تابناک بررسی می کند؛
شورای شهر رشت پس از استعفای مسعود نصرتی درحالی در سه مرحله مختلف دست به انتخاب شهردار زده است که در هر سه بار منتخبان شورا برای شهرداری با رای عدم احراز صلاحیت مواجه شده اند و بعد از عدم تأیید حسین علیقلی‌زاده به‌عنوان سومین منتخب شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی شهردار این کلانشهر این بار اعضاء شورا با دنیایی پر از ابهامات بی‌جواب که ریشه آن در تصمیمات اخیر وزارت کشور نهفته است به‌دنبال گزینه‌ای دیگر برای این سمت می‌گردند.
کد خبر: ۷۳۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 15 April 2019

تابناک / پس از عدم تأیید سومین منتخب شورای شهر رشت برای تصدی پست شهردار اعضاء شورا این بار با دنیایی پر از ابهامات بی‌جواب به‌دنبال گزینه مورد تأیید وزارت کشور می‌گردند.

 

نگاهی به کارنامه 3 گزینه اصلی تصدی شهرداری رشت! ؛ علت عدم احراز صلاحیت سیروش شفقی برای شهرداری کرج واقعا چه بود!؟ / ایا تنها دلیل برکناری شفقی از فرمانداری کرج رفتن نجفی از البرز بود یا ... !؟ / شورای شهر رشت آزموده را آزمایش خواهد کرد!؟ / ماجرای لغو سخنرانی رئیس مجلس در کرج و ارتباطش با شفقی!

 

شورای شهر رشت پس از استعفای مسعود نصرتی درحالی در سه مرحله مختلف دست به انتخاب شهردار زده است که در هر سه بار منتخبان شورا برای شهرداری با رای عدم احراز صلاحیت مواجه شده اند و بعد از عدم تأیید حسین علیقلی‌زاده به‌عنوان سومین منتخب شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی شهردار این کلانشهر این بار اعضاء شورا با دنیایی پر از ابهامات بی‌جواب که ریشه آن در تصمیمات اخیر وزارت کشور نهفته است به‌دنبال گزینه‌ای دیگر برای این سمت می‌گردند.

 

اما سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان, شورای پنجم شهر رشت از بین 3 گزینه زیر چهارمین منتخب خود را جهت اخذ صلاحیت از مراجع مربوطه روانه وزارت کشور خواهد کرد.

 

 

سیروس شفقی:


فرماندار اسبق شهرستان رشت دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم است و در سوابق مدیریتی او فرمانداری آستارا، رشت و کرج دیده می‌شود.

 

شفقی در دوران تصدی محمدعلی نجفی در استانداری البرز و زمانی که به عنوان فرماندار ویژه کرج فعالیت می کرد به عنوان شهردار کرج نیز انتخاب شد اما صلاحیت وی احراز نگردید!

 

اواخر شهریورماه سال 97 بود که اعضای شورای شهر فردیس پس از معرفی گزینه‌هایی چون مجید سریزدی و محمدرضا احمدی‌نژاد به وزارت کشور و عدم تأیید صلاحیت، "سیروس شفقی" فرماندار آن زمان کرج را به عنوان گزینه تصدی پست شهرداری انتخاب کردند.

این انتخاب با ایام ماه محرم‌الحرام همراه شد که در این میان با عقب افتادن اعلام نظر وزارت کشور مواجه شد، اما با توجه به اظهارات اعضای شورای شهر به نظر می‌رسید، این گروه اصلاح‌طلب روزهای سختی را می‌گذرانند و نگران رد صلاحیت شدن گزینه مطلوبشان هستند که سرانجام نیز براي سومين بار، وزير كشور صلاحيت شهردار كلانشهر كرج را تاييد نكرد که در نهایت, شفقی پس از اجرای قانونی منع بکارگیری بازنشستگان و رفتن نجفی از استانداری البرز , او هم پس از مدتی از سمت خود برکنار شد.

 

گفتنی است که تا امروز گمانه زنی های بسیاری در خصوص دلایل رد صلاحیت شفقی برای شهرداری کرج مطرح بوده است.

 

 

سیروس شفقی یکی از آنانی است که این روزها، نامش برای تصدی بر شهرداری رشت در رسانه ها به گوش می رسد. فرماندار اسبق رشت که پس از انتصاب دکتر نجفی به عنوان استاندار گیلان، از رشت عزم البرز نمود و فرمانداری کلانشهر کرج را در دست گرفت، چند وقتی است که به وطن بازگشته و حالا شاید وسوسه شهرداری رشت را در سر می پروراند. با این حال قبل از انتخاب شفقی به عنوان شهردار رشت، بد نیست علت کناره گیری او از فرمانداری کرج بررسی شود.

22 بهمن 97 و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود که خبر عجیبی در رسانه های کشوری منتشر شد. خبری که حکایت از لغو سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در استان البرز به مناسبت 22 بهمن داشت. بنا بر آن چه در این اخبار آمده بود امام جمعه کرج در خطبه های نماز جمعه در اظهاراتی تند نسبت به انتخاب لاریجانی به عنوان سخنران روز 22 بهمن در کرج اعتراض نموده و به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته ای می دهد که نسبت به این موضوع تدبیری بی اندیشند! وی همچنین گفته بود که راهپیمایی انقلابی باید سخنران انقلابی داشته باشند! پس از این اظهارات امام جمعه کرج، عده ای هم به جمع آوری طومار اعتراضی پرداخته و با امضای آن خواستار لغو سخنرانی لاریجانی شدند. همزمان با بالاگرفتن حواشی این سخنرانی، دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه ای با بیان اینکه مسئله در حدی نیست که امام جمعه کرج به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته ای بدهد، خبر از لغو سخنرانی لاریجانی در کرج داد.

نکته قابل تامل اما همزمانی لغو سخنرانی لاریجانی در کرج با برکناری شفقی از فرمانداری کرج است. جستجوی ساده ای در فضای مجازی نشان می دهد که سیزدهم بهمن ماه 1397 دفتر رییس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه ای از لغو سخنرانی لاریجانی در کرج خبر می دهد و دقیقا در همان روز رسانه ها خبر از برکناری شفقی از فرمانداری کرج و انتصاب سرپرست جدید فرمانداری این کلانشهر می دهند.

بعید است کناره گیری شفقی از فرمانداری ویژه کرج، بی ارتباط با لغو سخنرانی لاریجانی باشد. به نظر می رسد وزیر کشور که گفته می شود از یاران نزدیک رییس مجلس شورای اسلامی محسوب می شود، در اقدامی تلافی جویانه و برای جبران قسمتی از آن چه که اتفاق افتاده، فرماندار ویژه کرج را که رییس شورای تامین این شهرستان هم محسوب می شود، یک روزه از سمت خود برکنار می کند.

نکته دیگری که بر قوت این ادعا می افزاید ارتباط حسنه شفقی با امام جمعه کرج بوده است. ارتباطی که ممکن است منجر به حمایت شفقی از مواضع امام جمعه در انتقاد به حضور لاریجانی در کرج شده باشد.

 

دیدار شفقی با امام جمعه کرج

 

 

 

هر چه که هست به نظر فرماندار اسبق رشت و سابق کرج، رابطه حسنه ای با بدنه وزارت کشور نداشته و حداقل در این برهه زمانی مغضوب رحمانی فضلی، وزیر کشور می باشد. در چنین شرایطی انتخاب شفقی به عنوان شهردار رشت می تواند ریسک بزرگی برای شورانشینان باشد. شورایی که تا کنون سه شهردار به وزارت کشور معرفی کرده است اما موفق به اخذ حکم آنان از این وزارتخانه نشده است.

مدتی از برکناری شفقی از فرمانداری کرج می گذرد و انتخاب فرماندار معزول به عنوان شهردار رشت، می تواند به سوژه جالبی برای رسانه های کشوری تبدیل شود چراکه مهر تایید وزارت کشور بر این انتخاب بی شک به مذاق رییس مجلس خوش نخواهد آمد.

 


ناصر حاج محمدی:


او در سال ۸۶ و با ۷ رأی موافق شورای شهر شاهرود به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب شد. حاج محمدی، اهل روستای ده ملا از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهرود و دارای مدرک دکترای شهرسازی است.
او پیش از حضور در شهرداری محل تولدش سابقه شهرداری رامسر و اسلامشهر را نیز در کارنامه داشته و در دوره ای نیز معاون عمران و توسعه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بوده است.
همچنین حاج محمدی اگرچه سالها از عرصه مدیریت دور بوده اما یکی از گزینه های شهرداری گرگان در سال ۹۶ نیز بوده است که در نهایت برای این سمت انتخاب نشد.

 


بهزاد افشار:


مدیرکل سابق دفتر امور شوراهای شهر و روستاهای وزارت کشور یکی از جدیدترین گزینه های شورا است.


بهزاد افشار دانشجوی دکترا و کارشناس ارشد علوم سیاسی است و در سوابق کاری وی علاوه بر مدیرکلی دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور، معاونت این دفتر و همچنین ریاست اداره شوراها و شهرداری های وزارت کشور دیده می شود. افشار از سوابق زیادی در وزارت کشور برخوردار است و می‌تواند گزینه مطلوبی برای اعضای شورا باشد.

گفتنی است سال گذشته به یکباره افشار جای خود را به محمدرضا صمیمی داد.

 


همچنین رحیم شوقی معاون عمرانی منطقه آزاد انزلی، رضا ساغری شهردار اسبق رشت و سعید آگشته شهردار سابق لاهیجان دیگر گزینه های مطرح هستند که پیش از این بارها اسامی آنها برای تصدی شهرداری رشت مطرح شده بود.

 

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
سیروس شفقی رو شهردار رشت کنید یه دفعه رشت رو نابود کنه
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
بهترین گزینه علی کریمی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار