آماری که بانکهای استان نمی‌دهند؛
تابناک: همین امر سبب شده تا کشاورزان نیز بدهکار بانکها شوند و علاوه بر درد بیکاری، نمک بدهکاری نیز بر زخمهایشان پاشیده شود؛با این شرایط مشخص نیست مصارف بانکها که در برخی موارد به 50 درصد نیز میرسد در کجا هزینه شده است؟!.
کد خبر: ۵۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 04 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان گرچه بیش از هشت هزار واحد صنعتی را در خود جای داده است اما بنابرآما رسمی از سوی استانداری اصفهان حدود 40 درصد از واحدهای صنعتی اصفهان با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

در بخش کشاورزی هم که هشت سالی است تکلیف مشخص است.

با خشک شدن زاینده رود اوضاع کشاورزان و کشاورزی در اصفهان تعریف چندانی ندارد و کشاورزان شرق اصفهان امسال از 60 درصد ظرفیت خود برای کشت محصول استفاده نکردند که شرایط در دیگر
مناطق کشاورزی اصفهان نیز تقریبا مشابه این منطقه است.

با این وضعیت، مسئولان همواره یکی از راه های برون رفت را اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به کشاورزان و بخش صنعت برای افزایش اشتغال زایی و اجرای طرح های توجیه دار اقتصادی در استان عنوان کرده اند.

مسئله ای که گرچه مسئولان استان در جلسات و مصوبات به خوبی از آن دفاع می کنند و تمامی زمینه های قانونی برای صنعتگران و کشاورزان را فراهم کرده اند اما طرف دیگر ماجرا که بانک ها هستند چندان رغبتی به تمکین تمام و کمال به قانون ندارند.!

وضعیت برخی بانک های استان اصفهان در ارائه تسهیلات به بخش های مولد جامعه در زمینه اشتغال به گونه ای بود که در پی انتقاد استاندار اصفهان از روند فعالیت آنها، مدیران چندین بانک دولتی در استان اصفهان برکنار شدند.

با این وجود گویی با گذشت سه ماه از سال جاری وضعیت اعطای تسهیلات از سوی بانکها هنوز هم سر و سامان نیافته است و هم صنعتگران و کشاورزان اصفهانی به شدت از بانکها گلایه دارند و هم برخی مسئولان به عدم همکاری بانکها معترض اند.

این وضعیت تا آنجائی پیش رفته است که استاندار اصفهان در این رابطه گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیریت استان در بخش اشتغال این است که بانک‌های غیر دولتی نسبت مصارف به منابع خود را به مرز 85 درصد برسانند چرا که این امر یک مطالبه درست و به حق بوده و نباید منابع استان که قرار است صرف رفع مشکلات تولیدی و کاهش نرخ بیکاری در اصفهان شود، در استان‌های دیگر هزینه شود.

زرگرپور تصریح کرد: براساس آمار ارائه شده 26 درصد منابع مصرفی بانک‌ها در بخش صنعت، 20 درصد در بخش خدمات و 4 درصد نیز در بخش کشاورزی هزینه شده ولی در زمینه هزینه کرد 50 درصد باقی مانده این تسهیلات هنوز آماری ارائه نشده است که قرار شد در جلسات آتی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه براساس بسته سیاست ابلاغی بانک مرکزی بانک‌ها باید 25 درصد از منابع خود را در بخش کشاورزی تسهیلات ارائه کنند، گفت: در حال حاضر این آمار 4 درصد بوده و باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید جریان منابع و مصارف سیستم بانکی در استان کنترل و به استانداردها و سقف‌هایی که وجود دارد برسد، افزود‌: اگر بانک و یا نهاد مالی و اعتباری نخواهند به این استانداردها دست یابند مدیریت استان مجبور خواهد بود که علی رغم میل باطنی خود با آن‌ها برخورد کنند چرا که تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی استان اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تامین آن همه تلاش خود را می‌کنند.

البته این تنها استاندار اصفهان نیز که از این شرایط گلایه دارد بلکه بسیاری از صنعتگران اصفهانی به دلیل بدهی به بانک در حال حاضر ممنوع الخروج شده اند و از سوی دیگر به دلیل کاهش مصرف تولیدات داخلی و واردات بی رویه بازار داخل را نیز از دست داده و قادر به ادامه تولید در کشور نیستند و هروز نیز به میزان بدهی آنها اضافه می شود.

کشاورزان اصفهانی نیز که بخش دیگری از تسهیلات بگیران بانکی را در استان تشکیل می دهند با وضعیتی مشابه صنعتگران مواجه اند، کشاورزان اصفهانی طی هشت سال اخیر به دلیل خشکسالی قادر به کاشت کامل اراضی خود نبوده و به طبع نیز برداشت کاملی از محصول خود نداشته اند که برخی از افراد اصلا موفق به کاشت و برداشتی نشده اند و همین امر سبب شده تا کشاورزان نیز بدهکار بانکها شوند و علاوه بر درد بیکاری، نمک بدهکاری نیز بر زخمهایشان پاشیده شود!.

با این شرایط مشخص نیست مصارف بانکها که در برخی موارد به 50 درصد نیز می رسد در کجا هزینه شده است و حال آنکه صنعتگران و کشاورزان اصفهانی بیش از همه مستحق بهره مندی از منابع بانکی در استان هستند.!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار