تابناک: 29بهمن ماه سال 1328، مصادف است با سالروز تولد استاد شهرام ناظری، موسیقدان و هنرمند شهیر ایران زمین. هنرمندی که نه تنها مردم ایران بلکه هنردوستان و علاقه‌مندان به موسیقی در دیگر کشورهای جهان نیز تا حدودی نسبت به تبحر و ذوق هنری او شناخت دارند .
کد خبر: ۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ 18 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، موسیقی سنتی ایران زمین مرهون همت و تلاش هنرمندان متعهد و توانایی است که در سالیان دراز با همه مشقت و محدودیت‌های پیش رو، همت به خرج داده‌اند و در راه تعالی و شکوفایی فرهنگ و هنر این سرزمین خون دل‌ها خورده‌اند و رنج‌ها کشیده‌اند. شهرام ناظری نیز یکی از این هنرمندان است که بیش از چند دهه متوالی،  عمر خود را وقف فرهنگ و هنر ایران زمین نموده است. صدای این شوالیه آواز از جمله صداهای ماندگاری است که ز وجود یک انسان عاشق برمی‌آید و انسان را به وجد در می‌آورد و  بیراه نگفته‌اند که "تنها صداست که می‌ماند" .

شهرام ناظری هنرمندی است که بعد از چندین دهه کسب تجربه در موسیقی و آشنایی با قواعد و مبانی آن،  سبک نوینی در این هنر به وجود آورده است که ویژگی‌ها و ظرافت‌های هنری و فرهنگی خاص خود را دارد. این سبک هنری که وی همواره در آثار خود ادامه دهنده آن بوده است، تلفیق موسیقی سنتی و عرفانی با موسیقی حماسی بوده است. یکی از ویژگی‌های این هنرمند و سبک منحصر به فرد  این استاد موسیقی این است که در اثری که جنبه تقلیدی داشته باشد در میان آثار وی به چشم نمی‌خورد، بلکه همواره یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های او رواج روز افزون همین تقلیدهای نابجا در آواز و موسیقی ایران  است .

تمرکز این هنرمند، بر روی اشعار مولانا نشان دهنده علاقه و تعلق خاطر وافر وی به حضرت مولانا است، که توجه مخاطبان زیادی را در داخل و خارج به همراه داشته است. علاوه بر این شهرام ناطری از اولین هنرمندانی است که در آثار خود "شعر نو" را به کار برد. همکاری با گروه چاووش و هنرمندان و اساتید بزرگ موسیقی در بین سال‌های 57 تا 60 یکی از ماندگارترین و درخشان‌ترین  آثار وی را به ارمغان آورده است؛ زیرا دراین آثار تلفیقی از جنبه های حماسی و انقلابی ایجاد شده که  توجه مخاطبان بسیاری را در آن زمان و حتی امروز به خود جلب کرده است.

مخاطبان شهرام ناظری نیز طبعا مخاطبان خاصی هستند که جنبه‌های عرفانی و حماسی فرهنگ ایران زمین برای آنها قابل توجه است . هرچند که برای عموم مردم برخی آثار وی از جمله "گل صدبرگ"، "آتش در نیستان" و"کاروان شهید"  همچنان خاطره‌انگیز است .

شهرام ناظری همواره سعی نموده است با برگزاری کنسرت های متعدد در کشورهای جهان در جهت معرفی و گسترش فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین سهمی به دست آورد  وچه بسا در این زمینه موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است که گواه این مدعا استقبال‌های بی نظیر از کنسرت‌های وی در این کشورها و همچنین اعطای نشان‌های هنری و فرهنگی جهانی به این هنرمند می‌باشد که نمونه بارز آن نشان شوالیه است .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار