کد خبر: ۷۳۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 20 April 2019

بارندگی ها و سیلاب ویرانگر در یک ماه گذشته بسیاری از شهرها و روستاهای کشور را گرفته است، سیل به همراه رانش زمین در استان سمنان تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال به بخش های مختلف مسکونی، کشاورزی و زیرساختی خسارت وارد کرد.

 

به گزارش ایرنا، بر اثر بارندگی و سیل اواخر اسفند 97 و فروردین 98 یک نفر در سمنان جان باخت و خسارت ریالی قابل توجهی به بخش های مختلف کشاورزی، خانه ها، تاسیسات و زیرساخت هایی مانند راه، برق، گاز و آب در استان وارد شد.
به گفته مسئولان امر این خسارت ها تنها مختص استان سمنان نبوده و این رخداد طبیعی دردسرساز خسارت های قابل توجهی به استانهای مختلف کشور وارد کرده که تاکنون سیل 35 هزار میلیارد ریال خسارت به راه ‌ها و ابنیه فنی شامل پل ‌ها و آب روها وارد کرده است.
همچنین سیل خسارت 20 هزار میلیارد ریالی به واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی در استان ‌های مختلف وارد کرد و برآورد های اولیه خسارت های ناشی از سیل به شبکه ‌ها و خطوط تغذیه گاز در کشور یک هزار و 670 میلیارد ریال عنوان شده است که بیشترین خسارت های وارد شده مربوط به چهار استان گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان است.
بیش از یکصد مکان ورزشی در کشور به دلیل بارش باران شدید و سیلاب خسارت دید که به گفته وزیر ورزش و جوانان در چارچوب تصمیم های دولت پس از ترمیم بخش‌ های مردمی، اماکن ورزشی هم ترمیم‌ و بازسازی خواهد شد.
به گفته علیرضا آشناگر استاندار سمنان، سیل و دیگر بلایای طبیعی، امسال یک هزار و 700 میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت هایی مانند راه ها و آب و فاضلاب روستایی در استان خسارت وارد کرد.
به گفته وی، این میزان خسارت برآورد شده مربوط به زیرساخت ها و بخش کشاورزی است و خسارت های مردمی که سیل در روزهای گذشته وارد کرده بیش از این میزان است.
همچنین رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش باعث تخلیه خانه ها از سوی اهالی این منطقه شده و تاکنون بخش قابل توجهی از زیرساخت های اقتصادی، عمرانی، اقتصادی و خانه های اهالی این منطقه از بین رفته است و به باور کارشناسان احتمال افزایش این خسارت ها هم محتمل است.
به گفته مسئولان استان، برآورد خسارت ناشی از وقوع سیل در روزهای گذشته در سمنان انجام و به هیات دولت ارائه شده و با تامین اعتبار، خسارت ها پرداخت می شود.

**خسارت به شبکه آب 49 روستای سمنان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: برف، کولاک ، سیل و رانش زمین در یک ماه گذشته به شبکه آب و فاضلاب 49 روستای استان سمنان خسارت زد.
منصور کشاورزیان افزود: در این 49 روستا 10 هزار و 169 خانوار معادل 30 هزار و 936 نفر جمعیت زندگی می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از 75 میلیارد ریال به شبکه و زیرساخت های آب و فاضلاب استان سمنان در یک ماه گذشته به دلیل بارش شدید باران، رانش زمین و برف و کولاک خسارت وارد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان ادامه داد: در این 49 روستا 14 هزار و 301 مشترک فعال است.

** خسارت 17 میلیارد ریالی سیل به شبکه آب کالپوش
کشاورزیان افزود: سیل و رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش و پنج روستای دیگر شهرستان میامی با 2 هزار و 715 خانوار و 2 هزار و 715 مشترک و جمعیت 9 هزار و 46 نفر خسارت وارد کرد.
وی تصریح کرد: سیل پنج میلیارد و 250 میلیون ریال به زیرساخت های آب روستایی 11 روستای شهرستان شاهرود با چهار هزار و 224 خانوار و 12 هزار و 741 نفر جمعیت و پنج هزار و 556 مشترک خسارت زد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: سیل در یک ماه گذشته به پنج روستای شهرستان دامغان با جمعیت تقریبی 900 نفر، 317 خانوار و 901 مشترک 21 میلیارد ریال خسارت زد.
وی اضافه کرد: در شهرستان مهدیشهر سیل و باران در مجموع 21 میلیارد ریال به شبکه آب یک هزار و 690 خانوار با جمعیت چهار هزار و 911 نفر و سه هزار و 66 مشترک خسارت وارد کرد.
کشاورزیان تصریح کرد: همچنین سیل در سه روستای شهرستان سمنان یک میلیارد و 900 میلیون ریال با 145 خانوار و 361 نفر جمعیت و 374 مشترک خسارت زد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: در شهرستان سرخه سیل به هفت روستا با 178 خانوار و 2 هزار و 962 نفر جمعیت و 2 هزار و 1665 مشترک خسارت زد که در تمام این روستاها در کمترین زمان ممکن عملیات برخورداری خانوارهای روستایی استان از آب آشامیدنی فراهم شد.

** خسارت رانش زمین به مدارس کالپوش
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: اکنون مدارس دبیرستان نظری و کاردانش منطقه حسین آباد کالپوش به دلیل رانش زمین تخریب شده و غیر از آن، مدرسه حضرت زینب (س) این منطقه هم در آستانه تخریب قرار دارد.
محمد دستورانی افزود: ساخت مدرسه جدید در مکان 64 هکتاری که قرار است خانه های جدید اهالی روستایی حسین آباد کالپوش ساخته شود، کلنگ زنی می شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون 10 کانکس برای دانش آموزان مقطع ابتدایی سفارش داده شده که به محض رانش زمین و تخریب مدارس، دانش آموزان در این اتاقک های موقت تحصیل کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: خیران برای ساخت مدرسه جدید در منطقه حسین آباد کالپوش اقدام کنند و تاکنون چندین خیر برای ساخت مدرسه در منطقه اعلام آمادگی کرده اند.
دستورانی اضافه کرد: قرار است در ساخت مدرسه جدید، طرح مجتمع آموزشی در منطقه کالپوش اجرایی شود و تمامی مدارس حسین آباد در آن تجمیع شود.
وی افزود: تاکنون برای رفع مشکل رفت و آمد دانش آموزان 500 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده تا دانش آموزانی که از روستاهای دیگر به حسین آباد رفت و آمد می کنند، مشکلی برای تردد نداشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: تاکنون 10 تن از معلمان شهرستان که در حسین آباد کالپوش مستقر بودند به دلیل رانش زمین خانه هایشان را از دست دادند و براساس برنامه ریزی های انجام شده به این افراد تسهیلات با نرخ کم برای ساخت خانه جدید اعطا می شود.

** خسارت 33 میلیارد ریالی سیل به راه های شاهرود
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: سیل در استان در بخش راه و شهرسازی در شهرستان شاهرود 33 میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت و 10 کیلومتر روکش آسفالت آسیب دید.
امید عمیدی افزود: سیل در این شهرستان به بیش از 80 پل خسارت زد و 25 کیلومتر راه شهری و روستایی خسارت دید.
وی خاطرنشان کرد: سیل در شهر بیارجمند باعث تخریب بیش از 15 کیلومتر راه روستایی و شهری، تخریب 15 پل و آسیب به روکش 12 کیلومتر جاده و خسارت 12 میلیارد ریالی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان سمنان گفت: سیل 29 میلیارد ریال خسارت زد و تخریب 6.2 کیلومتر راه روستایی و شهری و تخریب 70 پل و پنج کیلومتر روکش آسفالت را به همراه داشت.

**خسارت سیلاب به لوله های آب منطقه حفاظت شده پرور
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بارش شدید باران به لوله های انتقال آب در پاسگاه منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر خسارت وارد کرد.
امیر عبدوس افزود: جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف استان به نقاط حفاظت شده استان خسارت چندانی وارد نکرد.
وی با بیان اینکه جاری شدن سیلاب باعث خسارت 100 میلیون ریالی به لوله های انتقال آب منطقه چهارطاق آرادان و منطقه حفاظت شده پرور شد، گفت: عملیات بازسازی این لوله های انتقال آب با برنامه ریزی اصولی درحال انجام است و مشکلی در تامین آب حیات وحش و کارکنان پاسگاه های این مناطق وجود ندارد.

** خسارت 528 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی سمنان
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سیل 528 میلیارد و 950 میلیون ریال خسارت به بخش های مختلف زراعی، باغی، دامی و تاسیسات زیربنایی کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
خدابخش عرب افزود: سیلاب ، برف و کولاک و سرمازدگی از 27 اسفند 97 تا روز 21 فروردین 98 پنج هزار و 850 هکتار اراضی زراعی را تحت تاثیر قرار داد و 146 میلیون و 463 هزار ریال خسارت وارد کرد.
به گفته وی، شرایط نامساعد جوی در روزهای گذشته به یکهزار و 80 هکتار از باغ های استان سمنان به میزان 121 میلیون و 333 هزار ریال، در بخش دامی 61 میلیون و 844 هزار ریال و در بخش آب و خاک و امور زیربنایی 199 میلیون و 510 هزار ریال خسارت زد.
عرب تصریح کرد: بارش های روزهای گذشته به شهرستان میامی 302 میلیارد و 346 میلیون ریال، سرخه 74 میلیارد و 763 میلیون ریال و سمنان 39 میلیارد و 380 میلیون ریال خسارت زد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: در پی وقوع سیلاب روزهای گذشته شهرستان های شاهرود 34 میلیارد و 427 میلیون ریال، مهدیشهر 33 میلیارد و 171میلیون ریال، دامغان 26 میلیارد و 702 میلیون ریال، آرادان 10 میلیارد و 161 میلیون ریال و گرمسار هشت میلیارد ریال متحمل خسارت شده اند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده به وسیله کارشناسان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سیلاب، برف و سرما از 27 اسفند 97 تا نوزدهم فروردین امسال 460 میلیارد و 837 میلیون ریال و در مرحله اول بارش ها و ناپایداری های جوی تا پایان پنجم فروردین 429 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت زد.
عرب اظهار داشت: خسارت های بخش کشاورزی ناشی از شرایط جوی از 27 اسفند 97 تا پنجم فروردین 97 به تایید وزارت کشاورزی رسیده و به دبیرخانه وزارت کشور به عنوان متولی مدیریت بحران کشور به منظور تصمیم برای پرداخت تمام یا بخشی از خسارت ها به خسارت دیدگان ارسال شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: به منظور حمایت و بازتوانی خسارت دیدگان استان در بخش کشاورزی تاکنون با استفاده از ساز و کارهای استانی 150 تُن جو و چهار تُن مرغ منجمد بین خسارت دیدگان توزیع شده است و تلاش برای تامین مقادیر دیگری جو و مرغ منجمد ادامه دارد.

** 237 خانه در کالپوش در آستانه تخریب
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: 237 واحد از مجموع 524 واحد مسکونی ارزیابی شده در منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی، به دلیل رانش زمین، در آستانه تخریب است.
علیرضا فلاحی افزود: 912 واحد مسکونی براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 در منطقه حسین آباد کالپوش وجود دارد که تاکنون 142 واحد به دلیل رانش زمین تخلیه شد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون 35 نفر از کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان در منطقه حسین آباد کالپوش حضور دارند و ارزیابی 524 واحد مسکونی این منطقه برای تخلیه فوری انجام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان ادامه داد: تاکنون به ساکنان 257 خانه در حسین آباد کالپوش هشدار تخلیه داده شد و در روز گذشته مبلغ پنج میلیون ریال برای اجاره واحد مسکونی جدید به حساب این مالکان واریز شد.

**پرداخت اجاره بها به مردم حسین آباد ادامه می یابد
فلاحی اضافه کرد: پرداخت اجاره بها به منظور اسکان در خانه ای جدید به اهالی منطقه حسین آباد کالپوش به مدت 6 ماه و ماهانه پنج میلیون ریال ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: بسیاری از اهالی حسین آباد که واحدهای مسکونی آنها به دلیل رانش زمین تخریب شد اکنون در روستاهای همجوار، شهرهای شاهرود و میامی اسکان یافتند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان گفت: ملاک پرداخت اجاره بها به افرادی که خانه هایشان را به خاطر خطر رانش زمین تخلیه کردند مراجعه افراد به مسئولان مربوطه مستقر در حسین آباد، تایید فرمانداری، دهیاری، شورای اسلامی روستای حسین آباد و اداره کل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان است.
فلاحی افزود: مشمولانی که تا به حال موفق به دریافت تسهیلات ماهانه پنج میلیون ریال نشدند به احتمال فراوان مراجعه ای به مسئولان مربوط نداشتند.

** اعطای زمین رایگان به مردم حسین آباد کالپوش
مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان گفت: اکنون کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در حال مطالعه و بررسی مناطق امن منطقه کالپوش برای ساخت واحدهای مسکونی جدید هستند، با پایان برنامه های کارشناسی، روند ارایه تسهیلات بدون بازپرداخت و زمین رایگان به اهالی منطقه حسین آباد که خانه هایشان به دلیل رانش زمین تخریب شد اعطا می شود.
فلاحی اضافه کرد: مسئولان محلی پیشنهادهایی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در اطراف منطقه حسین آباد کالپوش ارایه دادند که با بررسی و اعلام دیدگاه های کارشناسی، مراحل ساخت انجام می شود.
وی تصریح کرد: زمین 63 هکتاری برای ساخت مسکن در اطراف منطقه حسین آباد پیشنهاد شده است که طرح های مطالعاتی آن در دست اجرا است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: زمین رایگان تنها به افرادی که واحدهای مسکونی آنها به دلیل رانش زمین تخریب شد پرداخت می شود، افراد دیگری که قرار است در منطقه تعیین شده خانه بسازند باید زمین را از اداره کل بنیاد مسکن خریداری کنند.

**رانش زمین انبار تعاونی روستایی کالپوش را تخریب کرد
مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: رانش زمین انبار ذخیره کالا تعاونی روستایی منطقه حسین آباد کالپوش را با ظرفیت 2 هزار تُن تخریب کرد.
احسان عباسپور روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این انبار یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی تعاون روستایی استان سمنان در شهرستان میامی بود که زمان ساخت آن به 20 سال گذشته بازمی شود.
وی خاطرنشان کرد: رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی بخش قابل توجهی از دیوار این انبار را تخریب کرد و این انبار دیگر قابلیت ذخیره کالا را ندارد.
مدیرتعاونی روستایی استان سمنان ادامه داد: در این انبار تخریب شده کالای خاصی ذخیره نشده بود و از این نظر خسارتی به کشاورزان و تعاونی های منطقه وارد نشد.
عباسپور اضافه کرد: از سوی دیگر جاری شدن سیلاب باعث از بین رفتن علوفه دام دامداران استان شد که برای جبران آن، تعاونی روستایی سمنان در روزهای گذشته بیش از 160 تن جو در بین دامداران توزیع کرد.
مدیرتعاونی روستایی استان سمنان گفت: این تعاونی آماده همکاری با کشاورزان و دامداران در بخش های مختلف است و در حد توان برای خدمات رسانی به سیل زدگان تلاش می شود.

**سیل 98 میلیارد ریال به شبکه برق رسانی سمنان خسارت زد
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: سیل، طوفان و کولاک 98 میلیارد و 990 میلیون ریال به شبکه ها و تاسیسات برق رسانی سمنان خسارت وارد کرد.
سید محمد موسوی زاده افزود: در سه مقطع شرایط نامساعد جوی باعث خسارت به خطوط برق رسانی و تجهیزات برق در نقاط مختلف استان سمنان شد.
وی خاطرنشان کرد: موج اول بارش برف و کولاک از 27 اسفند 97 باعث قطعی برق منطقه فولادمحله و روستاهای پشتکوه شهرستان مهدیشهر، منطقه اگره و تویه دروار شهرستان دامغان، منطقه خوش ییلاق شهرستان شاهرود و روستاهای منطقه کالپوش شهرستان میامی شد که در کمترین زمان ممکن مشکلات در این بخش برطرف شد.
موسوی زاده اضافه کرد: بارش شدید باران در 25 فروردین 98 باعث جاری شدن سیلاب در برخی نقاط سرخه، منطقه چشمه علی دامغان و روستاهای مهدیشهر و تخریب شبکه ، شکستگی پایه های برق و آب گرفتگی تاسیسات و چند پُست زمینی برق شد که در کمترین زمان ممکن مشکلات رفع شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان ادامه داد: بارش شدید باران در روزهای 12 و13 فروردین 98 جاری شدن سیلاب و ریزش کوه در برخی از نقاط استان را در پی داشت و به خطوط برق رسانی روستاهای منطقه پشتکوه و فولادمحله مهدیشهر، بسطام و مجن شاهرود، امامزاده عبدالله سرخه و صالح آباد و کلاته رودبار دامغان خسارت وارد شد.
وی تصریح کرد: در این مقطع هم شبکه ها بهسازی و بازسازی و برق مشترکان وصل شد و این سه موج بارشی از 27 اسفند سال 97 تا 14 فروردین 98 به 109 کیلومتر شبکه و 52 ایستگاه توزیع برق در استان آسیب وارد کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: عملیات رفع خاموشی توسط 189 روزگروه با حجم کاری یک هزار و 47 نفرروز با بهره گیری از 300 روزخودروی عملیاتی سبک و سنگین در استان انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار