محمد صفری
دولت اصرار بر تصویب کنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی دارد، اعتقاد دولت بر این است که تصویب و اجرای آن بهانه را از دشمن می‌گیرد.
کد خبر: ۷۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 03 March 2019

سازمان اف.ای.تی.اف یک نهاد بین‌المللی با قوانین خاص است که بر اساس آن همه کشورهای دنیا باید به آن بپیوندند و قوانین آن را بدون کم و کاست اجرا کنند.

اگر کشورهایی به عضویت آن در نیایند با اقدامات تنبیهی روبرو خواهند شد که یکی از آنها قطع ارتباطات بانکی با کشوری است که تن به خواسته اف.ای.تی.اف نداده است.

بارها گفته و نوشته شد که حتی اگر اصلاحاتی از سوی ایران در برخی از مفاد کنوانسیون‌های زیر مجموعه اف‌ای تی انجام شود، قابل قبول نیست و باید عین همان قوانین رعایت شود، اما نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان وقت خود را برای اصلاح و تغییر برخی از آن مفاد که با قوانین و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در تضاد است، هدر دادند.

نهاد مالی و پولی اف.ای.تی.اف هیچ تغییر و اصلاحی را بر اساس آنچه کشور عضو انجام داده باشد، نمی‌پذیرد. طبیعی است که چنین سازمانی با دستور کار مشخص نباید هم اجازه بدهد که قوانین آن از سوی کشورها تغییر پیدا کند. به هر صورت کنوانسیون‌های زیر مجموعه اف.ای.تی.اف در صورت پیوستن ایران به این سازمان بدون هیچ اصلاح و تغییری لازم الاجرا است.

آنهایی که می‌گفتند می‌توان مواردی که بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی است تغییر داد به مصاحبه سخنگوی اف.ای.تی.اف توجه کنند که گفته؛ «باید این استثناهایی که در قوانین‌شان(ایران) می‌گذارند حذف کنند.» خطاب سخنگوی نهاد مالی اف.ای.تی.اف ایران است، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تغییراتی را در برخی مفاد دو کنوانسیون پالرمو و اس پی وی انجام داده اند که از چشم مسئولین اف.ای.تی.اف پنهان نمانده است.

علاوه بر این که اف.ای.تی.اف چهار ماه به ایران مهلت داده تا تکلیف خود را با پیوستن یا نپیوستن به این سازمان روشن کند، تهدید هم کرده است که در صورت نپیوستن عواقبی در انتظار ایران خواهد بود. عواقبی که اف.ای.تی.اف ایران را با آنها تهدید کرده، قطع روابط و مناسبات بانک‌های بین المللی با ایران است که باید توجه داشت هم اکنون چنین وضعیتی علیه ایران حاکم است.

دلیل این که بانکه‌ای خارجی با ایران تبادل مالی ندارند به خاطر توافق هسته‌ای است. قرار بود توافق هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی و بانکی را لغو کند اما نه تنها اینگونه نشد بلکه شرایط بدتر از پیش از برجام گشت.

به واقع نپیوستن ایران به اف.ای.تی.اف سودمندتر از پیوستن به آن است، اگر به سازمان اف.ای.تی.اف بپیوندیم، اطلاعات مالی و پولی خود را در اختیار این سازمان قرار داده ایم ضمن این که بر اساس فهرستی که آمریکا به این سازمان در باره گروه‌های تروریستی داده است، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت و حتی مردم مظلوم یمن نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارند و ایران حامی حزب‌الله و گروه مقاومت است. به همین خاطر ایران حامی تروریسم شناخته می‌شود.

مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای اف.ای.تی.اف در نشست خبری خود که سوم اسفند ماه برگزار شد در پاسخ به این پرسش که اف.ای.تی.اف حاضر است چه کمکی به دولت ایران برای رفع نگرانی مخالفان دو کنوانسیون بکند؟

او چنین پاسخ داده است: «ما توضیحات و اطمینان خاطر نمی‌دهیم. استانداردهای اف.ای.تی.اف کاملاً واضح است، اینها اصلاً استانداردهای ما نیست استانداردهای بین المللی است که همه جای دنیا اجرا می‌شود. باید کنوانسیون پالرمو را اجرا کنند، هنوز نکردند، باید کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را اجرا کنند، هنوز نکردند، باید این استثناهایی را که در قوانین می‌گذارند حذف کنند، این که کلماتی مثل نژاد پرستی و استعمار وارد قانون می‌کنند و می‌گویند تامین مالی تروریسم در این صورت اشکالی ندارد...»

می‌بینید که همه قوانین موجود در گروه ویژه اقدام مالی، تحمیلی و باید است. یا باید تن به خواسته آنها داد یا این که مقاومت کرد. کدام راه برگزیده خواهد شد، چهار ماه مهلت داده شده به ایران بار دیگر زمان کمی نیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر آنچه که تصویب کند، نظر نهایی خواهد بود و کسی هم نباید نسبت به آن انتقاد داشته باشد.

مجمع با توجه به عملکرد اروپا و تمدید مهلتی که اف.ای.تی.اف به ایران داده است، در جلسه روز گذشته بررسی پالرمو و سی.اف.تی را به پس از تعطیلات عید موکول کرد که تصمیم خردمندانه‌ای بود. اصرارها برای پیوستن به اف.ای.تی.اف نیز مشکوک است. اگر برجام به نتیجه رسیده بود، نوع برخورد ایران نیز می‌توانست به گونه دیگری باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :