کد خبر: ۷۳۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 20 April 2019
 
جایگاه زباله سوز در شرق گیلان با سرمایه گذاری خارجی احداث می شود

 

تابناک / لاهیجان - مدیرکل محیط زیست گیلان وضعیت مدیریت زباله در این استان نامطلوب عنوان کرد و از ساخت جایگاه زباله سوز در شرق گیلان به محوریت شهرستان لاهیجان با حضور سرمایه گذار خارجی خبر داد.

قربانعلی محمدپور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه احداث جایگاه زباله سوز در شرق گیلان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما است، اظهار کرد: این جایگاه به محوریت شهرستان لاهیجان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت این جایگاه یک سرمایه گذار ایتالیایی با بهره گیری از جدیدترین فناوری روز دنیا اعلام آمادگی کرده است، افزود: به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم تا فناوری ایتالیایی برای ساماندهی کامل پسماند شرق گیلان وارد عمل شده و از آن استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای ساخت این جایگاه حدود ۳۶ میلیون یورو است، گفت: سهم طرف ایرانی ۲۰ درصد از این مبلغ بوده و مدت اجرای طرح نیز حدود ۱۸ ماه پیش بینی شده و نحوه پرداخت نیز ۲۰ درصد در طول زمان کار است.

وی مهمترین معضل برای مدیریت پسماند در گیلان را محل‌های دفن غیر اصولی زباله در سطح استان به ویژه در شهرستان لنگرود و سایر مناطق دانست و بیان کرد: دفع زباله‌ها توسط شهرداری‌های استان گیلان وضعیت خوبی ندارد و محیط زیست از نحوه دفع زباله‌های شهرداری‌های استان رضایت ندارد.

محمدپور در ادامه تأکید کرد: برای بهبود وضعیت زباله و مدیریت پسماند در استان گیلان باید مدیریت ریشه‌ای در مباحث زیست محیطی در حوزه پسماند اعمال و مراکز بازیافت، تفکیک و تبدیل زباله به انرژی و یا سوخت ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه در گیلان تولید می‌شود، ادامه داد: میزان تولید زباله در ایام تعطیلات سال به ۳ هزار تن در روز افزایش می‌یابد.

محمدپور از ساخت کارخانه کمپوست در شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: ۵۰۰ تن از زباله شرق گیلان به این کارخانه انتقال می‌یابد و به ریجکت و سپس به سوخت‌های هیدرو کربنی تبدیل می‌شود.

وی همچنین به وضعیت کارخانه کمپوست رودسر نیز اشاره کرد و افزود: کارخانه کمپوست رودسر کارایی خود را از دست داده و ریجکت تولیدی آن به درد هیچ مرکز تولیدی نمی‌خورد و فضای زیادی از محدوده در اختیار شهرداری نیز زباله‌های ریجکتی دپو شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار