مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت:اکنون حدود 7/2 میلیون راس دام در استان ایلام وجود دارد که از این جمعیت شاید بتوان گفت اولین استان کشور از نظر پرورش دام به نسبت جمعیت انسانی هستیم و حدود 3/2 میلیون راس آن دام سبک و حدود 60 هزار سنگین و یک‌هزار و 500 واحد دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی گاوداری شیری و پرواربندی در استان وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 05 October 2016
مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: 400 واحد پرورش طیور در استان ایلام نیز وجود دارد و حدود 7 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره و 80 واحد پرورش ماهی و نیز 5 هزار کندو زنبور عسل نیز در استان ایلام وجود دارد.

به گزارش تابناک ایلام؛ وهاب پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در نشست با اصحاب رسانه گفت: استان ایلام به نسبت جمعیت انسانی و با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبعیت و آب و هوایی ظرفیت پرورش دام در دو فصل قشلاق و ییلاق را داراست.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: از دیرباز در طول تاریخ استان ایلام یکی از استان‌های مهم در پرورش دام بوده است و طبیعت و مراتع وسیع به این امر کمک کرده است.

وی با اعلام تولید بیش از5درصد گوشت کشور در ایلام افزود: حدود 400 واحد پرورش طیور در استان ایلام نیز وجود دارد و حدود 7 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره و 80 واحد پرورش ماهی و نیز 5 هزار کندو زنبور عسل نیز در استان ایلام وجود دارد.

پیرانی ادامه داد: بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری جمعیت دامی در کل دنیا بوده که حدود 120 سال از شناسایی این بیماری می‌گذرد و به علت این که بیماری ویروسی است و سویه‌های متعددی داشته و دارای بیش از 50 سویه دارد هنوز راه علاج قطعی برای این بیماری در دنیا به جزء اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه‌ای پیدا نشده است.

این مسؤول تصریح کرد: ایران یک کشوری است که در یک منطقه بسیار پرریسک بوده و اطراف ما اکثرا کشورهایی هستند که از نظر دامپزشکی بسیار ضعیف بوده یا مثل عراق ، پاکستان و افغانستان حکومت مرکزی و آنچنان تسلطی بر مناطق مرزی خود ندارند و در نتیجه قاچاق دام هم در این کشورها زیاد است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دامپزشکی کشور ما در غرب آسیا خیلی پیشرو بوده و در کل آسیا از نظر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نیز پیشرو است اما باز هم در معرض خطر قرار داریم.

پیرانی تصریح کرد: این موضوعات همیشه خطر ابتلا به بیماری‌های دامی را معمولا زیاد می‌کند استان ما هم که یک استان مرزی با 420 کیلومتر مرز مشترک هستیم طی  سال گذشته بیماری تب برفکی از مرزهای غربی از سوریه و بعد از عراق و ترکیه وارد استان‌های شمال غربی و بعد وارد استان ایلام شد و متاسفانه مشکلاتی در زمینه تامین واکسن وجود داشت و اگر به موقع واکسیناسیون انجام می‌گرفت قطعا عوارض بیماری کمتر بود.

وی ادامه داد: با تلاش‌های زیادی تمام واکسن مورد نیاز استان ایلام را تامین کرده اما به هر حال درصدی تلفات در جمعیت دامی ما نیز وجود داشت که برای ما این مسئله سخت بود و ما تمام تلاش خود را انجام دادیم با شناسایی کانون‌های بیماری و همچنین اقدامات قرنطینه‌ای و واکسیناسیون و پیشگیری تقریبا بیماری تب برفکی کنترل شد و از ابتدای سال تا کنون نیز مشکلی نداشتیم.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت: امسال با برنامه مدونی که داریم در سه نوبت واکسیناسیون دام سنگین و دو نوبت جمعیت دام سبک را در برنامه گنجانده‌ایم که یک نوبت دام سنگین در فصل بهار صورت گرفته و اکنون هم فاز دوم دام سنگین در حال انجام است، همچنین دام سبک در فصل بهار در کانون‌های بیماری انجام شده و ان‌شاءلله از آبان ماه تمام جمعیت دام سبک نیز به صورت رایگان بر علیه این بیماری واکسینه می‌کنیم.

پیرانی با اعلام اینکه 90 درصد فعالیت های دامپزشکی رایگان بوده اظهار داشت: قبل از کوچ دام‌های عشایر و قبل از اینکه دام‌های عشایری کوچ رو استان‌های همجوار وارد استان ایلام شوند به موقع پیشگیری کرده و واکسیناسیون صورت می‌گیرد./م

 
 
 
منبع:ایلام بیدار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار