پس از آنکه دادستان های لاهه از احتمال ارتکاب جرایم جنگی از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر دادند، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تحقیقات دادگاه کیفری بین الملل درباره این مساله "نادرست" است.
کد خبر: ۳۳۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 16 November 2016
به گزارش خبرگزاری رویترز، الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده بخشی از اساسنامه رم نیست که دادگاه کیفری بین المللی را در لاهه ایجاد کرده و به احکام و دستورات آن اعتنایی ندارد.

وی گفت: واشنگتن سیستم قوی قضایی دارد که می‌تواند شکایت‌های این چنینی را بررسی کند. آمریکا به تعهداتش مربوط به قوانین جنگی پایبند است. ما تحقیقات صورت گرفته دادگاه لاهه را قبول نداریم. پرسنل نظامی ما در افغانستان مرتکب جرایم جنگی نشده‌اند.

اظهارات وی یک روز پس آن مطرح شد که دادستان های لاهه در گزارشی اعلام کردند ادله‌ای را یافته‌اند که نشان می دهد نیروهای آمریکایی احتمالا در افغانستان مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

این مقام‌ها اعلام کردند بر اساس مبنای قابل قبول و اسناد و مدارک موجود این باور وجود دارد که نیروهای آمریکا زندانیان را در افغانستان و در بازداشتگاه‌های سازمان سیا در جاهای دیگر در طول سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مورد شکنجه قرار داده‌اند.

دفتر فاتو بن سودا ، دادستان کل دادگاه کیفری بین الملل اعلام کرد: دادگاه به زودی درباره انجام تحقیقات کامل تصمیم گیری خواهد کرد.

نتایج تحقیقات کامل ممکن است باعث صدور محکومیت علیه افراد  و صدور حکم بازداشت برای آنها شود.

گزارش دادگاه کیفری، گامی مهم در راستای عملکرد این دادگاه بین المللی درباره جنگ افغانستان است و این گزارش می تواند پاسخ قاطعی به دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ باشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار