بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان پیرامون وقایع اخیر کشور ؛
تابناک / بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان پیرامون وقایع اخیر کشور که نسخه ای از آن به تحریریه تابناک ارسال شده است ؛ به شرح ذیل می باشد.
کد خبر: ۳۳۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 29 November 2016
تابناک / بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان پیرامون وقایع اخیر کشور که نسخه ای از آن به تحریریه تابناک ارسال شده است؛به شرح ذیل می باشد.


بسم الله الرحمن الرحیم

" فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ

بندگان مرا بشارت ده ، آنان كه سخن بشنوند و به نيكوتر آن عمل كنند، آنان هستند كه خدا آنها را هدايت فرموده و آنان به حقيقت خردمندان عالمند. "

سوره زمر / آیه 17 و 18

ضمن عرض تسلیت سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان لازم داند در خصوص مساله ای مهم که به معضلی در کشور -آن هم در کمتر از 6 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری - تبدیل شده است ، نکاتی را به مسوولین نظام یادآور شود :

1- بند 86 قانون اساسی می گوید : " نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار
نظر و رای‏ خود کاملاً آزادند و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏ اند یا آرائی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏ اند تعقیب یا توقیف کرد. "
 
با خبر شدیم شب گذشته ماموران دادستانی برای بازداشت دکتر محمود صادقی -نماینده مردم تهران- به درب منزل ایشان مراجعه کردند ؛ به نظر می رسد دلیل آن نیز اظهارات آقای صادقی درباره ی یاشار سلطانی و همچنین سوال ایشان از قوه قضاییه که حساب های مالی این قوه برای چیست و چرا نظارتی بر آن صورت نمی گیرد ، باشد که علیه ایشان اعلام جرم شده است ! واضح است در این صورت این اقدام دادستانی همانطور که در بند 86 قانون اساسی کشور به صراحت بیان شده ، به وضوح مغایر قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی است. سوال ما این است که تا کی باید شاهد این بی قانونی ها از جانب نهادهای ناظر باشیم؟ آیا حدود و ثغور وظایف هر نهاد مشخصا در متن قانون اساسی بیان نشده است؟ و یا اینکه این نهاد ها قانون اساسی را تنها کاغذپاره ای می دانند که قدرت اجرایی اش تحت نظرات شخصی مسئولین این نهاد ها تعریف می شود؟
 
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان ضمن محکوم کردن این اقدام دادستانی ، خواستار بازگشت همگان به متن صریح قانون اساسی است و به همگان هشدار می دهد در صورت تداوم لگدمال کردن قانون اساسی ، هرج و مرج بر کشور حاکم خواهد شد.

2- در مورد لغو پیاپی سخنرانی های اشخاص مختلف در سراسر کشور ، چه در دانشگاه ها چه خارج از آن :  زیبنده ی نظام جمهوری اسلامی نیست که در آن مسوولینی که باید در جهت حفظ آرمان های انقلاب اسلامی حرکت کنند ، دانسته یا نادانسته بر خلاف آن و به بهانه های مختلف دهان ها را ببندند و حق آزادی بیان را از افراد بگیرند ؛ باید بدانیم که در گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی ، هدف وسیله را توجیه نمی کند .

3- راه حفظ و تقویت نظام اسلامی از برخورد با مخالفین خود نمی گذرد ، چه رسد به برخورد با چهره های درون نظام و منتقدین داخلی . امیرالمونین (ع) به عنوان حاکم اسلامی و امام معصوم از انتقاد استقبال میکرد و با مخالفانی که علیه اش به جنگ برنمی خاستند برخورد نمی کرد و دهان ها را نمی بست . اکنون هم رهبری نظام می گویند انتقاد از من جرم نیست و نباید با آن برخورد شود ؛ با این تفاسیر آیا جلوگیری از سخنرانی های سیاسیون درون نظام شایسته ی نظام اسلامی است ؟ در گذشته بیشتر با دانشجویان اینطور برخورد ها می شد؛ البته همچنان نیز این برخورد ها وجود دارد . با وجود موارد ذکر شده اکنون شاهد هستیم به بهانه هایی همچون پیشگیری از جرم ، سخنرانی نایب رئیس مجلس - دکتر علی مطهری - که دارای شخصیت حقوقی بالای در نظام هستند ، لغو می شود و متاسفانه برخی نیز می گویند باید در برابر رهبری دهان ها را بست!

4- چرا شان نظام جمهوری اسلامی تا این حد پایین آورده می شود که حتی سخنرانی نایب رئیس مجلس را به علت کلام گفته نشده و به بهانه ی پیشگیری از جرم لغو میکنند ؟ مگر نمایندگان مجلس توسط شورای نگهبان ، با آن حجم از رد صلاحیت هایی که صورت گرفت ، تایید صلاحیت نشده اند ؟ مگر نمایندگان طبق اصل 84 قانون اساسی حق اظهار نظر در خصوص تمام مسائل داخلی و خارجی کشور را ندارند ؟ مگر نایب رییس مجلس در خصوص اربعین چه صحبتی می خواهد بکند که جرم تلقی شود ؟ به نظر می رسد این برخورد ها بیشتر جنبه ی جناحی دارند و حتی اگر از روی دلسوزی انجام می شوند ، باید گفت که نظام اسلامی با ممانعت از آزادی بیان و یا برخورد با آن - چه در قالب گفتگو و سخنرانی و چه در قالب مطبوعات و رسانه ها - نه تنها تقویت نمی شود ، بلکه این برخورد ها تنها موجبات سوء استفاده ی مخالفین از آن برای نشان دادن چهره ای بد از نظام را فراهم می کند ؛ که بی شک نتیجه ی آن عین تضعیف نظام اسلامی است .

5- به ریاست جمهوری دکتر روحانی و وزیر کشور جناب رحمانی فضلی یادآور می شویم با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ، چنانچه این برخورد های نادرست و سلیقه ای ادامه دار باشد و دولت موضع محکمی در برابر آن اتخاذ نکند و یا اینکه عقب نشینی ای صورت بگیرد ، نباید به انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالای مردمی امید داشت و موجبات تضعیف نظام و دولت فراهم خواهد آمد .

در پایان لازم است بگوییم از آزادی بیان و پس از بیان مطابق قانون اساسی ، برای اشخاص با هر گرایشی حمایت می کنیم و امیدواریم از این پس به دور از دخیل کردن مسائل جناحی ، همگان نه تنها در نیت ، بلکه در عمل نیز قدم در راه درست و پیشرفت نظام اسلامی بردارند و مسوولان به حقوق شهروندی و حق آزادی بیان برای شهروندان با هر خط فکری احترام بگذارند.

 
 
والسلام علی من اتبع الهدی
 
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
دوستان عزیز و با درایت انجمن با سلام . اولا دمتون گرم متن فوقالعاده ای بود . دوما دولت جناب روحانی دولت اصلاحاته واقعا شما نميدونيد این حکم های بدون دادگاه و این لغو سخنرانی ها از کدوم سمته یا ما رو دارین امتحان میکنین ? همه مردم ایران ميدونن وقتی این داستانا تو مملکت راه نرفته منشأ از کجاست و هدف تخریب کیست . درود بر اصلاحات درود بر روحانی و درود بر دولت تدبیر و اميد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار