تونل اباصالح المهدی(عج) اقلید موجب تسهیل رفت و آمد خودروها در شمال فارس و همچنین گذرگاهی بهتر برای دسترسی به چند استان است اما آلودگی هوای درون آن به دلیل نبود سامانه تصفیه هوا ، مشکل ساز شده است.
کد خبر: ۳۳۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳ 21 November 2016
تونل اباصالح المهدی (عج) با دو هزار و 610 متر یکی از طولانی‌ترین تونل‌هاست که در شهرستان اقلید قرار دارد.
تونلی که به سبب برف گیر بودن محور برای رفاه مردم در تیرماه 1392 به بهره برداری رسید .
ساخت این تونل 10 کیلومتر از گردنه تیمارگان و بیش از بیست پیچ خطرناک و حادثه خیز را حذف کرده و سبب کاهش طول مسیر محور اقلید به یاسوج شده که صرفه جویی در مصرف سوخت را نیز به ارمغان آورده است .
همین ویژگی ها سبب شده تردد خودروهای سبک و سنگین که از استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به سمت استان یزد و بالعکس در حرکتند، پرحجم باشد.
آلودگی هوا و تجمع گازهای سمی و ذرات معلق در این تونل که دلیل آن نبود سیستم تهویه هواست، ارزش های این تونل را کمرنگ کرده است و استنشاق هوای سمی و توقف درتونل به دلیل نقص فنی اتومبیل می تواند سبب عوارض جسمی جدی شود .

دیدگاه های بهداشتی
دکتر سجاد شرافت سرپرست بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اقلید با بیان اینکه مراجعات درمانی به بیمارستان اقلید به دلیل ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از عبور از تونل وجود دارد اظهار داشت: روزانه مسافرانی به سبب تنفس دی اکسید کربن در این تونل برای درمان به این بیمارستان مراجعه می کنند.
او گفت: گاهی در بین افراد ،بیمارانی با زمینه بیماری های ریوی و قلبی وجود دارند که دچار عوارض جدی تری می شوند و ما در جلسات ماهانه با مسئولین شهر، توسط کارگروه سلامت ،آلودگی هوای تونل را به مسئولین اعلام کرده ایم .
دکترمرجان شریفی متخصص داخلی بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اقلید درباره نقش مونو اکسید کربن در کاهش سطح هوشیاری افراد به ایرنا گفت: مونو اکسید کربن با هموگلوبین گلبول های قرمز خون، جمع می شود و منجر به کاهش توانایی هموگلوبین برای حمل اکسیژن و مانع آزادسازی آن در بافت ها می شود .
وی اضافه کرد : قلب و مغز به دلیل نیاز به اکسیژن شایع ترین ارگان های درگیر هستند،درد قفسه سینه ، افزایش ضربان قلب و در مواردشدید سکته قلبی از علائم قلبی وگیجی، خواب آلودگی ، اختلال در تمرکز و در موارد شدید کما و تشنج از علائم مغزی این بیماری هستند که بروز آن می تواند در حین رانندگی خطرآفرین و سبب بروز حادثه شود .
این پزشک متخصص بیشترین آسیب در این مسمومیت را گریبان گیر بیماران در معرض خطر همانند خانم های باردار،بیماران قلبی بیماری های ریوی و آسم می داند که ممکن است به سبب بیهوشی در محیط آلوده به گاز دچار کورتکس مغزی شوند که از علایم برگشت ناپذیر است و قابل جبران نیست .
دکتر سید حسین افضلی نماینده مردم اقلید به ایرنا گفت:معضل آلودگی هوای این تونل یکی از مشکلات جدی در راه های اقلید است که حتی گاهی امکان امدادرسانی در هنگام بروز حادثه را نمی دهد و این چالش نشان می دهد که برای رفع مشکل هر چه سریع تر اقدام لازم صورت گیرد که اگر حادثه ای به این دلیل رخ دهد جبران آن گاهی غیرممکن است .
نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی درباره حل مشکل بیان کرد:باید با اعزام هیات کارشناسان برای پی گیری این مساله و همچنین روشنایی تونل و ایستگاه موقت بررسی شود.
افضلی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولین استانی و کشوری هرچه زودتر این مشکل برطرف شود .
مهندس علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : پروژه ملی طریق الرضا(ع) که تونل اباصالح المهدی (عج) نیز جزئی از محور آن است برای تجهیز و تکمیل نیازمند توجه و اعتبار ویژه تری است .
وی با اشاره به طلبکاری 18 میلیارد تومانی پیمانکار طی چهارسال اخیر اضافه کرد :برای تجهیز و نصب جت فن و سیستم تهویه هوا به اعتباری در حدود 13 میلیارد تومان نیاز است که در چند ماه گذشته شرکت مشاور در حال مطالعه طرح است .
سیاهپور درباره تسریع عملیات تکمیل تونل اباصالح المهدی (عج) گفت:از طریق اداره کل راه و شهرسازی و همچنین وزارت راه پی گیری هایی انجام گرفته و در جلساتی که در آینده نزدیک در این خصوص تشکیل خواهد شد امیدواریم بتوانیم با تصویب هر چه سریع تر طرح مراحل تجهیز و تکمیل تونل را انجام دهیم .
اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار