تابناک / دولت یازدهم کار خود را در حالی آغاز کرد که رییس جمهوری تکمیل خطوط باقی مانده ریلی را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های این دولت برای استفاده مردم اعلام کرده بود.
کد خبر: ۵۲۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 09 November 2017
تابناک / دولت یازدهم کار خود را در حالی آغاز کرد که رییس جمهوری تکمیل خطوط باقی مانده ریلی را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های این دولت برای استفاده مردم اعلام کرده بود.

به دنبال این دستورالعمل کلان و با استفاده از منابع اعتباری حاصل از اجرای اقتصاد مقاومتی، وزارت راه و شهرسازی پنج طرح ریلی را به عنوان اولویت اصلی این وزارت خانه در نظر گرفت تا کار ساخت آنها با سرعت بیشتری در قیاس با دیگر برنامه‌های زیرساختی آغاز شود.

اتصال همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت به خطوط شبکه ریلی و ساخت خط دوم راه آهن تبریز پنج طرح مدنظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بود و در این راستا اقدامات قابل توجهی صورت گرفت تا این خطوط یکی پس از دیگری در فهرست افتتاح‌های آینده قرار گیرند.

همدان در بهار امسال به شبکه به ریلی وصل شد، سپس ریل به کرمانشاه رسید، ارومیه در صف افتتاح قرار گرفت و حالا طبق اعلام معاون رییس جمهور راه آهن قزوین – رشت تنها یک درصد تا نهایی شدن فرایند ریل گذاری فاصله دارد.

نوبخت در جریان بازدید از این پروژه اعلام کرده:  احداث خط آهن قزوین - رشت ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آستانه بهره برداری از آن قرار داریم.

هرچند شرایط خاص جغرافیایی و دشواری فنی این طرح باعث شده دولت از اعلام زمان دقیق افتتاح آن سخنی قطعی نگوید اما رسیدن کار به مراحل پایانی خود می‌تواند به معنی پایان یافتن مراحل دشوار طرح باشد.

این پروژه مهم که با توجه به رساندن ریل به مرزهای شمال غربی اصلی‌ترین اولویت ریلی راه اهن ایران به حساب می‌آید، می‌تواند کریدور جنوب به شمال ریلی ایران را تکمیل کرده و زمینه اتصال نهایی به آذربایجان را فراهم کند.

البته این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتری تنها قطعه نخست طرح اصلی‌است که باید در آینده به آستارا و سپس آذربایجان متصل شود که طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی برای ساخت آن به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری احتیاج است.

خیرالله خادمی بخش اصلی اعتبار مورد نیاز را مربوط به نیاز به تامین منابع مالی لازم برای تملک اراضی دانست و به ایسنا گفت در صورتی که اعتبارات لازم به شرکت ساخت برسد می‌توان انتظار داشت که این طرح مهم ظرف یک برنامه چهار ساله به بهره برداری برسد.

در حال حاضر اتصال ریلی ایران به آذربایجان از طریق یک پل ریلی مشترک به وجود آمده است و برای اتصال قطعی نیاز به رسیدن ریل از رشت به آستارای ایران خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار