نماینده مردم رشت در تکمیل گزارش تابناک گیلان و خطاب به استاندار اظهار کرد؛
کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گزارش چندی پیش تابناک گیلان را با مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اینگونه تکمیل کرد:نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه آمار ارائه شده اشتغال در گیلان نباید به هر آماری اطمینان کرد و اطلاعات درست و دقیقی که ما از آن خبر داریم با ارقامی که ارائه شده، بسیار متفاوت است.
کد خبر: ۶۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 23 July 2015
کاهش نرخ بیکاری یکی از بارزترین اهداف برنامه­ ریزان و تصمیم­گیران اقتصادی کشورها محسوب میشود و رسیدن به این مهم، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی خواهد بود. براساس مبانی نظری و مطالعات تجربی بهره­وری کل عوامل نقش تعیین­کننده­ای بر نرخ بیکاری دارد.

به گزارش تابناک گیلان، تعداد بیکاران تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد. این را پیش از این بانک جهانی پیش بینی کرده بود و حالا نوبت به صندوق بین المللی پول رسیده که برآورد مشابهی از روند تغییرات نرخ بیکاری در ایران داشته باشد.

به گزارش نظر، مدتی قبل بانک جهانی در گزارشی پیش بینی کرد نرخ بیکاری ایران در پایان سال جاری میلادی مقداری افزایش یافته و به ۱۴.۶ درصد برسد. تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد بیکاری در ایران رو به افزایش می گذارد.
براساس پیش بینی IMF از اقتصاد ایران، نرخ بیکاری کشورمان در پایان سال ۲۰۱۵ با رشدی معادل ۰.۸ درصد رشد می یابد و از ۱۱.۲ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۲.۲۷ درصد در سال جاری میلادی می رسد.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، بیکاری ایران پس از رسیدن به نرخ قابل توجه ۱۳.۴۷ درصدی در سال ۲۰۱۰ ، روندی نزولی را طی کرد و در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به‌ترتیب به ۱۲.۳ درصد و ۱۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد.

روند نزولی نرخ بیکاری ایران که در سالهای پایانی فعالیت دولت قبل شروع شده بود در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه پیدا کرد. در این سال نرخ بیکاری در ایران به ۱۰.۴ درصد کاهش یافت و در سال گذشته میلادی به ۱۱.۲ درصد رسید.

در همین حال اخیرا مرکز آمار ایران گزارشی از نرخ بیکاری سال ۱۳۹۳ کشور منتشر کرد که براساس آن نرخ بیکاری با مقداری افزایش از ۱۰.۴ درصد در سال ۹۲ به ۱۰.۶ درصد در سال ۹۳ رسیده است.

با این حال و در حالیکه نهادهای بین المللی پیش بینی می کنند که نرخ بیکاری کشور تا پایان سال جاری افزایش یابد، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد، دولت پیش بینی می کند بیکاری تا پایان سال ۹۴ کاهش یافته و به ۱۰ درصد برسد.

به هر حال برآوردهای داخلی و خارجی از روند تغییرات بیکاری در کشور تا حدودی متفاوت است، اما طبق گفته کارشناسان کشور، در حال حاضر شرایط برای ایجاد شغل جدید در کشور چندان مساعد نیست که این مسئله کاهش نرخ بیکاری را تا حدودی تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش تابناک گیلان، گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می دهد، نرخ بیکاری در بهار سال 94 به 10.8 درصد رسید که در مقایسه با بهار پارسال 0.1 درصد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، شمار بیکاران نیز در بهار امسال با رشد 117 هزار نفری از 2 میلیون و 530 هزار نفر به دو میلیون و 647 هزار نفر افزایش یافت.

تسنیم: شمار بیکاران جمعیت 15 ساله و بیشتر هم از 2 میلیون و 525 هزار نفر در بهار 93 به 2 میلیون و 643 هزار نفر در بهار امسال رسد که رشد 118 هزار نفری را نشان می دهد.

گزارش مرکز آمار حاکی است: شمار جوانان بیکار نیز در بهار امسال به 1 میلیون و 609 هزار نفر رسید که رشد 31 هزار نفری نسبت به پارسال دارد.

با وجود همه این موارد و شواهد متقن موجود استاندار گیلان بارها از کاهش نرخ بیکاری در گیلان سخن گفته که چندان درست به نظر نمی رسد.

کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گزارش چندی پیش تابناک گیلان را با مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اینگونه تکمیل کرد:

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه آمار ارائه شده اشتغال در گیلان نباید به هر آماری اطمینان کرد و اطلاعات درست و دقیقی که ما از آن خبر داریم با ارقامی که ارائه شده، بسیار متفاوت است.

جبار کوچکی‌نژاد، با بیان این‌که آمارهای ارائه شده در زمینه کاهش نرخ بیکاری در استان درست نیست، اظهار داشت: عده‌ای بیکار می‌شوند و عده دیگری به جای آنها سرکار می‌روند و اگر آقای استاندار بتواند بدون این که کسی اخراج شود شخص دیگری را سر کار ببرد، موفقیت محسوب می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که آمارهای دولت در مورد تورم با حقیقت فاصله بسیار دارد، افزود: دولت همه جا اعلام می‌کند که سطح تورم پایین آمده، در صورتی که زندگی مردم این را نشان نمی‌دهد.

کوچکی‌نژاد افزود: بحث بیکاری افراد دارای تخصص و تحصیل‌کرده از جمله نیازهای اساسی مردم گیلان است که واقعا" مردم را تحت فشار قرار داده است و می‌تواند باعث دل‌سردی مردم از تحصیل شود که در نتیجه مشکلات زیادی را به همراه دارد.

این نماینده مجلس گفت: درآمد مردم بسیار پایین است و همین‌طور که کاملا" قابل مشاهده است، مردم در روستاها درآمد بسیار پایینی دارند و در فقر و شرایط سختی زندگی می‌کنند و زندگی برای اقشار متوسط و سطح پایین جامعه سخت شده که این باعث تاسف است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار