سرنگونی جنگنده روسی در ادلب سوریه رویدادی بود که رسانه های عربی طی روزهای گذشته به بررسی دلایل آن پرداختند و پیام ها و پیامدهای احتمالی آن را تحلیل کردند.
کد خبر: ۵۶۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 09 February 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ سرنگونی جنگنده سوخو 25 روسیه با شلیک گروه تروریستی «تحریر الشام» (جبهه النصره) در ادلب سوریه رخدادی بود که در اواسط بهمن مورد توجه رسانه ها و ناظران تحولات این کشور قرار گرفت. در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است جنگنده سوخو25 روسیه هنگام پرواز بر منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه هدف قرار گرفت. خلبان موفق شد پیش از سقوط جنگنده از آن بیرون بپرد. وی در جریان درگیری با تروریست ها در یکی از مناطق تحت کنترل آنان کشته شد. رسانه های عربی طی روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** واکنش احتمالی روسیه پس از سرنگونی جنگنده سوخو 25
روزنامه های «العرب» و «الحیات» چاپ لندن با اشاره به سقوط جنگنده روسی در حومه ادلب واکنش های احتمالی مسکو را بررسی کردند. به نوشته روزنامه العرب، سرنگونی جنگنده سوخو 25 روسیه در حومه ادلب زنگ خطر را برای روسیه به صدا در آورد. ناظران معتقدند مسکو گزینه هایی را برای واکنش به این رویداد در میدان ها نبرد بررسی می کند و احتمال رقم خوردن هر سناریویی از جمله آغاز عملیات نظامی گسترده در ادلب وجود دارد. نمی توان به طور قطعی گفت اقدام بعدی روسیه چیست، اگرچه احتمال آغاز حمله های گسترده در ادلب وجود دارد و هیات تحریر الشام نیز در بسیاری از کشورهای غربی و آمریکا در فهرست تروریسم قرار داده است.

هیات تحریر الشام تنها گروهکی است که در برابر پیشروی های نظام سوریه مقاومت می کند. تردیدی نیست که شکست این گروه باز هم جنگ را به سود نظام سوریه رقم خواهد زد و در نتیجه آن روسیه دست برتر را خواهد داشت و این موضوعی است که آمریکا مخالف آن است.

به نوشته روزنامه الحیات، روسیه تحقیق درباره منبع موشک های ضدهوایی که گروه های مخالف در سوریه با آن جنگنده سوخو 25 را در حومه ادلب سوریه هدف قرار دادند، ادامه می دهد. این کشور هشدار داده است وجود چنین سلاح هایی در اختیار تروریست ها خطر بزرگی برای همه است.

** سوریه میدان رقابت روسیه و آمریکا
روزنامه «الاهرام» مصر و الحیات با اشاره به رقابت مسکو و واشنگتن در سوریه، تلاش های آمریکا برای بالا بردن هزینه های روسیه در جنگ سوریه را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه الاهرام در گزارشی به قلم «محمد السعید ادریس» نوشت: به یقین سوریه به میدان درگیری و رقابت میان آمریکا و روسیه تبدیل شده است. این رقابت یکی از دلایل تلاش آمریکا برای افزایش دامنه تنش ها با روسیه است و در چارچوب طرح جنگ سرد جدید میان واشنگتن و مسکو قرار می گیرد؛ وضعیتی که برای آینده سوریه خطراتی را به دنبال دارد. روسیه دلایل مخالفت کاخ سفید برای حضور نمایندگان آمریکا در نشست صلح سوریه را که هفته گذشته برگزار شد، پیگیری می کند. آمریکا همچنین با تحریک مخالفان سوریه برای شرکت نکردن در این نشست برای به شکست کشاندن آن تلاش کرد.

به نوشته روزنامه الحیات پس از سرنگونی جنگنده سوخو 25 با یک موشک حرارتی پیشرفته و دوش‌پرتاب و کشته شدن خلبان آن، کارشناسان و نظامیان روسیه حمله به پایگاه نظامی حمیمیم در آغاز سال جاری میلادی و سقوط این جنگنده را با هم ارتباط دادند. این کارشناسان و نظامیان معتقدند که برخی از طرف های جنگ سوریه تلاش می کنند هزینه نظامی روسیه را در سوریه بالا برند. در این زمینه «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه گفت اگر چه گروه تروریستی هیات التحریر شام مسوولیت این رخداد را بر عهده گرفته است، اما احتمال دارد این جنگنده به دست ارتش آزاد سوریه که از حمایت آمریکا برخوردار است، سرنگون شده باشد. همچنین «ویکتور لیتووکین» سردبیر روزنامه «ایزوستیا» گفت آمریکا همانطوری که در گذشته با ارتش شوروی سابق عمل کرد، با استفاده از تروریست برای شکست دادن روسیه تلاش می کند. او به حضور صدها مستشار و نیروهای آمریکا که در بسیاری از مناطق سوریه مخالفان مسلح را آموزش می دهند، اشاره کرد.

** خطاهای محاسباتی واشنگتن در جنگ سوریه
تارنماهای «البدیل» مصر و «العهد» لبنان در ارتباط با رخدادهای اخیر سوریه، به اشتباهات محاسباتی واشنگتن در صحنه تحولات سیاسی و میدانی این کشور پرداختند.

به نوشته تارنمای البدیل، به نظر می رسد تلاش های دولت آمریکا برای بازی در پشت پرده ثمربخش نبوده است. بنابراین واشنگتن به طور آشکار در برابر روسیه، ترکیه و سوریه وارد عمل شده است. روند پرشتاب رویدادها در میدان ها نبرد ادلب، نادانی و گستاخی سیاستمداران و بی اعتمادی به طرح های دشمن را نشان داد. پس از سرنگونی جنگنده سوخو 25 روسیه در ادلب سوریه و کشته شدن خلبان آن وزارت دفاع روسیه اشاره کرد که اطلاعات اولیه نشان می دهد عناصر مسلح با موشک دوش پرتاب جنگنده سوخو 25 را هدف قرار داده اند.

به سرعت انگشت اتهام به سوی واشنگتن نشانه رفت. پس از پیروزی های ارتش سوریه در ادلب و پیشروی های پرشتاب در شهر راهبردی سراقب در حومه ادلب، واشنگتن برای تغییر موازنه قدرت در استان ادلب تلاش می کند. پیشروی های ارتش سوریه در این مناطق زمینه را برای آغاز عملیات در مناطق راهبردی سراقب فراهم می کند و شریان ارتباطی تروریست ها در این شهر قطع می شود.

بازپسگیری ادلب به معنی پایان کار جبهه النصره ، احرار الشام و ده ها گروهگ تروریستی دیگر است. در این زمینه «فرانتس کلینتسویچ» معاون اول رئیس کمیته دفاعی و امنیتی در شورای اتحادیه روسیه معتقد است که عناصر مسلح جبهه النصره به کمک واشنگتن به موشک های دوش بر ضد هوایی مجهز شده اند.

«کامل صقر» تحلیلگر تارنمای العهد درباره واقعیت های میدان های نبرد ادلب و تحولات آن نوشت: آمریکا خواسته است با سرنگونی جنگنده سوخو 25 روسیه پیامی را به روسیه بفرستد که محتوایش این است که نبرد ادلب آسان نیست و با سختی هایی روبرو است. شاید آمریکا خواسته است با این موضوع تجربه افغانستان را برای روسیه یادآوری کند. زیرا در آن زمان عناصر مسلح با استفاده از موشک های حرارتی، بسیاری از جنگنده های شوروی را ساقط کردند.

او گفت واشنگتن با این دیدگاه به سمت خطرناکی پیش می رود. رویکرد واشنگتن برای ارسال پیام به مسکو با سقوط سوخو 25 دقیق نیست زیرا وضعیت سوریه از نظر شرایط جغرافیایی و نظامی نبرد متفاوت است.

عناصر مسلح در ادلب دارای مولفه های جغرافیایی نیستند که دست برتر را داشته باشند. افزون بر این، شوروی سابق در افغانستان بدون نیروی زمینی در حال نبرد بود، اما در سوریه اکنون ارتش سوریه با جبهه النصره از زمین و آسمان در نبرد است و نیروهای هوایی روسیه هم در این زمینه به ارتش سوریه کمک می کنند.

 

//ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار