کد خبر: ۵۱۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 22 October 2017


  جنگل های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی 29 مهر 96 در استان گیلان آغاز شد.

تابناک / اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور تعدادی از متخصصان بنیاد سوکو آلمان، کارشناسان و صاحب‌نظران ایرانی از سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس از روز گذشته و به مدت یک هفته در استان‌های گیلان و مازندران برگزار می‌شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره این پرونده که امسال با مشارکت دستگاه‌ها آماده و به دبیرخانه یونسکو ارسال می‌شود، گفت: کارشناسان و متخصصان ایرانی و آلمانی پس از بررسی تکنیکی محتویات پرونده به بازدید میدانی از سایت‌های طبیعی و ملی می‌پردازند.

وی افزود: در این نشست تخصصی قرار است از سایت‌های طبیعی لیسار، گشت رودخوان، سیاه رودبار در استان گیلان و اثر طبیعی خشکه‌داران، جنگل‌های حوزه 46 کجور نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران بازدید شود.

مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این خصوص یادآور شد: در 21 تیرماه 1385 جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی- هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها 20 هزار هکتار از این جنگل‌هاست درحالی‌که سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی 2 میلیون هکتار است و با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شود.

جنگل‌های هیرکانی یک زیست‌منطقه درزیست بوم جنگل‌های مختلط  پهن‌برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت 55,000 کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران  و جمهوری آذربایجان است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا  استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار