پس اتمام دوره شیر‌دهی، توله‌ها به همراه مادر به دریا باز می‌گردند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر اینکه فک‌های خزری از کیلکا و سایر ماهیان تغذیه می‌کنند بیان داشت: کسانی که به هر دلیلی باعث تلف‌‌شدن این گونه در خطر انقراض شوند، شناسایی و سپس مشمول پرداخت جریمه نقدی خواهند شد.

علی‌نژاد با تأکید بر اینکه سال گذشته 17 لاشه فک خزری در سواحل دریای خزر در محدوده گیلان مشاهده شد گفت: در پنج ساله اخیر مأموران حفاظت محیط زیست گیلان سه قلاده فک خزری را که در این استان به این اداره کل تحویل داده شده بود تیمار کردند و سپس آن‌ها را به دریا بازگردانده‌اند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به مجازات شکار فک‌های خزری در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در برخی از کشورهای حاشیه خزر از جمله جمهوری آذربایجان برای شکار فک‌ها مجازات حبس اعمال می‌شود اما شکار این حیوان در روسیه مجاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار