هادی نوری؛
تابناک / اقدامات فرمانداری رشت در زمینه حل مشکلات مالی کتابخانه های شهر رشت تا کنون در حد حرف بوده است.
کد خبر: ۶۱۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲ 14 June 2018

تابناک / اقدامات فرمانداری رشت در زمینه حل مشکلات مالی کتابخانه های شهر رشت تا کنون در حد حرف بوده است.

 

اقدامات فرمانداری رشت در زمینه حل مشکلات مالی کتابخانه های شهر رشت تا کنون در حد حرف بوده است! / شهرداری رشت 3ماه است پول کتابخانه های شهر رشت را پرداخت نکرده است

 

دکتر هادی نوری گفت: شهرداری رشت3ماه است که حق نیم درصد قانونی کتابخانه های عمومی شهر رشت را پرداخت نکرده است و به همین دلیل فعالیت های این شهرستان با اختلال مواجه شده است. درحالی که به گفته اعضای شورای اسلامی شهر رشت از جمله رئیس شورای شهر رشت، شهرداری برای مدیرانش پاداش های چند رقمی هنگفت پرداخت می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، هادی نوری در بازدید از دفتر خبرگزاری فارس گیلان با اشاره به تغییر تفکر متداول و مرسوم نسبت به کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: تعریف امروز کتابخانه‌های عمومی صرفاً محلی برای امانت کتاب نیست ازاین‌رو، نشست‌های فرهنگی ازجمله نشست کتاب‌خوان منجر به ارتقا جایگاه کتابخانه‌های عمومی در جامعه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با تأکید بر وضعیت مطلوب نشست‌های فرهنگی و رشد بالای ۵۰ درصدی در سال ۹۶ نسبت به سال پیشین آن خاطرنشان کرد: این فعالیت در نیمه دوم ۹۶ نسبت به نیمه اول رشد ۵۴ درصدی را از آن خودکرده که این نتیجه حاصل تلاش و همت مضاعف پرسنل این مجموعه است.

نقش غیرقابل انکار رسانه‌ها برای ترغیب افراد به کتاب‌خوانی
وی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تصریح کرد: ارتقای فعالیت رسانه‌ای کتابخانه‌ها ازاین‌جهت که دنیای امروز دنیای رسانه‌هاست و قدرت رسانه‌ها کتمان ناپذیر است، به‌عنوان حلقه واسط بین کتابخانه‌ها و جامعه فعالیت‌های ما را به جامعه منتقل و نیازهای جامعه را به ما منتقل می‌کند.

نوری با بیان اینکه آمار سرانه مطالعه در گیلان و حتی کشور مشخص نیست گفت: آخرین آمار مطالعاتی در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام که در این سرانه وضعیت گیلان مطلوب قلمداد شده است.

آمار مطالعه در گیلان در گذشته 15 دقیقه عنوان می شد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه در سال های گذشته آمار مطالعه در گیلان در سال ۹۱، ۱۵ دقیقه در روز عنوان می شد گفت: امروزه آمار مطالعه دارای نوساناتی بافاصله زیاد است زیرا آمارها از میزان مطالعه میان دو تا ۷۰ دقیقه در روز را ثبت کرده‌اند.

وی دلایل نوسانات موجود در آمار مطالعاتی را متنوع بودن شاخص‌های مطالعه عنوان و تصریح کرد: روزنامه فضای مجازی و حتی خواندن ادعیه نیز شاخص‌های مطالعاتی را با نوساناتی همراه کرده است اما کتاب‌خوانی در ثبت آمار سرانه مطالعه مهم است که متأسفانه در چند سال اخیر آمار رسمی در کشور و استان مشخص نشده است.

نوری با اشاره به توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به فضای مجازی بیان کرد: فرایند فضای مجازی و الکترونیک با دو نرم‌افزار در حال فعالیت است که نرم‌افزار «سامان» یکی از پتانسیل‌هایی است که اطلاعات تمام کتابخانه‌های ما با سه هزار و 300 کتابخانه و هفت هزار و ۴۰۰ پرسنل در کل کشور در این نرم‌افزار منسجم شده و افراد می‌توانند از کتاب‌های موجود در سراسر کشور مطلع و با عضویت در یک کتابخانه به‌صورت حضوری از کتابخانه‌های سراسر کشور کتاب به امانت بگیرند.

کتاب‌های مجازی رقیبی برای کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به پویش کتاب‌خوان مجازی اشاره کرد و گفت: در این پویش، هرکدام از اعضا می‌توانند با تلفن همراه خود کتابی که خواندند را فیلم گرفته و برای ما فرستاده تا در پورتال کشور و استان قرار بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه فضای مجازی و قانع نبودن از این میزان فعالیت تصریح کرد: چگونگی استفاده از فضای مجازی هنوز مشخص نشده و پس از رفع بلاتکلیفی دستگاه‌های ذی‌ربط با نگاه مشخص‌تری اهتمام خواهند داشت.

نوری با اشاره به موجودیت کتاب‌های مجازی گفت: کتاب‌های مجازی رقیبی برای کتابخانه موجود است بااین‌وجود نهاد کتابخانه‌ها هنوز وارد این فضا نشده و در سطح کشور به مرحله عملیاتی نرسیده است.

برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان با حضور فرماندهان سپاه در گیلان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اهمیت نشست‌های کتاب‌خوان برای ترویج فضای مطالعه در جامعه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه تنها وظیفه یک‌نهاد نیست، ترویج فرهنگ مطالعه باید وظیفه‌ای بین دستگاهی، اجتماعی و همگانی تلقی شود.

وی با تأکید بر ایجاد فضایی ساختاری برای ارتقای فرهنگ جامعه افزود: نشست‌های کتاب‌خوان در سطح مدیران، نخبگان، مدارس و مساجد صورت می‌گیرد که نشست کتاب‌خوان با فرماندهان سپاه قدس گیلان به‌عنوان نخستین نشست کتاب‌خوانی با مجموعه سپاه در این فعالیت فرهنگی چشم‌نوازی می‌کند.

نوری هدف از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی را ایجاد فضایی گفتمانی دانست و بیان کرد: با رشد خوب در پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها در مقوله بودجه نیز نسبت به گذشته رشد خوبی داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به وجود مشکلات مالی موجود در شهرداری گفت: اینکه یکی از بخش‌های شهرداری رشت در ماه تنها ۲۰۰ میلیون تومان حقوق پرسنل خود را پرداخت می‌کند اما از پردخت سهم نیم درصدی به کتابخانه امتناع می کند، قابل‌پذیرش نیست.

بودجه جاری کتابخانه‌های عمومی از محل نیم درصد درآمد های شهرداری‌ها تأمین می‌شود
وی با اشاره به کمترین میزان پرداخت حق نیم درصدی کتابخانه‌ها از سوی شهرداری لنگرود در سال گذشته و عدم پرداخت بودجه این اداره از سوی شهرداری رشت از اسفند سال گذشته تا به امروز گفت: تنها منبع درآمدی برای هزینه کرد جاری کتابخانه‌های عمومی از نیم درصد شهرداری تأمین می‌شود و شایسته نیست روسای ادارات در شهرستان‌ها برای گرفتن بودجه قانونی خود به دنبال شهرداری‌ها بدوند و رفتار نامناسبی ببینند.

نوری با اشاره به کمک دولت در پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه تنها حقوق پرسنل شهرستان رشت ماهیانه ۱۴۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود گفت: این در حالی است که با وجود عدم پرداخت مستمر نیم درصد از سوی شهرداری رشت تا امروز حقوق پرسنل را عقب نینداخته‌ایم اما تمام امورات جاری به تعویق افتاده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به استفاده نهاد کتابخانه‌های عمومی از تمامی راه‌ها برای اخذ بودجه قانونی به‌صورت مستمر از شهرداری‌ها تصریح کرد: ما از شهرداری طلب داریم و ازآنجاکه برخی از شهرداری های استان به توافقات خود پایبند نبوده اند ما نیز پیگیری وصول حق نیم درصد کتابخانه های از منابع شهرداری ها را از طریق قانونی را حق خود می دانیم.

نوری گفت: شهرداری رشت3ماه است که حق نیم درصد قانونی کتابخانه های عمومی شهر رشت را پرداخت نکرده است و به همین دلیل فعالیت های این شهرستان با اختلال مواجه شده است. درحالی که به گفته اعضای شورای اسلامی شهر رشت از جمله رئیس شورای شهر رشت، شهرداری برای مدیرانش پاداش های چند رقمی هنگفت پرداخت می کند اما از پرداخت نیم درصد قانونی کتابخانه های عمومی رشت سرباز می زند و علت آن را بسته بودن حساب شهرداری می خواند.

وی همچنین گفت: اگر حساب شهرداری بسته است چگونه حقوق پرسنل و پاداش های مدیران پرداخت می شود؟!

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با انتقاد از عدم رسیدگی فرمانداری رشت به وضعیت مالی کتابخانه های عمومی این شهرستان از پیگیری های متعدد اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خبرداد و عنوان کرد: فرمانداری رشت در زمینه مشکلات مالی کتابخانه های عمومی رشت تنها در حد حرف و ایراد گرفتن بسنده کرده است در حالی که فرماندار رشت بعنوان رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت مسئول رسیدگی به مشکلات این شهرستان و حل ان است اما تا کنون جز حرف چیز دیگری ندیده ایم.

رتبه نخست امانت کتاب در رشت وی با اشاره به پرداخت بدون مشکل بودجه کتابخانه‌ها در شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه، صومعه‌سرا و رضوانشهر گفت: روند پرداخت در برخی شهرستان‌ها ازجمله رودسر و آستارا رو به بهبودی است اما ادارات ما در رشت، ماسال و لنگرود برای اخذ مطالبه قانونی خود دارای مشکل هستند.

نوری با بیان اینکه رشت به‌عنوان مرکز شهر و ویژگی مهاجرپذیری آن ۴۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: طبق آمار شهرستان رشت ازلحاظ کیفی و با شاخص میزان امانت کتاب، رتبه یکم را به خود اختصاص داده اما این شهرستان ازلحاظ شاخص فضای کتابخانه‌ای در بین شهرستان‌های استان گیلان رتبه شانزدهم را کسب کرده که با توجه به میزان اشتیاق مردم به مقوله مطالعه تناسبی در آن دیده نمی‌شود.

برنامه محوری و نگاه حرفه‌ای، دو شاخص مدیریتی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به فضاسازی منفی نسبت به تودیع رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تالش گفت: ما روابط خوبی با مجموعه سپاه داشته و داریم ازاین‌رو، شبهه افکنی در خصوص تودیع رئیس این اداره به جهت دفاع از حریم اهل‌بیت صحت ندارد.

وی از ارزیابی وضعیت ادارات کتابخانه شهرستان‌ها خبر داد و افزود: شهرستان تالش ازنظر شاخص‌های ما رتبه مطلوب ندارد و موقعیت این شهرستان با امکانات موجود همخوانی ندارد.

نوری به دو شاخص برنامه محوری و نگاه حرفه‌ای در سیاست مدیریت کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در یک‌نهاد فرهنگی گرایش سیاسی و سن افراد محلی از اعراب نداشته و در اولویت دوم قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره عزل سرپرست کتابخانه‌های عمومی تالش و ارتباط آن با غیبت وی به دلیل حضور در جبهه مقاومت گفت: این همکار مدافع حرم، با موافقت بنده به سوریه اعزام شد و بنابراین اگر مخالف این مهم بودم قطعاً اجازه آن را صادر نمی‌کردم.

وی با تأکید بر اینکه تغییرات مدیریتی تنها بر اساس عملکرد روسای ادارات انجام می‌شود افزود: باوجوداینکه همکار ما سه سال سرپرست بوده‌اند، پس از یک اقدام عادی اداری، افرادی جو را ناعادلانه مسموم کردند با تمام این اوصاف، این تودیع به دستور نهاد ملغی و این همکار همچنان سرپرست ما در اداره تالش مشغول به فعالیت است.

هشتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در گیلان
نوری از برگزاری هشتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در شهریورماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در رده سنی نوجوان در سه عنوان، جوان و بزرگ‌سال با دو عنوان و حوزه کودک نیز با دو عنوان می‌توانند هر یک از منابع مشخص‌شده در جشنواره را انتخاب و به سؤالات آن پاسخ دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه پاسخنامه‌های ارسالی باید دریکی از قالب‌های فردی یا خانوادگی یعنی دو، سه، چهار، پنج‌نفره و بیشتر تکمیل و ارسال شود گفت: تکمیل مشخصات فردی ازجمله مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، تحصیلات، نشانی کامل پست الکترونیکی و شماره تلفن ثابت و همراه در پاسخ‌نامه الزامی است.

وی با تأکید بر اینکه دو روش برای شرکت کودکان در مسابقه پیش‌بینی‌شده است تصریح کرد: تصویرسازی یا همان نقاشی از جذاب‌ترین بخش کتاب به انتخاب کودک روش نخست و ارسال فایل ویدیویی از معرفی کتاب‌ها همراه با خوانش جذاب‌ترین بخش‌های کتاب به انتخاب شرکت‌کنندگان، دومین روش پیش‌بینی‌شده برای شرکت کودکان در هشتمین جشنواره ملی کتابخانه رضوی است.

نوری با اذعان به اینکه شرکت‌کنندگان بخش کودک در هر دو روش باید صفحه مربوط به بخش معرفی‌شده و یا تصویرسازی شده از کتاب را قید کنند افزود: کودکان می‌توانند با کمک والدین خود توضیحات اجمالی پیرامون کتاب بازگویی قصه‌ای از کتاب خواندن بخشی از کتاب را با استفاده از تلفن‌های همراه خود ضبط و در سامانه جشنواره با هشتک #کتاب‌خوانی_رضوی بارگذاری کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ است بیان کرد: داوری آثار از ۱۵ مرداد آغاز و اختتامیه این جشنواره نیز در ایام دهه ولایت برگزار می‌شود.

اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان جشنواره کتاب‌خوانی رضوی
وی از اهدای هشت جایزه ویژه به هشت برگزیده بخش خانوادگی خبر داد و افزود: مبلغ پنج میلیون ریال به خانواده اول و دوم دونفره، مبلغ هفت میلیون و پانصد هزار ریال به خانواده اول سه‌نفره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده اول چهارنفره اهدا می‌شود.

نوری با اشاره به اهدای جوایز به خانواده‌های اول و دوم به مبلغ ۱۵ میلیون و پنج میلیون ریال به خانواده دوم سه‌نفره اهدا گفت: مبلغ هفت میلیون و پانصد هزار ریال به خانواده دوم چهارنفره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده دوم پنج‌نفره تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به بیان اینکه متقاضیان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان منابع و پرسشنامه را دریافت کنند افزود: علاقه‌مندان می‌توانند پرسشنامه و فایل pdf منابع هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هشتمین جشنواره ملی کتابخانه رضوی با معرفی هفت اثر در سه رده سنی کودک و نوجوان، جوان و بزرگ‌سال و خانواده رضوی برگزار می‌شود تصریح کرد: این جشنواره با معرفی کتاب‌های «مهمان خراسان» نوشته سعید بیابانکی از انتشارات به نشر «مژده گل» نوشته محمود پور وهاب از نشر جمکران کتاب‌های «مسافر هشتم»، «کاش تو را می‌دیدم» نوشته مژگان شیخی «ماه هشتم» اثر مهدی غلامعلی «مهر ولایت در آسمان ایران» اثر آیت‌الله کریمی جهرمی، «به سپیدی یک رؤیا» اثر فاطمه سلیمانی فعالیت می‌کند.

نوری با اشاره به شرکت ۱۹ هزار نفر در ششمین دوره و ۲۲ هزار نفر در هفتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی گفت: این جشنواره ملی با همکاری نهاد کتابخانه‌های کشور، موسسه فرهنگی امام رضا (ع) و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها متولی برگزاری این جشنواره در استان‌ها هستند افزود: استان گیلان نیز در شهریور سال جاری هم‌زمان با دهه کرامت هشتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی را برگزار می‌کند و با یک اختتامیه ملی در تهران کار خود را به پایان می‌دهد.

 

برچسب ها: هادی نوری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عدالت
|
India
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
با سلام و ادب درخصوص پرداخت نکردن بدهی نیم درصد شهرداری رشت و حمایت نکردن فرماندار رشت از اداره کل کتابخانه های عمومی باید بیان کنم اولا جا بسیار تاسف هست که یک فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه ها از یک اداره فرهنگی و در واقعا انسان ساز حمایت نکند پس برای چی هست؟ دوما عزیزان مسئول از تنگ کردن عرصه بر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هدف تغییر ایشان را دارند اگر اینطور نیست پس جناب آقای استاندار رئیس انجمن کتابخانه های استان کجا هستن؟ چرا به این مسائل و مشکلات رسیدگی نمیکنند نکنه باز هم موضوع ژنهای خوب هست ؟ تا چه وقت در کشور باید شاهد اینجور مسائل بچه گانه باشیم؟ چرا قانون را رعایت نمیکنند؟ آقای استاندار شما در جریان مگه نیستید تمام هزینه های جاری اعم از برق گاز آب تلفن و... خیلی هزینه های دیگر کتابخانه ها از همین سهم نیم درصد شهرداریهاست پس چرا حمایت نمیکنید؟ انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بوده پس چرا شما مسئولین از فرهنگ این کشور دفاع نمیکنید چرا فرماندار رشت باید بدین صورت رفتار کند چرا عزلش نمیکنید به نظر بنده هرکس در هرپستی از فرهنگ این کشور حمایت نکند ضد انقلاب و ضد خط مشی رهبری است جناب آقای استاندار بنده بعنوان یک کتابدار با سابقه 25-26 سال خواستار رسیدگی شما هستم که با فرماندار رشت برخورد نمائید در صورتی که ایشان قبلا بعنوان ذیحساب اداره کل کتابخانه ها کار کرده و از نزدیک مسائل و مشکلات را لمس کرده اند، در آخر خواستار رسیدگی و برخورد قاطع و قانونی با فرماندار رشت هستم .با سپاس.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار