معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی:
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید امور عادي و خدمات عمومي بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شود، گفت: سازمان بهزیستی به علت گستردگی سازمانی نمی‌تواند تحرک و پویایی لازم را در کارهای عادی داشته باشد.
کد خبر: ۴۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 14 June 2015

سعید شبستری در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور، با بیان اینکه مباحث و موضوعات اجتماعی با عدد و رقم چندان قابل بیان نیست، اظهار داشت: آماری که اعلام می‌شود تنها بخش کوچکی از کارهای انجام شده هستند و گستره بزرگی را شامل می‌شود و علاوه بر این کار کردن در حوزه‌های انسانی و اجتماعی کار سختی است که قابل مقایسه با بخش‌های دیگر نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ایران تحولات بزرگی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورد، گفت: با توجه به جایگاه مردم که اصلی‌ترین سرمایه انقلاب هستند خدمت‌رسانی به آنان نیز مورد توجه جدی قرار دارد و این خدمت‌رسانی یک رسالت مهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی خدمتگزاری به مردم را توفیقی مهم دانست و یادآور شد: سرمایه مردمی ناشی از اعتماد عمومی، اجتماعی و انسجام و همگرایی است و نقش سرمایه انسانی از سرمایه اقتصادی نیز بالاتر است و رهبر انقلاب نیز در شعار امسال به آن تاکید داشتند و اگر می‌خواهیم این نظام و انقلاب را نگه داریم باید اعتمادسازی را حفظ کنیم، البته فسادهای مالی این اعتماد را در مقاطعی، دچار خدشه می‌کنند.

وي افزود: اجتناب از تملق، چاپلوسی و دروغ باعث حفظ و تقویت سرمایه های اجتماعی می شود.

شبستری با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در مسائل اجتماعی افزود: اعتمادافزایی در جامعه موجب می‌شود تا میزان مشارکت آنان نیز افزایش یابد و در مسائل مختلف پیشرفت کنیم.

موازی‌کاری یکی از آسیب‌های جدی دستگاه‌های دولتی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه موازی‌کاری یکی از آسیب‌های جدی دستگاه‌های دولتی است، افزود: سازمان بهزیستی به علت گستردگی سازمانی نمی‌تواند تحرک و پویایی لازم را در کارهای عادی داشته باشد.

وی گفت: سازمان می‌تواند در کارهای تخصصی متمرکز شود و اگر سازمانی مدعی هست که می‌تواند فعالیت‌های عادی را انجام بدهد این فعالیت‌ها را به سازمان‌های مدعی واگذار کنید.

شبستری تصریح کرد: سازمان‌های مدعی توان تخصصی لازم را ندارند و این در حالی است که سازمان بهزیستی توان تخصصی و کارشناسی بالایی دارد و در زمینه واگذاری امور به بخش‌های غیردولتی نیز تا حد ممکن باید پیش رویم و دولت باید از اجرا خارج شده و به سمت سیاست‌گذاری و نظارت حرکت کند.

وی با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه‌ها گفت: عدم پرداخت هدفمند یارانه‌ها به صورت صحیح موجب شد تا محرومان واقعی مورد حمایت قرار نگیرند و آسیب نیز ببینند و اکنون دولت در این زمینه با مشکل مواجه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی تقویت شوند و یکی از محورهای سند تدبیر، توسعه همکاری مردم است چرا که منابع دولتی با محدودیت فراوانی مواجه هستند.

تدوین بانک اطلاعاتی از میزان آسیب های اجتماعی در هر منطقه

"انوشیروان محسنی بندپی" رییس سازمان بهزیستی کشور نيز در ششمین همایش علمی کاربردی معاونین اموراجتماعی بهزیستی سراسر کشور در تبریز، اظهار داشت : وضعیت کشور در برخی شاخص های اجتماعی همچون آمار طلاق مطلوب نیست، ولی باید نگاه کلی داشته باشیم؛ چرا که نگاه موردی زمینه ساز انحراف و غفلت از دیگر ناهنجاری های اجتماعی است.

وی شتاب گرفتن تحولات در تمامی زمینه ها را دلیل به وجود آمدن تنوعات فرهنگی و ناهنجاری های اجتماعی دانست و گفت: نباید واقعیت ها را کتمان کنیم، آمارهای طلاق، زنان بی سرپناه، اعتیاد و دیگر ناهنجاری های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و اکنون تعداد زنان سرپرست خانواده بسیار افزایش یافته است، ولی چه تعدادی از کارکنان ادارات را خانم ها تشکیل می دهند؟ برای حل مشکلات اشتغال خانم ها چه کرده ایم؟ همین عدم توجه به اشتغال زنان سرپرست خانواده، باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه باید در بررسی و تحلیل مسایل اجتماعی نگاه علمی و کارشناسی داشته باشیم، افزود: به عنوان مثال با اجرای طرح بیمه سلامت قشر عظیمی از جامعه که دفترچه بیمه نداشتند، از خدمات رایگان بیمه بهره مند شدند، این در حالی است که اگر این طرح اجرا نمی شد، مردم کم برخوردار برای درمان بیماری شان باید دار و ندارشان را می فروختند و این موضوع زمینه ساز دیگر مشکلات اجتماعی می شد.

محسنی بندپی از نبود تفکر سیستمی و خرد جمعی در تصمیمات انتقاد و اظهار کرد: علی رغم وجود مشکلات مالی و کمبود اعتبار، همچنان در مرحله آزمون و خطا قرار داریم، باید قبل از اجرای پروژه ای از فراگیر بودن و میزان تأثیرگذاری آن یقین داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه ریزی هایمان با محوریت مهمترین چالش اجتماعی هر شهر باشد، در آن صورت میزان اثر بخشی نیز بیشتر می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر تدوین بانک اطلاعاتی از میزان آسیب های اجتماعی در هر منطقه، گفت: اگر اطلاعات دقیقی از میزان آسیب های اجتماعی هر منطقه تبریز در دست باشد، می توان با برنامه ریزی دقیق ناهنجاری های این شهر را کنترل کرده و کاهش داد.

وی برون سپاری فعالیت ها را از برنامه های بهزیستی اعلام کرد و گفت: باتوجه به کمبود اعتبارات، بهزیستی در جایگاه سیاست گذار، اجرای برنامه ها را به شهرداری ها، سازمان های مردم نهاد و موسسه های خیریه واگذار کند و البته در این بین نظارت دقیق بهزیستی بر روند کار ضرورت دارد.

محسنی بندپی در خصوص رویکردهای کلی بهزیستی، اظهار کرد: تهیه شناسنامه آسیب های اجتماعی، تلاش برای افزایش حساسیت کل جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی، تأکید بر مشارکت های مردمی، شناسایی نقاط آسیب زا، اطلاع رسانی و آگاهی جامعه در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و شناساندن خدمات اورژانس اجتماعی به مردم اصلی ترین رویکرد های بهزیستی در سال 94 است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :