معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام با اشاره به موفقیت اجرای طرح خدمات مالی خرد در این استان گفت: امسال تعداد گروه های تحت پوشش این طرح به 400 مورد افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۴۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ 03 May 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛زهرا همتی اظهار کرد: اجرای این طرح با هدف توانمند سازی و بهبود زندگی افراد کم درآمد در مناطق روستایی (اعم از مددجویان و افراد عادی) سال 91 برای نخستین بار به صورت پایلوت توسط سازمان بهزیستی کشور در استان های ایلام و کردستان اجرا شد. 
 
وی ادامه داد: اجرای طرح خدمات مالی خرد در استان ایلام بطور کامل بوده است و در مجموع 300 گروه خودیار شامل زنان سرپرست خانوار تا پارسال در قالب این طرح تشکیل شد. 
 
همتی با بیان اینکه امسال مجوز تشکیل 100 گروه جدید به این استان ابلاغ شده است، افزود: این طرح نقش بسزایی در افزایش توانمند سازی مردم مناطق روستایی دارد.
 
به گفته وی، یکی از مهمترین مشکلات روستاییان اشتغال است که اجرای گسترده این طرح با همکاری سایر ارگان ها در رفع معضل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نقش مهمی دارد. 
 
همتی با بیان اینکه تاکنون حدود چهار هزار نفر در این طرح مشارکت داشته اند، گفت: خدمات این طرح شامل پس انداز، اعتبار، بیمه های خرد، وام و انتقال وجه است. 
 
معاون اجتماعی بهزیستی استان ایلام یادآور شد: در اجرای این طرح پس از تشکیل گروه و جمع آوری پس اندازهای اعضا و راه اندازی صندوق مالی، بنام گروه خودیار در بانک، حساب باز می شود. 
 
وی اضافه کرد: در مرحله بعدی بانک گروه را بر پایه سرمایه اجتماعی ارتقا داده و سود و عملکرد مالی و اجرایی آنها را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی قرار می دهد. 
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام افزود: در پایان بر اساس نتیجه اعتبار سنجی، بانک بدون اخذ سپرده وثیقه و ضامن به گروه با حداقل نرخ سود بانکی معمول وام پرداخت می کند و گروه نیز بر پایه طرح های کسب و کار تایید شده اعضا، وام بانکی را میان آنان توزیع می کند. 
 
همتی تاکید شد: خدمات اجرایی، فنی و ظرفیت سازی لازم در این طرح از سوی موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد (تاک) به شکل برون سپاری به بخش های غیر دولتی از جمله درمانگاه های مددکاری اجتماعی و موسسه های غیر دولتی محلی و توسط بانک کشاورزی انجام می شود. 
 
معاون بهزیستی ایلام کاهش نسبی فقر، توسعه عدالت اجتماعی از راه فراهم ساختن زمینه دسترسی گروه های کم درآمد، بالابردن سرمایه اجتماعی، ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و کمک به کاهش نرخ بیکاری را از ویژگی های اجرای این طرح برشمرد. 
 
همتی یادآور شد: در بررسی های انجام گرفته از سوی یونسکو (سازمان علمی، تربیتی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد) این طرح به عنوان طرح موفق در جهان انتخاب و هم اکنون در حال اجرا است. 
 
وی گفت: با توجه به موفقیت این طرح مجوز برای تشکیل 100 گروه جدید خدمات مالی خرد به این استان ابلاغ شده و در نیمه دوم سال جاری تشکیل این گروه ها در دستور کار این سازمان قرار می گیرد. 
 
به گزارش تابناک ایلام، از مجموع 25 هزار مددجوی زیر پوشش بهزیستی استان ایلام بیش از چهار هزار و 300 نفر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند. 
 
اداره کل بهزیستی ایلام در چهار حوزه امور اجتماعی، توانبخشی، توسعه پیشگیری و فرهنگی و مشارکتهای مردمی و اشتغال به عموم مردم و جامعه هدف ارائه خدمت می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار