استفاده شهرداری اردبیل از روش های جدید برای افزایش عمر آسفالت
به گفته لطف اللهیان شهردار اردبیل ، ژئوکامپوزیت های مسلح کننده آسفالت قابلیت این را دارند که آسفالت را در برابر نیروهای تخریبی که از لایه های زیرین به روی آسفالت می آیند؛ محافظت کنند. ژئوکامپوزیت نوعی محصول ورقه ای شکل مشبک است که از تنیدن شدن رشته هایی از نخ پلیمری درون ژئوتکستایل نبافته تشکیل می شود.
کد خبر: ۷۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 03 August 2015

شهردار اردبیل گفت: برای اولین بار در استان در پروژه آسفالت رویه بخشی از خیابان امام(ره) اردبیل از ورق ژئوکامپوزیت مسلح کننده آسفالت استفاده شد.

به گزارش تابناک اردبیل، ژئوکامپوزیت نوعی محصول ورقه ای شکل مشبک است که از تنیدن شدن رشته هایی از نخ پلیمری درون ژئوتکستایل نبافته تشکیل می شود. این محصول به شکل مشبکی شکل است که به‌ صورت تار و پود، یا فواصل مشخص، در دو جهت و با مقاومت بالا تولید می‌‌شود. از این شبکه‌ها به اشکال تک لایه و چند لایه، می‌‌توان، برای مسلح و مقاوم نمودن سطوح خاکریزی، با مساحت کم استفاده کرد. ژئوگریدها ضمن بالا بردن پایداری خاک از تغییر مکان‌های افقی آن جلوگیری می‌‌کند.

این محصول بخاطر بافت تار و پودی خود ، از مقاومت کششی و فشاری برخوردار است و عمدتا" جهت تقویت خاکریز در پروژه های راهسازی و تقویت روکش های آسفالتی بکار می برند.

برای اولین بار از ورق ژئوكامپوزیت در آسفالت رویه خیابان امام (ره) استفاده شد

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شهرداری اردبیل، دکتر حمید لطف اللهیان در جریان بازدید از پروژه اجرای روکش آسفالت خیابان امام (ره) در حدفاصل بازار تا میدان امام حسین(ع) که با همراهی مدیر منطقه یک و جمعی از مدیران عمرانی شهرداری صورت گرفت، در در خصوص ویژگی های این روش، اظهار کرد: ژئوکامپوزیت های مسلح کننده آسفالت قابلیت این را دارند که آسفالت را در برابر نیروهای تخریبی که از لایه های زیرین به روی آسفالت می آیند؛ محافظت کند.

وی شرایط آب و هوایی سرد اردبیل در طول بیش از نیمی از ماه های سال را خاطرنشان کرد و افزود: عمده خرابی های آسفالت در شهری با شرایط آب و هوایی اردبیل مربوط به ترک خوردگی آسفالت بر اثر نفوذ آب و یخ بستن آن در جسم آسفالت می باشد که در طول سال ترک های حرارتی، انعکاسی و اجرایی از لایه های زیرین به روی آسفالت می رسد که در نهایت خرابی زودهنگام آسفالت را در پی دارد.

لطف اللهیان تصریح کرد: تکنولوژی روز دنیا با استفاده از شیوه های جدید از جمله با بهره گیری از ژئوسنتتیک هایی نظیر ژئوکامپوزیت های مسلح کننده آسفالت، چنین مشکلاتی را به حداقل رسانده است و ما نیز به همین منظور و برای اولین بار در استان در طول بخشی از خیابان امام(ره) اردبیل از این تکنولوژی با هدف افزایش طول عمر و استقامت آسفالت این خیابان استفاده کردیم.

شهردار اردبیل مدیریت و صرفه جویی در هزینه آسفالت در سال های آتی را از دیگر مزایای استفاده از این روش جدید در اجرای روکش آسفالت بیان کرد و افزود: ژئوکامپوزیت مسلح کننده به کار رفته در اجرای روکش آسفالت حدفاصل بازار تا میدان امام حسین(ع) اردبیل با توجه به قابلیت های ذکر شده و همچنین بر اساس نتایج موفق بدست آمده در برخی شهرهای بزرگ کشور، از تخریب زودهنگام آسفالت این بخش از خیابان امام(ره) اردبیل جلوگیری خواهد کرد که منجر به مدیریت هزینه در سال های آتی نیز خواهد شد.

این مسوول با اذعان به اینکه فناوری ژئوکامپوزیت های مسلح کننده آسفالت سال هاست در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته از سوی کارشناسان امر، به کار بردن ورق ژئوکامپوزیت در رویه آسفالت موجب می شود تا ترک ها و خرابی های به وجود آمده در لایه های زیرین آسفالت به رویه انعکاس داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی صورت گرفته و همچنین با حمایت و پشتیبانی اعضای محترم شورای اسلامی شهر در صدد هستیم تا استفاده از این تکنولوژی را در سایر خیابان های شهر نیز گسترش دهیم.

برای اولین بار از ورق ژئوكامپوزیت در آسفالت رویه خیابان امام (ره) استفاده شد

گامی مهم در بهره مندی از فناوری های نوین

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل نیز با حضور در محل اجرای پروژه روکش آسفالت خیابان امام(ره) ضمن قدردانی از تلاش شهردار از اجرایی شدن این طرح ابراز خرسندی کرد.

زکی الله خوشبخت در گفت و گو با خبرنگار ما استفاده از شیوه جدید ورق ژئوکامپوزیت مسلح کننده در اجرای روکش آسفالت بخش هایی از خیابان امام(ره) اردبیل را گام مهم شهرداری و شورای شهر در راستای بهره مندی از تکنولوژی های نوین در جهت بهینه سازی زیرساخت های شهری عنوان کرد.

وی از شهر به عنوان موجودی زنده یاد کرد و افزود: برای سرزنده نگه داشتن این موجود زنده به استفاده از تمامی ابزارها و امکانات روز نیازمندیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل استفاده از شیوه نوین برای ایجاد مقاومت بیشتر در آسفالت خیابان امام(ره) در حدفاصل بازار تا میدان امام حسین(ع) را از جمله اقدامات شهرداری و شورای شهر در راستای توجه به نیازهای این بخش از شهر بیان کرد و گفت: نفوذ و سرریز شدن آب سطحی از خیابان به سمت پیاده رو از مشکلات مهم این بخش از خیابان امام(ره) بود که با اجرای آسفالت جدید همراه با زیرسازی مناسب این مشکل مرتفع می شود.

برای اولین بار از ورق ژئوكامپوزیت در آسفالت رویه خیابان امام (ره) استفاده شد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار