رئیس اداره آب منطقه ای فردوس گفت: شهرستان بشرویه کیفی‌ترین آب شرب در کل استان خراسان بزرگ را دارد.
کد خبر: ۴۷۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 01 August 2017
سید هادی رحیمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان بشرویه گفت:خوشبختانه بشرویه به دلیل قرارگرفتن در حاشیه رشته کوه های شتری منابع آبی با کیفیتی دارد.

وی اظهار داشت:می‌توان گفت شهرستان بشرویه بهترین آب شرب را در کل استان خراسان بزرگ دارد.

رئیس اداره آب منطقه ای فردوس بیان کرد:مشکل اساسی منابع آب شرب بشرویه این است که به هیچ عنوان نمی‌توان به آن اعتماد و اتکا کرد و ممکن است به طور ناگهلنی خشک شود.

وی در خصوص خشک شدن قنات ابوجعفری نیز گفت: برخی مدعی هستند که این خشک شدن در اثر حفر و بهره برداری از چاه های بالادست آن بوده که شاید این یکی از عوامل باشد اما خشکسالی های اخیر در بشرویه عامل مؤثرتری بوده که اگر خشکسالی نبود شاید هرگز این قنات خشک نمی‌شد.

رحیمی تاکید کرد:از چاه های آب شربی که منابع کارستی دارد به هیچ عنوان نبایستی مجوز استفاده برای تامین آب واحد های غیر شرب داده شود.

رئیس اداره آب منطقه ای فردوس گفت:فشارآوردن بیش از حد به منابع آبی آن هم در مناطق خشک و کم آبی چون بشرویه اقدامی غیر عقلانی است.

وی خواستار پیگیری جدی تری در خصوص واگذاری انشعابات شد و افزود:بایستی با نظارت دقیق به هیچ عنوان از منابع کارست مجوز استفاده برای امور غیر شرب صادر نشود و برای تأمین آب این واحدها از منابع آبرفت‌ها اقدام شود.

رحیمی از همکاری کشاورزان در نصب کنتورهای هوشمند قدردانی کرد و گفت:سال گذشته نزدیک به ۸۰میلیون متر مکعب کاهش مصرف از منابع آبی را داشته‌ایم.

رئیس اداره آب منطقه ای فردوس بیان کرد:مباحث آبیاری های نوین نیز به جد توسط جهاد کشاورزی دنبال می‌شود که این امر نشان می‌دهد کشاورزان به این نتیجه رسیده‌اند که برای کاهش مصرف منابع آبی بایستی در روش های آبیاری خود تجدید نظر کنند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه ایران یکی از ۱۰کشور سیل خیز جهان است؛ گفت:در کشور های خشک مانند ایران به دلیل اینکه سیل حدود هر ۵۰سال یکبار اتفاق می‌افتد برخی‌ها به تصرف گذرگاه سیلاب‌ها پرداخته و مشکلاتی را بوجود می‌آورند.

رحیمی بیان کرد:در بشرویه نیز بایستی وضعیت رودخانه‌ها، محدوده های آن و سیل بندها مشخص شود چراکه در صورت بروز یک بارندگی حتی با شدت متوسط شاهد بوجود آمدن خسارات جانی و مالی خواهیم بود.

مهار روان آب‌ها در بشرویه

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان های بشرویه، فردوس، طبس و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت:باتوجه به شرایط فعلی شهرستان بشرویه و خشکسالی و کمی بارندگی در این شهرستان بایستی تمام توان خود را برای مهار روان آب‌ها بکار گیریم.

نماینده مردم شهرستان بشرویه، فردوس، طبس و سرایان بیان کرد:درصورت امکان بایستی از تخصیص اعتبار برخی بخش‌ها جلوگیری کرده و بیشترین اعتبارات برای بخش آبخیزداری اختصاص دهیم.

وی خواستار پیگیری فرماندار درخصوص اعتبارات توزیع نشده در سطح استان شد و افزود:من نیز برای تخصیص این اعتبارات به بخش های مربوط به منابع آبی شهرستان پیگیری خواهم کرد.

سه برابر شدن اعتبارات آبخیزداری در شهرستان

امیر حسنخانی همچنین خواستار تخصیص اعتبارات بشرویه به جهاد کشاورزی جهت انجام روش های نوین آبیاری شد.

وی اظهار داشت:هیئت دولت برای جمع آوری آب های سطحی اعتبار بسیاری در نظر گرفته که در واقع بایستی نگاه ویژه ای به بشرویه که شهرستان کویر و کم آبی می‌باشد، صورت گیرد.

علیرضا زمان زاده فرماندار شهرستان بشرویه نیز در این جلسه بیان کرد:باتوجه به شرایط خشکسالی و کمی بارندگی کشاورزان نیز کاهش دبی آب را پذیرفته و به سمت استفاده از روش های نوین آبیاری پیش می‌روند.

وی همچنین در پایان از سه برابر شدن اعتبارات حوزه آبخیزداری شهرستان خبر داد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار