در نشست‌ اخلاق در رسانه مطرح شد:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اصحاب رسانه ای که در قم حضور دارند، باید برای اصحاب رسانه کشور الگو باشند.
کد خبر: ۳۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹ 20 May 2015
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در سلسله نشست‌های ماهانه اخلاق در رسانه با موضوع حقوق افراد در رسانه که در مرکز خبر حوزه و به همت سازمان بسیج رسانه استان قم برگزار شد، اظهار کرد: حقوق در رسانه، دین، جامعه، دولت، نظام و ... دارای ابعاد بسیاری است که می توان به آن پرداخت؛ اما آنچه امروز به آن اشاره می کنیم، حقوق افراد در رسانه است که بسیار مهم می باشد.

وی افزود: در مورد حقوق باید به پایه‌های فقهی و اخلاقی آن توجه داشت و همچنین ارتباط میان حقوق و اخلاق را که امروزه در سطح بین‌المللی مطرح است واکاوی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در حوزه رسانه باید به همه این موضوعات توجه داشت، گفت: از جمله اعتراضاتی که به برخی رسانه‌ها می‌شود این است که با اشخاصی مصاحبه و آنها را کارشناس معرفی می‌کنند که سابقه علمی و اجرایی ندارند و تنها به واسطه آشنایی با تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران برنامه، دعوت می‌شوند که این روند اشتباه است.

وی ادامه داد: همان طوری که شرایط مصاحبه‌شونده مهم است، موقعیت او نیز اهمیت دارد و برای همه این مسائل، می‌توان پاسخی در فقه شیعه پیدا کرد.

فاضل‌لنکرانی با اشاره به اینکه مالکیت مادی و معنوی مطالب برای مصاحبه‌شونده است، خاطرنشان کرد: مصاحبه‌شونده ممکن است، ساعت‌ها وقت برای پاسخگویی به برخی سوالات صرف کرده و برای مطالبی که بیان شده، زحمت کشیده باشد.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر حفظ کرامت و احترام انسان‌ها عنوان کرد: در واقع نباید ضربه حیثیتی به افراد وارد شود.

وی یادآور شد: مقتضای فقه اسلامی آن است که نمی‌توان اخباری را که صحت آنها مشخص نیست، منتشر کرد و اصحاب رسانه باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

فاضل‌لنکرانی بر ضرورت انتشار اخبار صحیح توسط رسانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: البته دنبال کردن اخباری که مسائل شخصی، اسرار و عیوب مردم باشد، جایز نبوده و اشکال شرعی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه تلاش برای بد جلوه دادن افراد توسط اقدامات رسانه‌ای نیز اقدامی غیرشرعی است، گفت: این امر در حقیقت نوعی بی‌تقوایی محسوب می‌شود.

وی محافظت از آبروی افراد را در فعالیت‌های رسانه‌ای مورد توجه قرار داد و افزود: البته این موضوع از مباحثی است که در برخی رسانه‌ها به آن عمل نمی‌شود.

فاضل‌لنکرانی عنوان کرد: حفظ حدود افراد در فعالیت رسانه‌ای از دیگر مواردی است که باید بدون تردید مورد توجه قرار گیرد، چراکه از شگردهای برخی رسانه‌ها این است که بعضی افراد را تحقیر و برخی را که صلاحیت تعابیر ندارند، بالا برده و تعابیر و القاب عجیبی به آنها نسبت می‌دهند که همه این کارها نادرست است ضمن اینکه تملق‌گویی هم کار اشتباهی بوده و نباید مرتکب آن شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه به لزوم قانون‌گرایی از سوی اصحاب رسانه اشاره و اظهار کرد: در قانون داریم که اگر دروغی به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی نباشد و در رسانه منتشر شود، جرم نیست، ولی این حکم با فقه و اخلاق ما سازگار نیست زیرا دروغ حرام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رسانه‌های قم باید الگویی برای همه کشور باشند، گفت: برای این منظور باید اصول و ضوابط خبری، شرعی و فقهی را رعایت کرد و همه جوانب را در نظر داشت.

فاضل‌لنکرانی امانت‌داری در نقل اخبار را مورد توجه قرار داد و افزود: لازم است همواره دقت لازم را در انتشار اخبار داشت و مراقب بود که یک خبر سبب اشاعه یک گناه یا فحشا نشود، اگرچه نسبت به یک نفر باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار