کد خبر: ۶۱۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 13 June 2018

به گزارش جهان نيوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: دولت خودش را برای عید فطر آماده کرده و بهترین تبریک ایفای بخشی از تعهداتش است.

وی افزود: قبل از عید فطر حقوق شاغلین، بازنشستگان و یارانه ایرانیان را پرداخت می‌کنیم.

نوبخت گفت: پاداش‌های بازنشتگان ظرف سه ماه آینده پرداخت می‌شود.کاش توانایی دولت به قدری بود که همین الان بگوییم امروز همه را پرداخت می‌کنیم اما محدودیت داریم. هیچ دولتی نیست نخواهد پول بازنشتگان را پرداخت نکند.با لب خندان پول‌های بازنشتگان را می‌دهیم تا نگویند دولت برای پول دادن به مردم عزا می‌گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: واقعا بودجه امسال نسبت به سال‌های گذشته نو‌آوری دارد، همه تلاش ما این است با محدودیت مالی تخصیص‌ها را ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: از بدخواهان خارجی نگران نداریم، مشکل ما ایجاد ترس در داخل برای خروج دادن مردم از یک درب است، دشمن سیاست جنگ روانی را در پیش گرفته و نباید به آن دامن بزنیم.

نوبخت ادامه داد: تا 20 خرداد مبلغ 10 میلیارد و 959 میلیون دلار از محل منابع بانک مرکزی و 400 میلیارد و 799 هزار میلیارد از محل صادرات غیر‌نفتی توسط سامانه نیما برای ثبت سفارش کالاها تخصیص یافته است که از این تعداد 8 میلیارد و 771 میلیارد پرداخت شده است.

به گزارش تسنیم مشروح این نشست به شرح ذیل است:

سخنگوی دولت در نشست خبری خود با تقدیر از حضور پر شور مردم در راهپیمایی قدس، اظهار داشت: فصل مشترکی بین همه ادیان و ملت‌ها از برداشت ظلم به مردم فلسطین ایجاد شده است. با این نمادهای انسان دوستی که در روز قدس مشخص شد امید داریم جامعه انسانی روزهای بهتری داشته باشد و شاهد عدالت باشیم.

وی گفت: دولت خود را برای عید فطر آماده کرده است که بهترین تبریک دولت به ملت، پرداخت بخشی از معوقات است.

نوبخت افزود: با توجه به نزدیک بودن به عید بزرگ مسلمین و عید فطر تمهیداتی اندیشیده شده است بین سازمان برنامه و بودجه و خزانه تا اینکه قبل از عید فطر همه حقوق شاغلین و هم بازنشستگان و یارانه‌ها را پرداخت کنیم. رقم سنگینی خواهد بود اما تاکید رئیس‌جمهور بسیج امکانات برای این بود که قبل از عید فطر همه حقوق و درصد افزایشی که صورت گرفته را برای شاغلین و بازنشستگان پرداخت کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: افزایش حقوق شاغلین در دو ماه قبل به دلیل اینکه نیاز به استفساریه از مجلس بود به تاخیر افتاد در حال حاضر به دستگاه‌ها پرداخت شده است و انتظار داریم دستگاه های اجرایی احکام را اصلاح و صادر کنند تا همراه حقوق خردادماه تمامی افزایش سنواتی که در دو ماه گذشته پرداخت نشد، پرداخت شود.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: همه پاداش‌های بازنشستگان ظرف سه ماه آینده پرداخت می‌شود. وی با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: خود را موظف به جبران فاصله دریافت‌ها می‌دانیم. امسال مجلس 2100 میلیارد تومان برای بازنشستگان در نظر گرفت که دولت خود فاصله 2100 میلیارد تومان تا 3400 میلیارد تومانی را که سال گذشته پرداخت کرده بود را تقبل کرد. امسال مجموعا 3400 میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع می‌شود.

معاون رئیس جمهوری درباره خرید گندم از کشاورزان نیز گفت: تا 20 خردادماه، 2 میلیون و 685 هزار تن گندم به ارزش سه هزار و 565 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که از این رقم یک هزار و 800 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود یک هزار و 765 میلیارد تومان باقیمانده است.

سخنگوی دولت افزود: دشمن سیاست جنگ روانی را علیه ما به راه انداخته و نباید به آن دامن زد. وی افزود: رهبر کره شمالی با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ آیا این فردی که در هواپیما با یک توییت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می کند قابل اعتماد است؟! نوبخت ادامه داد: این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست و مطمئنا ملت آمریکا در انتخاب های آینده خود، او را از ملت خود مبرا خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی ایجاد شده در راهپیمایی روز قدس امسال، اظهار داشت: در رخداد موهومی که در روز قدس صورت گرفت، چند نفر نسبت به یکی از افراد خدوم و دانشمند هسته‌ای کشورمان که بخشی از دستاوردهای هسته ای حاصل تلاش ایشان است، توهین‌هایی انجام دادند. وی افزود: آنهایی که به آقای صالحی توهین کردند هم به این سرمایه ملی توهین کردند و هم حرکت عظیم و پاک ملت در روز قدس را مخدوش ساختند.

نوبخت ادامه داد: آدم‌های این چنینی در طول تاریخ همواره وجود داشته‌اند و حتی نسبت به ائمه اطهار نیز توهین کرده‌اند. وحدتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کند، بخشی از آن در رویدادهایی مانند روز قدس است و امیدوارم قوه قضائیه در خصوص برخورد با این افراد اقدام لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور احکام برای برخی از دانشجویان بازداشت شده در ناآرامی های دی ماه، گفت: موضع دولت در این خصوص مشخص است و بارها گفته شده است. از آنجایی که استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترک پیگیری میکنیم.

نوبخت پیرامون اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره کمک به ایران برای رفع بحران آب اظهار داشت: سخنان نتانیاهو آنچنان پوچ و بیهوده است که به جز یک تبسم پاسخ دیگری ندارد. رژیمی که دانشمندان ما را ترور می کند، می خواهد به ما کمک کند! آیا این قابل باور است؟

وی در خصوص افزایش غیرقانونی قیمت خودرو در بازار آزاد، گفت: حجم بالایی از نقدینگی در کشور وجود دارد که می تواند در بانک ها قرار بگیرد و سود دریافت شود. به هر دلیلی اگر احساس شود که این نقدینگی در کوتاه مدت سود بیشتری در بازار دیگری حاصل می شود، عده ای پول خود را از شبکه بانکی خارج و به آن بازار می برند. ملت این توقع بجا را دارد که ببینند چه اتفاقی افتاده که برخی بنگاه‌ها افزایش قیمت داشته اند، رییس جمهور محترم در این زمینه تاکید داشته و یکی دو هفته پیش رییس سازمان بازرسی هم در جلسه دعوت شد تا این مشکلات رفع شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون اخذ تضمین در قراردادهای خارجی، گفت: پنج کشور باقی مانده در برجام اعتقاد به ماندن در برجام دارند. شرط جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای تعهدات است. باید در مدت باقی مانده ببینیم کدام شرکت ها می خواهند بروند و کدام شرکت ها می خواهند بیایند؛ اما در مجموع تامین منافع ما مهم است و مهم نیست که با کدام شرکت باشد.
سخنگوی دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی و اظهارات علما در این باره گفت: دغدغه بزرگان و علما نسبت به نظام بانکی دغدغه به حقی است. یکی از دستور کارهای شورای عالی سه قوه بحث نظام بانکی است. دولت چندین برنامه برای بانک ها داشته که بخشی از آن سال گذشته اجرا شد. نوبخت ادامه داد: افزایش سرمایه های دولت نزد بانک ها از جمله دیگر اقدامات بود. در تعامل با قوای دیگر سعی می کنیم مشکلات نظام بانکی را برطرف کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به تخریب مساجد در اتریش، تصریح کرد: مساجد پایگاه اسلامی است و در ایران هم کلیسا ها وجود دارد، دولت فعلی اتریش با یک نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می کند، ما از تخریب مساجد استقبال نمی‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح ها و پروژه های در دست پیگیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: از منابع خزانه و دولت این ٢� � پروژه را انجام می دهیم و کار آن شروع شده است. بعنوان مثال یکی از این پروژه ها، بحث توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است. برای شبکه ریلی ابتدا به دنبال اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری ریلی است که این شبکه به خارج از کشور نیز وصل است. وی افزود: در پنج استان کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و غربی و استان گیلان این پروژه را دنبال کرده ایم. بیشترین تونل و پل در مسیر خط آهن قزوین-رشت قرار دارد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون به تاخیر افتادن بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تصویب این لوایح برای دولت بسیار مهم است. نوبخت ادامه داد: با اینکه تفاوت نگاه داریم اما به منتقدان نیز احترام می گذاریم و باید ببینیم که اکثریت مجلس چه چیزی را می خواهد. وجدان عمومی مجلس وجدان آگاه و بیداری است.

وی افزود: اگر برجام نبود حتما روزی بیش از صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم. در شرایط تحریم میزان صادرات نفت در حداقل خود قرار داشت اما پس از برجام توانستیم نفت بیشتری را به فروش برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار