رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه ار نظر شاخص فضای کسب و کار جزو شش استان با بدترین وضعیت در کشور است، گفت: برنامه‌ای داریم که با اجرای آنظرف دو فصل آینده فضای کسب و کار استان بهتر خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 29 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی اظهار کرد: در گذشته بررسی فضای کسب و کار در کشور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌شد واکنون این کار به اتاق بازرگانی سپرده شده و بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد فضای کسب و کار در کل کشور پایش می‌شود.

وی با اشاره به تحلیلی که از فضای کسب و کار در استان کرمانشاه انجام شده، ادامه داد: در این تحلیل از ۵۲ نفر نظرسنجی شد که از بخش‌های مختلف از جمله اتاق اصناف، اتاقبازرگانی، اتاق تعاون و ... بودند و بیش از ۸۲ درصد نیز در این نظرسنجی پاسخگویی داشتند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس این تحلیل کرمانشاه از نظر بدی شاخص فضای کسب و کار در جایگاه پنجم یا ششم کشور قرار دارد.

کاشفی اختلاف کرمانشاه با سایر استان‌های کشور را چندان زیاد ندانست و خاطرنشان کرد: اگر شاخص فضای کسب و کار استان که اکنون ۷.۶ است را فقط سه دهم درصد کاهشدهیم در کشور به ۱۰ رتبه صعود خواهیم کرد و اگر بتوانیم آن را به زیر هفت برسانیم از نظر مناسب بودن شاخص فضای کسب و کار جزو ۱۰ استان برتر کشور خواهیم بود.

وی درباره عمده مواردی که باعث نامناسب بودن شاخص فضای کسب و کار استان شده نیز مهمترین مورد را کمبود نقدینگی، عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی و شیوهبرخورد آن‌ها با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دانست.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ادامه داد: دومین عامل مسائل و سخت‌گیری‌های مالیاتی است و سومین مورد نارضایتی نیز عدم ثبات قوانین و مقررات و تغییرات ناگهانی در آن‌هااعلام شده است.

به گفته کاشفی، نارضایتی در مورد رسیدگی قضایی به پرونده‌های اقتصادی نیز از دیگر عوامل نامناسب بودن فضای کسب و کار اعلام شده، زیرا بررسی این پرونده‌ها گاهی بدون مبنایکارشناسی لازم و یا با برخورد سلیقه‌ای انجام می‌شود.

وی بهبود فضای کسب و کار استان را نیازمند یک کار بزرگ استانی دانست که همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به طرح اتاق بازرگانی برای بهبود فضای کسب و کار استان، عنوان کرد: در این طرح برای هر دستگاه وظایفی مشخص شده و دستگاه‌هاییمانند صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، گردشگری و ... که در ارتباط بیشتری با فعالیت‌های اقتصادی خصوصا برای صدور مجوز‌ها هستند، در اولویت قرار دارند.

کاشفی تصریح کرد: پیشنهاداتی هم برای بانک‌ها داریم که اگر همه این موارد تصویب و برای دستگاه‌ها تبدیل به احکام شود می‌توان به بهبود فضای کسب و کار استان ظرف دو فصل آیندهامیدوار بود.

وی از پیامد‌های نامناسب بودن فضای کسب و کار استان هم یاد کرد و گفت: امروز هر سرمایه‌گذاری حتی از خارج از کشور به راحتی می‌تواند به جدول شاخص فضای کسب و کاردسترسی پیدا کند و قطعا منطقه‌ای را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که شاخص بهتری دارد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، هم برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود و هم برای جذب سرمایه‌گذاران جدید، راهی به جز بهبود فضای کسب و کار استان نداریم.

کاشفی معتقد است، ادامه این روند به حل معضل بیکاری که مهمترین مسئله استان است نیز صدمه وارد می‌کند.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار