نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی:در آن کشورها چون تعارضی بین قوانین وجود ندارد، زمینه برای فساد کمتری وجود دارد، تعداد و تنوع قوانین در کشور ما سبب شده در سیستم اداری ما کارمند خدایی کند.
کد خبر: ۶۳۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 28 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:جعفر قادری اظهار داشت: ره‌آورد بیش از صدسال نظام پارلمانی در کشور، تولید بیش از 12 هزار عنوان قانون است که باعث شده تا از این نظر در صدر کشورهای دنیا قرار بگیریم.

وی افزود: بارها در سفرهای خارجی و در دیدار با سفرای این مسؤولین و نمایندگان مجلس قانون‌گذاری کشورها با این واقعیت برخورد می‌کردیم که مجالس آن‌ها در طول سال چند ماه بیشتر فعالیت نداشت و بقیه ماه‌های سال از جلسات مجلس خبری نبود.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: از چند ماه فعالیت مجالس این کشورها حدود یک ماه برای بررسی و تصویب بودجه سالیانه و بقیه ایام برای اصلاحات قانونی صرف می‌شد.

قادری تصریح کرد: در کشور ما نه‌تنها مجلس شورای اسلامی در تمام ماه‌های سال فعال است، بلکه اگر بنا باشد که عقب‌افتادگی‌های قانونی را به‌روز کند، باید جلسات آن به‌جای سه روز در هفته به جلسات روزانه تبدیل شود.

وی ادامه داد: اگر از خود بپرسیم که چه تفاوت‌هایی بین مجالس ما و مجالس دیگر کشورها وجود دارد که آن‌ها باکار کمتر قوانین دقیق‌تر و ماندگاری دارند ولی کشور ما باکار بیشتر قوانین غیردقیق‌تر و موقتی‌تر دارد، به این جمع‌بندی می‌رسیم که در آن کشورها گروه‌ها، کانون‌ها تخصصی به‌جای نمایندگان در تولید قانون فعال بوده و مثل ما برای هر موضوعی قوانین متعدد، تکراری و متضاد ندارند.

این دکترای اقتصاد مطرح کرد: در سایر کشورها عناوین قانونی محدود و اگر در موضوعی قانونی گذاشته می‌شود، هم‌زمان با وضع قانون جدید، قوانین مغایر نیز حذف می‌شود.

قادری بیان کرد: در آن کشورها چون تعارضی بین قوانین وجود ندارد، زمینه برای فساد کمتری وجود دارد، تعداد و تنوع قوانین در کشور ما سبب شده در سیستم اداری ما کارمند خدایی کند.

وی خاطرنشان کرد: در این قوانین متعدد، متنوع و بعضاً معارض اگر کارمند بخواهد هر کار غیرقابل انجامی را انجام دهد، می‌تواند برای آن ماده و تبصره پیدا کند و همچنین کارمند اگر بخواهد هر کار معمول و عادی را انجام ندهد، می‌تواند برای آن ماده و تبصره پیدا کند.

این استاد دانشگاه گفت: این‌که در کشور شایع است که هیچ کاری غیرقابل انجامی وجود ندارد و هر کار قابل انجامی نیز می‌تواند انجام نشود، سخنی گزاف و دور از واقعیت نیست.

قادری افزود: هرچند در مجلس شورای اسلامی تنقیح قوانین مصوب شده است و مجلس به اعتماد این قانون بخشی از قوانین مغایر و فاقد کاربرد را حذف کرده ولی این حرکت خیلی کند و فاقد اثر است.

وی تصریح کرد: تلاش مجلس برای سرعت دادن به این مهم با استفاده از ظرفیت نمایندگان ادوار زمانی مؤثر خواهد شد که دولت هم در کنار مجلس به تسریع در این فرآیند کمک کند.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید موردتوجه مجلس قرار بگیرد، اهمیت عدم تصویب قوانین تکراری و غیرضروری نسبت به حذف قوانین قبلی است.

قادری مطرح کرد: وقتی برای موضوعی قانون مصوب وجود دارد و اشکال در عدم اجرا و عدم نظارت است، چرا باید با وضع قانون جدید مشکل بیشتر و زمینه برای فساد بیشتر فراهم شود؟

وی بیان کرد: وقتی مجلس می‌تواند با اصلاح در موارد و تبصره‌های قوانین موجود مشکل را حل کند، چرا باید نسبت به تولید قانون جدید عناوین قانونی را بیشتر و مردم و سیستم اداری را بیشتر سردرگم کند؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مجلس اگر دایره تولید قوانین مبتنی بر طرح‌های نمایندگان را محدودتر و با کمک دولت قوانین مبتنی بر لوایح دولت وضع کند، قادر به استفاده بهتر از ظرفیت‌های کارشناسی دولت خواهد بود.

قادری گفت: شایسته است نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی ارتباط نزدیک‌تر و مؤثرتر با بدنه کارشناسی دولت برقرار و با چکش‌کاری بیشتری قوانین را مصوب کنند.

وی افزود: پخته‌تر شدن قوانین کمک می‌کند تا ماندگاری و پاسخگویی قوانین مصوب بیشتر شده و جامعه نیازمند تغییرات سریع و فوری قوانین نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار