علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به آغاز دومین مرحله آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی در گیلان اظهار کرد: مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در نشای برنج توسط شالیکاران حائز اهمیت است.وی به شرایط مساعد آب و هوایی برای کشت برنج در گیلان اشاره کرد و افزود: تاکنون 96 هزار هکتار از شالیزارهای استان به همت شالیکاران نشاء شده است
کد خبر: ۳۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 12 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ، علیرضا شعبان‌نژاد  با اشاره به آغاز دومین مرحله آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی در گیلان اظهار کرد: مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در نشای برنج توسط شالیکاران حائز اهمیت است.

وی به شرایط مساعد آب و هوایی برای کشت برنج در گیلان اشاره کرد و افزود: تاکنون 96 هزار هکتار از شالیزارهای استان به همت شالیکاران نشاء شده است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه شاهد حضور گسترده کشاورزان در شالیزارهای گیلان هستیم، تصریح کرد: آب رهاسازی شده به نهرهای دوردست رسیده و فرهنگ کشت همزمان بین شالیکاران نهادینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آماده‌سازی ایستگاه‌های پمپ آب برای استفاده از آب‌های زیرزمینی در شالیزارها خبر داد و بیان کرد: محصول برنج با دمای مناسب و آب کافی افزایش پیدا می‌کند و زودرس می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تجهیز و نوسازی 10 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در سال جاری، یادآور شد: تجهیز و نوسازی شالیزارها در مدیریت آب در سال‌های آینده تاثیرگذار است.

*شرایط ترسالی در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به شرایط ترسالی سال گذشته و امسال در استان اشاره کرد و گفت: وجود شرایط ترسالی دلیلی برای نداشتن خشکسالی نیست.

بهمن کمانگر به 530 تا یک‌هزار و 250 میلی‌متر بارندگی در سال 93 اشاره کرد و افزود: سال گذشته رودسر با یک‌هزار و 547 میلی‌متر بیشترین بارندگی در استان را داشته است.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 537 میلی‌متر بارندگی سال گذشته در لاهیجان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: بندر انزلی با یک‌هزار و 504 میلی‌متر و آستارا با یک‌هزار و 428 میلی‌متر به‌ترتیب رتبه‌های بیشترین بارندگی را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل هواشناسی گیلان در مجموع به افزایش 4.1 درصدی بارندگی در استان اشاره کرد و یادآور شد: گیلان تاکنون توانسته 37.1 درصد از بارندگی‌ها در بلندمدت را داشته باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار