کد خبر: ۳۷۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱ 04 February 2017
تابناک / بیشترین مشکلات برف و سرما در 2 استان گیلان و مازندران بوده که تاکنون مشکلات زیادی را برای مردم و انجام کارهای روزانه آنان به وجود آورده است. «مرتضی سلیمی»، رئیس سازمان امداد و نجات از امداد‌رسانی به 3 هزار و 400 گرفتار در برف و کولاک خبر داد و گفت: 780 نفر از هموطنان در 18 استان متأثر از برف و کولاک اسکان اضطراری داده شدند.
 
همچنین عملیات رهاسازی 689 دستگاه خودرو از برف و کولاک نیز انجام شده است. سلیمی با اشاره به انتقال 11 نفر به مراکز درمانی و ارائه خدمات سرپایی به 8 نفر ادامه داد: با تلاش امدادگران، علاوه بر نجات یک نفر از هموطنان که در سقوط بهمن در مهاباد گرفتار شده بود، 2 خانم باردار نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. در این امدادرسانی‌ها 138 تیم عملیاتی شامل 462 امدادگر و نجاتگر مشارکت داشته‌اند.

بحران برف و سرما در مازندران و گیلان
اخطارها قبل از فرود آمدن دانه‌های برف در گستره استان‌های شمالی از سوی مقام‌های مسئول داده شده بود. هر چند که مردم در اغلب شهرهای شمالی، خود را برای استقبال از هفته سرد دهه دوم بهمن ماه آماده کرده بودند، اما در برخی از شهرستان‌ها بارش برف به حدی بود که در باور ساکنانش نمی‌گنجید. در حالی که در گیلان میانگین برف 40 سانتیمتر اعلام شده، در برخی از شهرها بنا بر اظهارات مقام‌های ارشد شهرستان‌ها ارتفاع برف تا یک متر هم رسیده است. به رغم اینکه مردم و مقام‌های شهری در استان‌های گیلان و مازندران غافلگیر نشدند، اما امکاناتی که بتوان با توسل به آن مانع بروز دردسر برای مردم شد، موجود نبود. دمای مازندران در پاره‌ای از مواقع تا17درجه زیر صفر رسید. بر اساس اعلام هواشناسی، در مرکز مازندران، دیروز مردم دمای منفی یک درجه را تجربه کردند. البته این میزان در ارتفاعات به 15 تا 20 درجه زیر صفر رسید.
جاده‌ها زیر برف
3 راه اصلی مازندران به پایتخت تقریباً زیر سفیدی برف گم شد. پلیس راه اعلام کرد که تنها با زنجیر چرخ امکان تردد وجود دارد. راه هراز بر اساس اعلام راهداری به خاطر بارش برف بسته شد و حدود 250 دستگاه خودرو هم در برف و کولاک این جاده گرفتار شدند که با تلاش راهداران، سرنشینان آنها در راهدارخانه‌های بین راهی پناه داده شدند. «عباسعلی نجفی» معاون راهداری مازندران میانگین ارتفاع برف در جاده هراز را حدود 80 سانتیمتر اعلام کرد و از مسافران خواست، تا در صورت تردد در راه‌های سوادکوه، کندوان، کیاسر و کناره، زنجیرچرخ و سایر تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.از امروز شنبه کم کم سامانه‌های بارشی از استان خارج شده و برودت و سرما به بالاترین حد خود می‌رسد.
قطع سی ان جی ها
اما با سرد شدن هوا و با توجه به اینکه چند هفته‌ای است که شیرهای گاز کشورترکمنستان به روی مازندران بسته شده، تنها راهکار تا اتمام طرح انتقال گاز «دامغان- کیاسر- ساری»، کاهش میزان مصرف است. در همین راستا، مدیران مازندران نیز اقدام به قطع گازبرخی از ادارات و صنایع کرده‌اند. همچنین براساس دستور معاونت عمرانی استانداری مازندران به‌دلیل افت فشار گاز و برودت سرما و یخبندان امروز شنبه تمام مدارس استان اعم از پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و پیش‌دانشگاهی در دو شیفت صبح و عصر تعطیل است. مسئولان شرکت گاز ایران نیز اقدام به قطع گاز نیروگاه‌ها و کارخانجات سیمان در سطح کشور کرده‌اند تا از افت فشار و قطع گاز در بخش خانگی در استان‌های شمالی بویژه مازندران جلوگیری شود. شرکت گاز مازندران هم با بروز سرما برای حفظ جریان گاز در بخش خانگی، قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی و صنایع را در دستور کار خود قرار داده است. «محمد اسماعیل ابراهیم‌زاده»، مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به آماده باش کامل شرکت گاز این استان، بیان کرد: گاز جایگاه‌های سی‌.ان‌.جی و صنایع و ادارات تا بهبود شرایط هوا قطع شده است. وی با اعلام اینکه گاز یک ‌میلیون و 250 هزار مشترک بخش خانگی در مازندران در حال حاضر مطلوب است، افزود: مردم برای جلوگیری از قطع و افت فشار گاز از یک بخاری در منزل استفاده کنند. ابراهیم‌زاده در پاسخ به موضوع متوقف شدن طرح انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری، خاطرنشان کرد: این طرح در حال انجام است و در دهه فجر سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.
آمادگی صنایع در استفاده از سوخت دوم
«علیرضا یوسف‌نژاد»، معاون صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به قطع گاز در بخش صنایع و استفاده از سوخت دوم، اظهار داشت: از چند روز قبل گاز کارخانجات پرمصرف مانند کارخانه سیمان قطع شده و از سوخت دوم استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه از دیروز به کارخانجات صنایع با مصرف پایین هم استفاده از سوخت دوم اعلام شده، خاطرنشان کرد: صنایع استان به سوخت دوم مجهز هستند.
برف گیلان، زیبا اما مشکل ساز
با این حال، در استان همجوار غربی مازندران مردمش سهم بیشتری از برف بردند. دانه‌های سفید برف در گیلان زیبایی ویژه‌ای در مناطق مختلف این استان ایجاد کرده، اما مشکل ساز شده است. اگرچه با تلاش نیروهای امدادی راه‌های گیلان باز و تردد در آن امکان پذیر است، اما بارش سنگین برف در کوچه و خیابان‌های فرعی مشکل ساز شده است. بسیاری از رانندگان به دلیل بارش برف نتوانستند خودروهایشان را از کوچه و خیابان‌های فرعی مملو از برف بیرون بیاورند و برای برف روبی در تلاشند، البته در خیابان‌های اصلی تردد خودروها به کندی و سختی انجام می‌گیرد. قطع برق، آنتن ندادن و قطع تلفن‌های همراه از جمله دیگر مشکلاتی است که به دلیل بارش سنگین برف در این استان به وجود آمده است. بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر گیلان 180 نیرو در راه‌های استان برای خدمات‌رسانی احتمالی در آماده‌باش هستند.
نارضایتی استاندار گیلان از عملکرد شهرداری رشت
محمدعلی نجفی، استاندار گیلان از عملکرد شهرداری رشت درجریان برف پنجشنبه گذشته و ناتوانی شهرداری این شهر در رفع مشکلات به وجود آمده در کوچه‌ها و خیابان‌ها، اظهار نارضایتی کرده است.استاندار گیلان در حالی از قطع شدن برق به علت افتادن درختان روی سیم‌های برق خبر می‌دهد که «سیروس شفقی» فرمانداررشت معتقد است: قطع مداوم و چندساعته برق به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع برق و مقاومت نداشتن در برابر برف شدید بوده است.
وقتی باز هم برف غافلگیرمان کرد
قطع برق 50 هزار خانوار یا مسدودسازی چند ساعته برخی راه‌های جلگه‌ای گیلان، باز هم حکایت از غافلگیری توسط برف زیبا، اما دلهره آور را دارد. البته اگر مانند همسایه شرقی‌مان مازندران، تأمین گاز مصرفی استان هم از طریق خط لوله‌های ترکمنستان صورت می‌گرفت، افت فشار گاز و قطع آن در این روزهای سرد چندان هم دور از ذهن نبود.
یخبندان در جاده‌ها
سرهنگ «حسین محمدپور»، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز گفت: به دلیل بارش برف و یخبندان، تردد در راه‌های استان بدون زنجیرچرخ امکانپذیر نیست؛ از این رو، از تردد خودروهایی که زنجیرچرخ نداشته باشند، جلوگیری می‌شود. وی از رانندگان خواست تا با همراه داشتن تجهیزات زمستانی و ایمنی و توجه به توصیه‌های پلیس و راهداران و رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مطمئنه ترددی ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنند.
نجات مادر باردار گرفتار در برف
همچنین «مهدی ولی‌پور»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان هم با بیان اینکه عملیات کمک‌رسانی از ساعت‌های نخستین بارش برف توسط امدادگران جمعیت هلال احمر در حال انجام است، از انتقال موفق یک مادر باردار ۲۸ ساله از منطقه «لولمان» استان به یک مرکز درمانی خبر داد. وی در زمینه امدادرسانی مربوط به بارش در گیلان، اظهار داشت: ۳۰ تیم امدادی شامل ۱۸۰ نجاتگر در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، آستارا، تالش، سیاهکل، فومن و لنگرود مستقر و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند. از طرفی، ۲ بیمار قلبی در شهرستان آستانه اشرفیه و کیاشهر به بیمارستان انتقال یافتند و امدادگران به مادر باردار دیگری در منطقه امامزاده هاشم امدادرسانی کردند.
انجام ۲۵۰ عملیات امداد و نجات
در همین حال، «بابک رمضانی» مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت نیزاز انجام ۲۵۰ عملیات امداد و نجات در بحران برف این شهر خبر داد و افزود: از زمان شروع برف بیش از ۳ هزار تماس شهروندان با ۱۲۵ ستاد آتش‌نشانی برقرار شده است. وی نجات بیش از ۱۵۰ خودرو گرفتار در برف را از اقدام‌های این نیرو عنوان کرد و با اشاره به اینکه ۴۰ مورد ایمن‌سازی، پاکسازی و جمع‌آوری درختان سقوط کرده در معابر انجام شده، تصریح کرد: یک مورد حریق خودرو، ۶ مورد حریق منزل و مغازه و نیز ۳ مورد خدمات ایمنی تنها در یک روز در این شهر رخ داده است.
اعزام گروه‌های امدادی به گیلان
از طرفی، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در تماس تلفنی با استاندار گیلان از تسریع در برقراری برق مشترکان این استان خبر داد و اعلام کرد که گروه‌های امدادی از استان‌های دیگر وارد گیلان شده‌اند. استاندار گیلان نیز در این تماس تلفنی گزارشی از وضعیت بحران برف و قطع برق مشترکان  ارائه کرد و گفت: تیم‌های عملیاتی در حال تلاش هستند، اما ضروری است گروه‌های برقراری برق مشترکان این استان افزایش یابد.
اسکان در راه ماندگان جاده هراز
سرهنگ «سیاوش محبی»، رئیس پلیس راه ویژه شرق استان تهران نیز گفت: بیش از 400 نفر از در راه ماندگان و مسافرانی که به خاطر مسدود شدن راه فیروزکوه - تهران با مشکل روبه‌رو شده بودند در مجتمع شرکت نفت در نزدیکی پیست آبعلی اسکان داده شدند.
آخرین وضعیت امدادرسانی طی ریزش بهمن در آبعلی
درهمین حال، «هادی رحمتی» مدیرکل بحران استان تهران نیز آخرین وضعیت امدادرسانی طی ریزش بهمن در شرق این استان را تشریح کرد و از ادامه عملیات جست‌وجو در زیر برف‌ها خبر داد. وی درباره وضعیت راه‌های شمال شرق تهران اظهار داشت: در استان تهران نیز همانند 18 استان دیگر بارش نزولات آسمانی را داشتیم و از بعدازظهر دیروز در راه‌های شرقی و شمال شرقی تهران بخصوص فیروزکوه و هراز شاهد بروز کولاک بودیم. رحمتی با بیان اینکه خودروها بر اثر کولاک و ریزش بهمن در راه هراز و فیروزکوه و حد فاصل رودهن تا دماوند روز گذشته زمینگیر شدند، گفت: از همان دقایق نخست حادثه، عملیات امدادرسانی به مردم گرفتار در این منطقه آغاز شد. مدیرکل بحران استان تهران با بیان اینکه نسبت به سوخت‌رسانی و توزیع آذوقه میان در راه‌ماندگان اقدام شد، افزود: یک هزار نفر از این افراد در شهرستان دماوند و بیش از 250 نفر دیگر نیز در مجتمع نفت آبعلی اسکان داده شدند. رحمتی با اشاره به ریزش بهمن در مبارک‌آباد آبعلی بیان کرد: متأسفانه سقوط بهمن موجب محبوس شدن تعدادی از خودروها در زیر برف شد که با اقدام‌های انجام شده خوشبختانه دو نفر زنده از زیر برف خارج شده و جست‌وجو برای خارج کردن افراد دیگر ادامه دارد. وی با بیان اینکه متأسفانه در پی این حادثه 3 نفر جان خود را از دست دادند، درباره اینکه گفته می‌شود این افراد مأمور راهداری یا پلیس بودند، گفت: آنچه که ما تأیید می‌کنیم، مرگ 3 نفر در پی ریزش بهمن است اما اینکه شغلشان و هویت‌شان چه بوده، هنوز چیزی قابل تأیید نیست. مدیرکل بحران استان تهران با بیان اینکه جست‌وجوها در این محل ادامه دارد، افزود: با توجه به قطع برق در بخش‌هایی از این محدوده، عوامل برق نیز در محل حضور داشته و به دنبال این هستند تا در نخستین فرصت مشکل را رفع کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار