مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خبر داد :
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: بابک زنجانی محموله های نفت کوره را فروخته، اما نفت خام و میعانات گازی را از او پس گرفته‌ایم.
کد خبر: ۳۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 11 May 2015
به گزارش تابناک یزد، سید محسن قمصری  و در حاشیه آخرین روز نمایشگاه بیستم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با اعلام این خبر افزود: تاکنون تمام محموله‌های نفت خام و نیمی از میعانات گازی به فروش رسیده است.

 وی نسبت به ارزش دلاری محموله های نفتی پس گرفته شده از زنجانی اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: ظاهراً فروش از طریق «نیکو» بوده، اما پول به حساب نیکو واریز نشده است.

قمصری در خصوص مذاکرات هسته‌ای هم گفت:  اصرار داریم در این مذاکرات، آزادی خرید نفت ایران به جای آزادی فروش درج شود؛ زیرا تحریم نفت خام ایران مربوط به خریداران است و آنها همواره از سوی غربی‌ها جریمه می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی میزان فعلی فروش نفت خام ایران را یک میلیون بشکه اعلام کرد و ادامه داد:  این میزان بر اساس قانون بودجه و تقاضای پالایشگران سنتی که اجازه خرید نفت ایران را دارند، تعیین شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اولویت فروش نفت را بازار آسیا دانست و خاطر نشان کرد: در طول برگزاری نمایشگاه با چند شرکت غربی برای فروش نفت مذاکراتی داشتیم، ضمن اینکه با خریداران غربی در دوران تحریم هم مرتبط بودیم و آنها آماده خرید نفت ایران بلافاصله پس از تحریمها هستند. در مجموع  شرایط بازار نسبت به سه سال قبل بسیار متفاوت است، اما می‌توانیم بلافاصله تا ٥٠٠ هزار بشکه فروش نفت ایران را افزایش دهیم و بیش از این غیر ممکن و زمان بر است.

به گفته وی، در حال حاضر ایران به هیچ شرکت اروپایی بدهی نفتی ندارد و یونان، شل و ایتالیا هم اعلام کرده‌اند، بلافاصله با لغو تحریمها مطالبات بیش از 4 میلیارد دلاری ایران را می‌پردازند.

قمصری ادامه داد: بخش خصوصی در بازگرداندن وجوه نفتی ایران می‌تواند با زنجیره تهاتر، این موضوع را برای ما تسهیل کند، ضمن اینکه باید در نقاط مختلف جهان بازار مصرف ایجاد و سهمی از این بازار دریافت کند. امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هم می‌تواند تأمین‌کننده نفت خام برای این شرکتها برای توزیع در نقاط مصرف جهان باشد.

 به گفته وی، بخش خصوصی به دنبال ارزان خریدن نفت و گران‌تر فروختن (به میزان ٢ دلار) است که  این به معنی توانایی آنان در تجارت جهانی انرژی نیست و آنها باید بپذیرند که در بازار ریسک کنند و تنها به دنبال واسطه گری و دلالی نباشند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی قیمت جهانی نفت خام را مدیریت شده توصیف و اضافه کرد: پالایشگران از قیمت فعلی ناراضی‌اند و قیمت 70 تا 80 دلار آنها را راضی می‌کند و با توجه به اینکه بازار در حال مدیریت شدن است و عوامل بازار اثری روی بازار ندارند، پیش بینی آینده سخت است، اما گمان می‌کنم که در سال جاری قیمتها به بیش از 70 دلار نرسد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از دو میلیون بشکه نفت مازاد در بازار وجود دارد و همه کشورها نیز به دنبال تثبیت سهم خود هستند.

اضافه می‌شود، در نشستی دیگر مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به آماده سازی بخشهایی از خطوط لوله صادرات گاز به عراق اشاره کرد و گفت: این خطوط از مسیر بغداد خواهد بود و منتظریم آنها آمادگی خود را اعلام کنند.

به گفته علیرضا غریبی، 6 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در ایران احداث خواهد شد و باید طی امسال و سال های پیش رو ساخته شود.

وی همچنین به ساخت بیش از ٣٦٠ کیلومتر خط لوله برای پایداری شبکه انتقال گاز در سال گذشته خبر داد.

در ادامه نشستهای روز آخر نمایشگاه، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هم به خبرنگاران گفت: در سال گذشته روزانه 3 میلیون لیتر فراورده‌های نفتی به عراق صادر شده و با توجه به اینکه آنها خواهان افزایش واردات هستند، آمادگی افزایش صادرات به 10 میلیون لیتر را داریم.

 عباس کاظمی افزود: این فراورده‌ها از پالایشگاه‌های تبریز، آبادان و اراک تأمین خواهد شد، ضمن اینکه صادرات به افغانستان هم با یک میلیون لیتر در روز آغاز شده است.

معاون وزیر نفت افزود: با توجه به مازاد فراورده‌های نفتی در کشور، در حال بازاریابی برای صادرات آن به بازارهای جهانی هستیم.

کاظمی در پاسخ به پرسشی نسبت به مذاکره ایران با آمریکا برای ساخت پالایشگاه اظهار بی اطلاعی کرد وگفت:با برزیل و هند برای ساخت پالایشگاه در خاک این دو کشور مذاکره کرده‌ایم. برزیل از ما خواسته پالایشگاهی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز با سرمایه مشترک دو کشور ساخته شود، به گونه‌ای که نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه در برزیل نیز توسط ایران تأمین خواهد شد که در این زمینه با برزیل تفاهمنامه اولیه امضا شده است.

 قدس، وی ادامه داد: هندی‌ها هم خواهان ساخت یک پالایشگاه 400 هزار بشکه‌ای  هستند که 50 درصد از سرمایه مورد نیاز ساخت آن توسط ایران تأمین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار