عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: تقریبا ۱۰درصد از منابع حاصل از بخش معدن در اختیار وزارت‌خانه قرار گرفت و ۹۰درصد دیگر آن در بخش‌هایی هزینه شد که خلاف برنامه ششم توسعه بود.
کد خبر: ۴۸۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 28 August 2017
به گزارش تابناک : رضا انصاری در خصوص توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخش معادن کشور، اظهار داشت:آنچه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به‌صورت خاص کمیسیون صنایع و معادن از وزیر و وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت انتظار دارند در حوزه معدن، مواد قانون برنامه ششم توسعه است تا برای اجرایی شدن آن تمام امکانات را به‌کار بگیرند.

لزوم تشکیل شورای معادن در استان‌ها

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین ماده برنامه ششم توسعه ماده 43 قانون برنامه است که به‌صورت خاص بر روی معدن تمرکز دارد و اجرایی شدن این ماده می‌تواند کمک جدی به توسعه معدن وصنایع معدنی دارد، گفت: در همین برنامه بندهای مختلفی وجود دارد اما سه بند آن اهمیت بسیار بیشتری دارد، یکی از این بندها تشکیل شورای معادن در هر استان با هدف تسهیل و تسریع در ایجاد صنایع معدنی و بهره‌برداری از معادن است، این مسئله بسیار مهم است و انتظار داریم وزیر جدید برای تشکیل این شورا در اسرع وقت تلاش کنند.

در بخش اکتشاف از استانداردهای جهانی عقب هستیم

وی با اشاره به اینکه دیگر بند مهم ماده 43 برنامه ششم توسعه این است که درآمد حاصل از بخش معدن شامل موارد مختلف، به‌طور 100درصد در جاهایی که در ماده 43 پیش‌بینی شده است هزینه شود، اضافه کرد: مهمترین بخش این ماده اکتشاف است، زیرا در بحث سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف نسبت به استاندارد جهانی بسیار عقب هستیم، این یک منبع است که در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده و وزیر نیز باید پیگیر این مسئله باشد.

90درصد از درآمدهای بخش معدن خلاف برنامه ششم توسعه هزینه شد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از بندها در خصوص بحث صادرات مواد معدنی و ایجاد زیر ساخت‌ها برای توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور است، بیان کرد: انتظار این است که وزیر جدید در بخش اکتشاف تلاش ویژه‌ای داشته باشد، در قانون بودجه سال‌جاری این مسئله عملیاتی نشد و تقریبا 10درصد از منابع حاصل از بخش معدن در اختیار وزارت‌خانه قرار گرفت و 90درصد دیگر آن در بخش‌های هزینه شد که خلاف برنامه ششم توسعه بود.

سهم 40درصدی صنعت و معدن از تسهیلات برنامه ششم توسعه

انصاری با اشاره به اینکه انتظار داریم در لایحه بودجه سال آینده این نقص برطرف شود، اضافه کرد: ماده 46 برنامه توسعه ششم نیز در ارتباط با بخش معدن است که به مسئله تامین منابع مالی کمک می‌کند، در این ماده پیش‌بینی شده حداقل 40درصد از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه ششم توسعه سهم صنعت و معدن باشد که امیدواریم در بحث تامین منابع مالی تا جایی که امکان دارد شاهد کمبودهای در بخش صنعت و معدن نباشیم.

وی ادامه داد: در این بخش‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تلاش مضاعفی را داشته باشد، در زمینه خام‌فروشی بر اساس اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است باید تلاش کنیم تا با تدبیر، مشارکت دادن بخش خصوصی و فعالان بخش معدن کشور شرایطی را فراهم کنیم که این بخش از فعالان معدنی را به‌سمت جلوگیری از خام‌فروشی هدایت کنیم که ارزش افزوده بالایی را نیز دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع معدنی و توسعه بخش معدن از بخش‌های مهم با اولویت بالا و مورد تاکید مقام معظم رهبری و همچنین برنامه ششم توسعه است که پتانسیل بسیار بالای را نیز برای خلق ثروت در مقایسه با دیگر بخش‌های صنعت و معدن دارند.

تعطیلی 50درصدی واحدهای معدنی کشور

انصاری در خصوص اینکه 9هزار پروانه معدنی صادر شده که در حال حاضر 5 هزار و800 واحد معدنی فعال در کشور داریم، اظهار داشت: تقریبا 50درصد از واحدهای معدنی کشور فعال هستند که این مسئله به رکود حاکم بر بخش‌های اقتصادی کشور بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: به صورت مثال علت تعطیلی حدودا 50درصدی صنعت سنگ ساختمانی را می‌توان در کاهش50درصدی تعداد پروانه‌های ساخت‌وساز در کشور طی چند سال اخیر دید که تاثیر بسیاری بر روی تولید و مصرف گذاشته و صنعت‌گران و معدن‌کاران کشور را دچار مشکل جدی کرده و همچنین میزان سنگ‌های دپو شده بسیار افزایش یافته است.

لزوم هماهنگی تیم اقتصادی در زمینه رقابتی کردن بخش معدن

نماینده مردم داراب وزرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از حلقه‌های مهم تیم اقتصادی دولت است و اعضای این تیم باید تدابیری را اتخاذ کنند که به‌تدریج شاهد رونق بیشتر در حوزه اقتصاد کشور باشیم، نمی‌توانیم تنها به مصرف داخل کشور تکیه کنیم و وزارت‌خانه باید یک برنامه عملیاتی هماهنگ و منسجمی را برای رقابتی کردن بخش تولید داشته باشد.

الزام توسعه تکنولوژی صنایع معدنی با هدف افزایش رقابت‌پذیری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در بحث تکنولوژی مدیریت صحیحی در صنایع کشور وجود نداشته ، درحالی که منبع اصلی رقابت‌پذیری در دنیا امروز تکنولوژی است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در همه بخش‌های معدنی مدیریت توسعه تکنولوژی با هدف افزایش رقابت‌پذیری را در اولویت همه برنامه قرار دهیم و باید بخش تحقیق و توسعه را در صنعت و معدن را برای خلق، توسعه و به‌کارگیری تکنولوژی جدی بگیریم./






منبع : خانه ملت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار