کد خبر: ۶۱۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹ 25 May 2018

نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه با حضور نمایندگان کشورهای امضاء کننده برجام و یوکیا آمانو منهای آمریکا در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این نشست بر موضوع بررسی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و رایزنی درباره راهکارهای تداوم اجرای این توافق متمرکز خواهد بود.

ریاست نشست امروز را که به درخواست ایران و در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام تشکیل می شود «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

از طرف ایران سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. وی صبح دیروز (پنجشنبه) وارد وین شد و با خانم 'اشمید' و نماینده برخی کشورهای مشارکت کننده در برجام دیدارهای دوجانبه ای برگزار کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزبه دعوت اعضا کمیسیون نشست مشترک و به منظور ارائه گزارشی درباره پایبندی کامل ایران به برجام در این مذاکرات شرکت کرده است.

عراقچی دیروز در گفت وگو با خبرنگاران نشست امروز را نشستی اضطراری خواند و در این باره توضیح داد: با خروج یکی از اعضای مشارکت کننده در برجام، سایر اعضاء بایستی درباره آن تصمیم بگیرند. از نظر ما و سایر اعضای برجام آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و به طور کامل از این توافق خارج شده است.
وی افزود که در نشست کمیسیون مشترک برجام اعضاء درباره چگونگی ادامه حیات برجام بدون آمریکا رایزنی خواهند کرد.

عراقچی با بیان اینکه این بررسی ها در تصمیم گیری نهایی ایران بسیار موثر خواهد بود، افزود: ما هنوز به این تصمیم نرسیدیم که آیا در برجام باقی خواهیم ماند یا نه. این مسئله بستگی دارد که سایر اعضاء برجام چگونه نبودن یکی از اعضاء خود را جبران خواهند کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: به طور مشخص کشورهای اروپایی بایستی اعلام کنند که در نبود آمریکا و بازگشت تحریم ها چگونه قادر خواهند بود که منافع ایران را در برجام تضمین کنند.

انتظار می رود که محورهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب درباره شروط ایران برای ادامه برجام دستور کار تیم مذاکره کننده ایرانی در این نشست باشد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای چهارشنبه گذشته با اشاره به بدعهدی طرف های اروپایی در گذشته تصریح کردند آنها باید ثابت کنند که این بار قصد تکرار آن بدعهدی ها را ندارند.
ایشان اعتراض نکردن 3 کشور اروپایی به آمریکا در نقض مکرر روح و جسم برجام را موردانتقاد قراردادند و افزودند: اگر آن‌ها به آمریکا اعتراض می‌کردند ممکن بود کار به اینجا نرسد، اروپایی‌ها باید این غفلت را جبران کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل خواندند و افزودند: اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین شرایط لازم برای ادامه برجام با اروپایی‌ها تأکید کردند: سران 3 کشور باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد.

ایشان در باب تضمین‌های لازم اروپایی‌ها برای ادامه برجام افزودند: اگر آمریکایی‌ها توانستند درفروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به مقدار موردنیاز ما را تضمین کنند.
تضمین بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی از دیگر نکاتی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده هسته‌ای محفوظ است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، نمایندگان طرف های باقی مانده در برجام صبح امروز نشستی را به منظور هماهنگی مواضع خود درباره برجام برگزار کردند.

نشست کمیسیون مشترک برجام یک روز پس از آن برگزار می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرار داد.
«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت که گزارش یادشده بار دیگر تائید می کند که اقدام ها و فعالیت های هسته ای کشورمان کاملا منطبق با برجام است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه 12 اردیبهشت خروج کشورش از این توافق و بازگشت تحریم های هسته ای را اعلام و وزیر خارجه او نیز دوشنبه 31 اردیبهشت در سخنانی مملو از اتهام های بی اساس علیه کشورمان، راهبرد جدید واشنگتن علیه ایران در فضای پس از خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار