غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در پاییز 96 ارائه شده است، گفت: براساس این گزارش استان گیلان به همراه استان خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در بحث محیط کسب و کار به دست آورده اند و امتیاز آنها 5.51 شده است، که هرچه این امتیاز به صفر نزدیک تر باشد وضعیت بهتر و هر چه به 10 نزدیک تر باشد شرایط نامناسب تر است.
کد خبر: ۵۷۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 09 March 2018

تابناک / عضو کمیسیون بودجه مجلس، وضعیت محیط کسب و کار ایران در پاییز ۹۶ را تشریح کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در پاییز 96 ارائه شده است، گفت: براساس این گزارش استان گیلان به همراه استان خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در بحث محیط کسب و کار به دست آورده اند و امتیاز آنها 5.51 شده است، که هرچه این امتیاز به صفر نزدیک تر باشد وضعیت بهتر و هر چه به 10 نزدیک تر باشد شرایط نامناسب تر است.

 

قضاوت با مردم گیلان؛ جعفرزاده اعلام کرد: گیلان به همراه خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در بحث محیط کسب و کار به دست آورده اند!

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در پاییز 95 استان گیلان در بحث محیط کسب و کار رتبه سوم و در زمستان 95 گیلان رتبه ششم را داشته است، افزود: در بهار 96 رتبه گیلان سوم، در تابستان رتبه اول و در پاییز 96 رتبه اول بوده است، اما نکته ای که در این بین وجود دارد نشان می دهد که گیلان فرازو نشیبی را طی می کند و با اختلاف چند صدم رتبه اول را کسب کرده است.

از پاییز 95 تا پاییز 96 مشارکت واحدهای خصوصی برای پاسخگویی افزایش یافته است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خوبی این رتبه ها این است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به این رتبه بندی نگاه می کنند و امتیاز بندی توسط بخش خصوصی انجام می شود نه دولت، لذا همیشه باید سعی کرد که این امتیاز را بالا برد.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای نمونه در پاییز 96 در استان گیلان 95 واحد بود، که این عدد سهم استان حاصل از تولید ناخالص داخلی است، یادآور شد: از پاییز 95 تا پاییز 96 مشارکت واحدهای خصوصی برای پاسخگویی افزایش یافته یعنی 67 درصد در این نظر سنجی مشارکت کرده اند که این نشان می دهد میزان مشارکت افزایش یافته و این نشان از افزایش شفافیت دارد.

میانگین شاخص ملی محیط کسب و کار در پاییز 96 حدود 5.85 بوده است

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه میانگین شاخص ملی محیط کسب و کار در پاییز 96 حدود 5.85 بوده که برای گیلان این عدد 5.51 بوده است، افزود: بدترین نمره در این بخش 10 است که در سال 96 اوضاع محیط کسب و کار در هر فصل نسبت به فصل قبل نامناسب تر شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر به سطح کشوری نگریسته شود به استثنای زمستان 95 که از پاییز 95 بهتر شده مابقی ماه ها اوضاع خراب تر شده است، ادامه داد: در سال 96 اوضاع محیط کسب و کار خراب تر می شود و روند نزولی را طی می کنیم.

در پاییز 96 بهترین وضعیت محیط کسب و کار را بخش کشاورزی داشته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه شاخص محیط کسب و کار ملی در بخش های عمده اقتصادی در سال 96 نشان می دهد که شاخص در بخش کشاورزی در سه فصل به ترتیب 5.29، 5.59 و 5.78 بوده است و اوضاع در حوزه کشاورزی بدتر می شود، اظهار داشت: در بخش صنعت نیز شاخص ملی محیط کسب و کار در سال 96 به ترتیب در بهار 6.64، تابستان 5.73 و پاییز 5.83 بوده است و در بخش خدمات نیز به ترتیب 5.16، 5.71 و 5.87 بوده که اوضاع در هر سه فصل نسبت به فصل قبل بدتر شده است.

وی افزود: بدترین وضعیت را بخش خدمات، سپس صنعت و بعد کشاورزی داشته است به عبارتی در پاییز 96 بهترین وضعیت را بخش کشاورزی داشته است.

بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها رتبه نخست موانع کسب و کار در پاییز 96

جعفرزاده ادامه داد: مهمترین موانع کسب و کار بیان شده برای توسعه فعالان اقتصادی به صورت کلی در بخش های عمده اقتصادی در سطح کشور در پاییز 96 به ترتیب شامل بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها(مواد اولیه و محصولات)، دشواری منابع مالی از بانک ها، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار، رویه های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، و موانع اداری کسب و کار ادارات و دستگاه های اجرایی مرتبط با کسب و کار می شود، که این عوامل مهتمرین مشکل های اقتصادی کشور هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در استان گیلان ده مولفه وجود دارد که مشکلات محیط کسب و کار را شکل می دهد و باید انرژی گذاشت و این مشکلات را رفع کرد، تصریح کرد: سه شاخصی که در پاییز 96 در سطح ملی مساعدترین فضای کسب و کار را براساس فعالیت اقتصادی داشتتند شامل اداری و خدمات پشتیبانی، خدمات مربوط به تامین جا و غذا و سلامت انسان و مددکاری اجتماعی می شود و سه مولفه شامل آموزش، ساختمان و استخراج معدن شامل نامساعدترین محیط کسب و کار را داشتند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار