مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: روند درمان معتادین و مبتلایان به ایدز در استان یزد بسیار کند و در مقیاس کم انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۰۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 07 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»افسر کازرونی  در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان یزد روند درمان معتادین و مبتلایان به ایدز در استان یزد را بسیار کند و در مقیاس کم برشمرد و تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین راه‌های شیوع ایدز در جوامع استفاده معتادین از سرنگ‌های آلوده است.

مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه از بازدید خود از پاتوق معتادین در شهر یزد خبر داد و گفت: ما در این بازدیدها با صحنه‌هایی تکان‌دهنده مواجه شدیم، دپو سرنگ‌های استفاده‌شده نشان از وخامت اوضاع معتادین تزریقی استان دارد که لازم است هرچه زودتر موردبررسی قرار بگیرند.

وی افزود: البته با گرایش نسبی معتادین به مواد مخدر صنعتی معتادین تزریقی کاهش‌یافته‌اند ولی این خطر همچنان در رأس مخاطرات جوامع در ابتلا به ایدز قرار دارد، البته وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد با توزیع اقلامی چون سرنگ و پنبه الکلی سالم و بهداشتی در بین معتادین در پاتوق‌های گروهی تا حد بالای موفق به کاهش استفاده جمعی از یک سرنگ شده است ولی این خطر همچنان در مقیاس وسیع ب قوت خود باقی است.

کازرونی در ادامه با اشاره به آمار هشت‌درصدی ابتلای کودکان به ایدز از طریق مادران خود بیان کرد: متأسفانه فرد مبتلا به ایدز ممکن است تا 10 سال هم متوجه بیماری خود نشده و باوجود ترک مواد مخدر همچنان ارمغان آن‌که ایدز باشد را در وجود خود نگه‌داشته و به همسر و فرزندان خود منتقل کند.

این فعال کشوری در زمینه مطالعه ایدز اذعان کرد: علاوه بر ایدز، بیماری‌هایی چون انواع هپاتیت نیز جوامع را تهدید می‌کند که لازم است با آموزش‌های لازم مردم را از ابتلای به آن‌ها آگاه کرده و اقدامات پیگیرانه مناسب صورت پذیرد.

وی گفت: برخلاف عقاید بسیاری از مردم که ایدز را بیماری غیرقابل درمان می‌دانند باید گفت که این بیماری نیز اگر در زمان مناسب شناسایی‌شده و مورد معالجه قرار گیرد قابل‌درمان خواهد بود.

مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت بیان کرد: روابط جنسی خارج از چارچوب و نیز غیراستاندارد، استفاده دو یا چند نفر از لوازم آرایشی و پزشکی چون تیغ و سرنگ و عدم چکاب سالیانه از سوی والدین ازجمله رفتارهای پرخطر در ابتلای به ایدز دانست و بیان کرد، در تلاشیم تا با اشاعه آموزش‌های مناسب و جذب بیماران مبتلا به ایدز گامی سازنده در جلوگیری از شیوع این بیماری در جوامع مختلف ازجمله یزد برداریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار