وی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبار برای پروژه راه آهن قزوین - رشت به عنوان یکی از بحث های اساسی این سفر در استان افزود: در پروژه راه آهن قزوین- رشت بیش از 80درصد پیشرفت در زیرسازی و بیش از 30 درصد در ریل گذاری داشته ایم که در سال 91، 412 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.
کد خبر: ۳۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ 06 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ، محمدعلی نجفی شامگاه سه شنبه در برنامه زنده ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان بزرگترین دستاورد این سفر را حماسه حضور مردم دانست و گفت: این استقبال بی نظیر پرشور و احساسات گرم مردم از رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید را که از همه اقشار مختلف حضور داشتند، فقط با کار و تلاش می توان پاسخ داد.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبار برای پروژه راه آهن قزوین - رشت به عنوان یکی از بحث های اساسی این سفر در استان افزود: در پروژه راه آهن قزوین- رشت بیش از 80درصد پیشرفت در زیرسازی و بیش از 30 درصد در ریل گذاری داشته ایم که در سال 91، 412 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید در سال های 92 و 93 ، 400 میلیارد تومان برای آن اختصاص داده بود، اظهار کرد: اکنون پیشرفت خوبی در این خصوص دارد.

نجفی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری راه آهن قزوین - رشت 700 میلیارد تومان است که اختصاص این مبلغ برای سال 94 و 95 در این سفر تصویب شده است.

وی با بیان این که تمام پروژه هایی که در این سفر مصوبه دارد،

باید در سال های 94 و 95 به بهره برداری برسد، تصریح کرد: برای عملیاتی شدن تمامی این پروژه نیاز سنجی شده و مردم گیلان سوت قطار را تا پایان سال 95 در رشت خواهند شنید.

نجفی با بیان این که راه آهن رشت - انزلی - آستارا نیز از خواسته های ما بود، اظهار کرد: دستور شروع کار برای این پروژه ها نیز در برنامه های بعدی داده شده است.

* بهره برداری از 11سد لاستیکی تا سال 95 

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات تنش های آبی در استان و بارش 1400 تا1500 میلیمتر بارندگی در طول سال که بخشی از این وارد رودخانه ها و دریا می شود، گفت: در سال های گذشته بیش از دو میلیارد متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره داشتیم که برای 60- 70 هزار هکتار زمین شالیزاری آماده بود اما اکنون میزان ذخیره آب پشت این سد به حدود یک میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی به پیش بینی ساخت سدهای مختلف برای مقابله با مشکل کم آبی استان اشاره کرد و افزود: وضعیت نیاز آبی استان برای مسوولان کشور تشریح شد که در همین ارتباط، برای سدهایی چون پلرود 50 میلیارد تومان اختصاص یافته، حل مشکلات سد شفارود نیز در حال پیگیری و سد های لاسک شفت و دیورش رودبار درحال اجرایی شدن است.

نجفی تصریح کرد: برای فعال کردن آب بندان ها، لایروبی ها، انهار ، در این سفر، 11 سد لاستیکی در برنامه دولت قرار گرفته که چهار تا از این سدها تا پایان سال 94 و هفت سد دیگر در سال 95 به بهره برداری می رسد.

* تسطیح اراضی 50هزار هکتار از اراضی استان 

نجفی همچنین به کاهش هزینه های کشاورزی برای مقرون به صرفه کردن آن در استان اشاره و بیان کرد: طرح تجهیز، نوسازی ، یکپارچه سازی و تسطیح اراضی از راهکارهای کاهش هزینه های تولید و اقتصادی کردن کشاورزی در استان است.

وی گفت: در همین راستا، تسطیح 50 هزار هکتار از اراضی گیلان برای پنج سال در برنامه های دولت قرار گرفته که در سال اول ، 10 هزار هکتاربا اعتبار 50 میلیارد تومان و باقی آن برای سال های بعد از آن پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: این میزان تسطیح اراضی علاوه بر میزان پیش بینی شده برنامه های جهادکشاورزی است. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حمایت دولت از بخش کشاورزی با اشاره به کاهش قیمت برنج در فصل برداشت اظهار کرد: برای رفع این مشکل، مصوب شده تا واردات برنج در زمان فصل برداشت قطع شود و در طول سال هم به اندازه نیاز برنج وارد کشور شود.

نجفی نیاز استان را سالانه بین 500 تا 700 هزار تن برنج عنوان و تصریح کرد: در طول سالیان گذشته بیش از یکهزار تن نیز برنج وارد شده که هنوز در انبارهای ما موجود است.

وی اظهار کرد: تسهیلات کوتاه مدت برای بخش کشاورزی پیش بینی شده که امیدواریم بتوانیم قیمت برنج و چای را مناسب نگه داریم.

نجفی یادآور شد: بخشی از تسطیح اراضی نیز مربوط به اراضی برنج و چای است.

وی همچنین در ارتباط با چای، فعال سازی صندوق چای، پیگیری افزایش قیمت مناسب چای و آبیاری تحت فشار و قطره ای را از برنامه های حمایت چای عنوان کرد. 

* بهره برداری از 11 کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، تا پایان 95 

استاندار گیلان با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان و تاکید بر نیاز به راه های مناسب برای آرامش مسافران و گردشگران در طول مسیر، اظهار کرد: کار خوبی از سالیان گذشته آغاز شده بود اما در قسمت های صعب العبور آن رها شده که گلوگاهی را برای مسافران ایجاد کرده بود که در زمان پیک مسافر بین 10 -14 ساعت مسافران در همین قطعه از مسیر معطل می شدند.

وی یادآور شد: بر همین اساس؛ دو پروژه 900 متر ادامه آزادراه و حدود سه کیلومتر و نیم از آن اجرا شد و اکنون تکمیل هفت کیلومتر باقی مانده و ورودی و خروجی آن در برنامه دولت برای سال 94 و 95 قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حالی که برای تکمیل همه مسیر فقط 400 میلیارد تومان هزینه شده اما اکنون برای تکمیل باقی مانده آزادراه رشت - قزوین در محدوده منجیل رودبار حدود 700 میلیارد تومان نیاز است.

نجفی خاطرنشان کرد: این مصوبات صد درصد محقق می شود

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به اختصاص اعتبار در بخش های گردشگری و آموزشی و دانشگاهی در این سفر رییس جمهوری به استان اشاره و اظهار کرد: برای کتابخانه مرکزی رشت، فضاهای ورزشی، آموزشی و دانشگاهی 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که پنج میلیارد تومان فقط برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تخصیص داده شده است.

به گفته نجفی؛ تالار مرکزی رشت نیز اعتبارات خاصی دارد که تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد.

* اختصاص 3300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بخش های مختلف تولیدی گیلان

استاندار گیلان با اشاره به مشکل اشتغال در استان ، استفاده از ظرفیت دریا به عنوان دریا محور و اشتغال از طریق دریا را یکی از برنامه های استان خواند و گفت: در این سفر اختصاص سه هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و بخشی اعتباری در بخش های مختلف تولیدی از جمله صنعت و کشاورزی مصوب شده است.

وی افزود: برای زنده نگه داشتن دریا و توسعه آبزی پروری، دغدغه زیادی داریم و هم اکنون تالاب انزلی یکی از این مشکلات استان در این بخش است که تالابی که روزی 8 تا11 متر آب داشته در برخی جاها حداکثر به دومتر رسیده است.

وی با اشاره به ورود دو رودخانه زرجوب و گوهر رود به تالاب انزلی افزود: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود در سالیان اخیر مشکلاتی را برای مردم و ساکنان این مناطق ایجاد کرده که دولت برای این بخش نیز 50 میلیارد تومان اختصاص داده است.

نجفی با بیان این که برای مشکل تالاب انزلی نیز برنامه هایی داریم، استفاده از بودجه استانی و ملی، پروژه مشترک با جایکای ژاپن را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

* استفاده از فرصت سرمایه گذاران برای اجرای پروژه های پتروشیمی

استاندار گیلان همچنین با اشاره به نشست برگزاری سرمایه گذاران مقیم خارج در سفر رییس جمهوری به استان اظهار کرد: 64 سرمایه گذار شناخته شده آمریکا، کانادا ، آلمان و تعدادی از تجار سرشناس ایرانی در این نشت شرکت کردند که همچنان این نشست ها ادامه دارد و کار اکنون شروع شده است.

نجفی اضافه کرد: معاونان استانداری در حال پیگیری این برنامه ها در بخش های مختلف هستند و جلسات مختلفی در این راستا برگزار می شود که مصمم به استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای اجرای طرح های بزرگ استان هستیم . 

وی اظهار کرد: ما از فرصت سرمایه گذاری، اجرای پروژه هایی چون پتروشیمی لوشان را با کنوانسیون چند نفره دنبال می کنیم .

نجفی با بیان این که به طور مثال بنیادمستضعفان در زمان حاضر قصد سرمایه گذاری، یکهزار میلیارد تومان در بندر کاسپین است، گفت: در بندرکاسپین 22 اسکله داریم که یکهزار میلیارد تومان فقط برای یک پروژه آن است.

وی تصریح کرد: درصددیم از وجود بنیادها و شرکت های بزرگ چون بنیاد مستضفعان، ستاد اجرایی امام (ره) و شرکت های غدیر، پاسارگاد برای اجرای پروژه های استان استفاده کنیم.

* تکمیل بیمارستان 400 تختخوابی 

وی با اشاره به ساخت بیمارستان در شهرهای مختلف استان و بیمارستان 400 تختخوابی در رشت اظهار کرد: رییس جمهوری برای تکمیل بیمارستان 400 تختخوابی تاکید داشت و در این سفر اعتبارات ویژه برای آن اختصاص داده شده است. 

استاندار گیلان در پایان این گفت و گو به نامگذاری امسال به عنوان دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی اشاره و بیان کرد: فضای همدلی و آرامشی که در استان در سال 93 آغاز شده بود، در سال 94 با این شعار کامل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ این فضای همدلی در استان بیان کرد: اکنون اندیشه و دغدغه تمامی گروه های سیاسی با هر تفکر و اندیشه ای، پیشرفت و توسعه استان و رفاه مردم است؛ و در شرایط کنونی پاسخ حماسه حضور مردم را باید با فقط با تلاش و کار بدهیم.

در سفر اخیر رییس جمهوری به گیلان، برای اجرای 18 طرح یا پروژه، 795 میلیارد تومان اختصاص داده شد که این پروژه ها باید در سال 94 و 95 اجرایی شوند.

پانزدهمین کاروان تدبیر و امید بیست و ششم و بیست و هفتم فروردین ماه میهمان گیلانی ها بودند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار