سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‎وگو با تابناک تهران
تابناک تهران- سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد که وقتی مجلس ساز و کاری مناسب برای نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس وجود دارد دیگر نیازی نیست که نهاد دیگری بیرون از مجلس به نظارت بر نمایندگان بپردازد.
کد خبر: ۳۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 30 October 2016
پس از ابلاغیه سیاست های کلی قانون انتخابات توسط مقام معظم رهبری و بندی از این ابلاغیه با تحلیل و تفسیرهایی متفاوتی همراه شد. در بند 13 این ابلاغیه مقام معظم رهبری تاکید کردند: «تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان.»

پس از اعضای شورای نگهبان از سخنگوی این شورا تا دبیر آن اعلام داشتند که منظور از این ابلاغیه نظارت مستمر شورای نگهبان بر نمایندگان در طول دوران نمایندگی آنها است.

بر همین اساس ابتدا عباسعلی کدخدایی طی مصاحبه ای گفت: « براساس نظارت استصوابی شورای نگهبان، شورا این نظارت را در دوره چهار ساله فرد دارد ولی آنچه که اجرا می‌شد این بود که اختیارات شورای نگهبان تا زمان تصویب اعتبارنامه منتخین بود اما هم‌اکنون در بند ۱۳ امر جامعی در نظر گرفته شده است و بر لزوم نظارت بر انجام وظیفه نمایندگان تاکید شده که در قوانین انتخاباتی به این موارد اشاره نشده بود ولی بند ۱۳ سیاست‌های کلی به این امر تاکید کرده و ضرورت استمرار نظارت بر شرایط و حسن اجرای وظایف نمایندگان در این بند ذکر شده است.»

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان هم طی سخنانی در همایش فصلی روسای دفا‌تر نظارت بر انتخابات استان‌ها گفت :« نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟!»

این سخنان ابتدا با واکنش علی مطهری، نایب رییس مجلس همراه شد و او در واکنش به این سخنان گفت:« نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اگر بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود حریت و آزادگی آنها را از بین می‌برد.»

در ادامه سایر نمایندگان نیز به این اظهارات برای نظارت مستمر بر نمایندگان واکنش نشان دادند و آن را مغایر با قانون اساسی خواندند و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در این باره از نمایندگان درخواست ایستادگی کرد.
 
در همین حال محمد جواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت و گو با تابناک تهران در رابطه با نظارت مستمر بر نمایندگان از سوی شورای نگهبان گفت: خانه ملت هیاتی برای نظارت بر نمایندگان دارد که این هیات به طور مستمر بر رفتار نمایندگان نظارت کامل دارد.

وی افزود: بر همین اساس اگر عضوی از پارلمان در گفته‌های خود به صورت سخنرانی یا اطلاعیه به کسی تهمت زند یا اینکه گزارشاتی مبنی بر روابط خلاف شئون نمایندگی مانند روابط نا‌سالم اقتصادی، اخلاقی یا بیگانگان داشته باشد عملکرد او در هیات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پس از بررسی عملکر نماینده خاطی در صورت اثبات و تایید رفتار خلاف او در ابتدا تذکر درج در پرونده صادر خواهد شد، در مرحله بعدی و در یک گام جلوتر نام او در صحن علنی مطرح خواهد شد.  
البته اعضای هیات نظارت اختیار اخراج نماینده‌ها را در صورت تائید تخلف ندارد، اعضا می‌توانند پرونده تشکیل شده را به شعبی در قوه قضائیه که به همین منظور تشکیل شده، ارسال کنند.

جمالی در خصوص نظارت بر نمایندگان از خارج مجلس، افزود: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه نظارت بر عملکرد نمایندگان را بر عهده دارند و این کار به طور مستمر انجام می گیرد و  وقتی ساز و کاری مناسب برای نظارت بر رفتار نمایندگان در داخل مجلس وجود دارد دیگر نیازی نیست که نهاد دیگری بیرون از مجلس به نظارت بر نمایندگان بپردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار