کد خبر: ۲۹۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 17 September 2016
خبرگزاری شبستان:انتقاد کلینتون از سخنان ترامپ درباره ایران، درخواست تازه اتحادیه اروپا از ایران، عربستان از ایران به سازمان ملل شکایت کرد، اظهارات مفتی عربستان علیه ایران احمقانه بود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: انتقاد کلینتون از سخنان ترامپ درباره ایران، درخواست تازه اتحادیه اروپا از ایران، عربستان از ایران به سازمان ملل شکایت کرد، اظهارات مفتی عربستان علیه ایران احمقانه بود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای ارائه جزئیات تولید یک قطعه سانتریفیوژی به آژانس

یک رسانه آمریکایی مدعی شده اتحادیه اروپا در بیانیه ای خواستار آن شده که ایران جزئیات کامل مربوط به تولید یکی از قطعات دستگاه های سانتریفیوژ موسوم به «لوله های روتور» را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد شنبه این خبر را بر اساس پیش نویس بیانیه ای از اتحادیه اروپا که به رویت این رسانه آمریکایی رسیده منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا قرار است این بیانیه را هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کند.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بخشی از گزارش فصلی خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای با گروه 1+5 موسوم به «برجام» که هفته گذشته منتشر شد، نکاتی را درباره موضوع ساخت همین قطعه گوشزد کرده بود.

آژانس در این گزارش تصریح کرده ایران اظهارنامه های مربوط به تولید و موجودی لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوز (Bellows) را به آژانس ارائه کرده است.

آمانو در گزارش فصلی همچنین تصریح کرده ایران در تاریخ 2 ماه می 2016 به آژانس اطلاع داد که قصد دارد تولید لوله های روتور را مجدداً آغاز کند. راستی آزمایی آژانس حاکی است ایران در تاریخ 26 ژوئن 2016 تولید این قطعات را مجدداً آغاز کرده است.

آمانو در گزارش فصلی خود گفته مباحث فنی مربوطه میان ایران و آژانس ادامه دارد.

مطابق گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا در بیانیه خود خواستار «همکاری کامل ایران» در این موضوع در گفت و گو با آژانس شده است. این اتحادیه همچنین از آژانس خواسته هر گونه اطلاعات تازه در این مورد را در اختیار اعضای شورای حکام قرار دهد.

اظهارات مفتی عربستان علیه ایران احمقانه بود/محروم کردن کشورها از حج موفقیت نیست

شیخ «ماهر حمود» امام جماعت مسجد قدس در شهر «صیدا»ی لبنان امروز در خطبه‌های نماز جمعه سخنان ضد ایرانی و ضد شیعی مفتی عربستان را جاهلانه و احمقانه دانست.

به گزارش وبگاه خبری «النشره»، شیخ حمود گفت که برخی شخصیت‌هایی که به اسم اسلام سخنرانی می‌کنند، تناقض گویی‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه اثبات مسلمان بودن تنها حق خداوند است نه کسانی که ادعای اسلام و علم می‌کنند، اظهار داشت: «سخنان مفتی عربستان درمورد شیعیان و ایران و مجوس خواندن ایرانی‌ها که نشان دهنده جهل و حماقت است، واکنش‌های زیادی ایجاد کرده است».

شیخ حمود با بیان این مطلب تأکید کرد برکناری مفتی عربستان از خواندن خطبه‌های عرفه، در واکنش به سخنان ضد ایرانی وی بوده است.

امام جماعت مسجد قدس شهر صیدا به سخنان مفتی عربستان اشاره کرد که گفته بود «مراسم حج امسال موفقیت آمیز بود» و ادامه داد: «بله این مطلب از نظر امنیتی و عدم تکرار اتفاق‌های سال‌های پیش صحیح است، ولی از این جهت که ایرانی‌ها و یمنی‌ها از حج امسال محروم شده بودند، موفقیت آمیز نبود».

وی ادامه داد: «حج باید امت مسلمان را دور هم جمع کرده و عامل وحدت باشد».

عربستان سعودی امسال برای تبرئه کردن خود و ترس از تکرار فاجعه منی سال گذشته که بیش از 5 هزار نفر جان باختند، اقدامات امنیتی و تبلیغات رسانه‌ای زیادی کرد تا این گونه وانمود کند که ایرانی‌ها عامل اصلی کشتار حجاج در مراسم حج سال گذشته بودند و موفقیت برگزاری حج امسال در غیاب حجاج ایرانی دلیل آن است.

«عبدالعزیز آل شیخ» مفتی عربستان سعودی در واکنش به سخنان رهبر انقلاب که فرموده بودند «مقامات عربستانی لیاقت اداره مراسم حج را ندارند و مسلمان‌ها باید به فکر اداره مکه و مدینه باشند» در گفت‌وگو با روزنامه الریاض عربستان گفت «ایرانی‌ها مسلمان نیستند؛ آن‌ها مجوس (آتش‌پرست و غیر مسلمان) هستند و دشمنی آن‌ها با اسلام دیرینه است»!

روزنامه رأی الیوم هفته گذشته در گزارشی به نقل از منابع رسانه‌ای در عربستان سعودی مدعی شده بود که احتمالا عدم حضور «عبدالعزیز آل شیخ» مفتی عربستان سعودی در خطبه روز عرفه، به توصیه و درخواست پادشاه سعودی بوده است.

مهر:

انتقاد کلینتون از سخنان ترامپ درباره ایران

«هیلاری کلینتون»، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا امروز در جریان سخنرانی خود در شهر گرینزبرو، ضمن انتقاد از سخنان اخیر «دونالد ترامپ» درباره ایران گفت: وی (ترامپ) گفته که اگر نظامیان کشور دیگری ما را به سخره بگیرند، نه اینکه شلیک کنند، بلکه تنها به سخره بگیرند، او دستور خواهد داد تا آنها را از آن آبها بیرون کنند.

«کلینتون» افزود: وی با این کار جنگ را شروع خواهد کرد و این دلیل دیگر برای اثبات این است که چرا نتیجه این انتخابات از هر چیزی در طول زندگی ما مهمتر خواهد بود.

گفتنی است، «دونالد ترامپ»، در سخنرانی هفته گذشته خود در فلوریدا گفته بود: هنگامی که قایق های ایرانی به شکلی نامناسب به کشتی های امریکایی نزدیک می شوند ، کشتی آمریکایی باید به سوی ایرانی ها شلیک کنند حتی وقتی که آنها در اطراف کشتی های ما گشت زنی می کنند .'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا قول داد که اگر در انتخابات برنده شود، هر شناور ایرانی را که برای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، به بیرون از آب پرتاب خواهد کرد.

۲۰۰ کلاهک اتمی رژیم صهیونیستی به سمت ایران نشانه رفته است

جزئیات یک رایانامه متعلق به «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا افشاء می کند که رژیم صهیونیستی ۲۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد که تمامی آنها را به سمت تهران نشانه رفته است.

هرچند رژیم صهیونیستی با پیروی از سیاست «ابهام هسته ای» همواره از صحبت در مورد نوع و اندازه سلاحهای خود امتناع کرده است؛ برخی ناظران برآورد می کنند که این رژیم غاصب ۴۰۰ کلاهک اتمی دراختیار دارد.

کالین پاول در این رایانامه افشاء شده خطاب به «جفری لیدز»- یکی از شرکای تجاری خود- به سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» در کنگره آمریکا و هشدار وی علیه توافق هسته ای با ایران اشاره می کند؛ توافقی که به اِزای رفع تحریمهای مالی و نفتی بین المللی، قابلیت هسته ای تهران را محدود می سازد. وی در این رایانامه می نویسد: «نتایج مذاکرات آن چیزی نیست که وی [نتانیاهو] انتظار دارد».

کالین پاول در ادامه می نویسد: «بهرحال، ایرانیان اگر هم [یک سلاح هسته ای] بسازند، نمی توانند از آن استفاده کنند. مقامات ایران می دانند که اسرائیل ۲۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد که تمامی آنها به سمت تهران نشانه رفته است، و ما [آمریکا] نیز هزاران [کلاهک اتمی] در اختیار داریم.

با آنکه کالین پاول آشکارا توافق هسته ای ایران را تأیید کرده است- وی در سپتامبر ۲۰۱۵ در گفتگو با شبکه «اِن بی سی» اعلام کرد که این «یک توافق بسیار خوب است»- اما در گفتگو با لیدز ابراز تردید کرد که ایران قادر باشد «ظرف یکسال» یک سلاح اتمی را به معرض آزمایش گذارد.

در رایانامه مزبور، این سیاستمدار و ژنرال بازنشسته آمریکایی به صراحت اذعان کرد که چنانچه ایران قاطعانه درپی دستیابی به سلاح هسته ای بود، تحریمها برای بازداشتن تهران از این تصمیم کفایت نمی کرد.  

وی می نویسد:‌«آنها [ایرانیان]، به درستی، می گویند که از حق غنی سازی [اورانیوم] برای تأمین انرژی برخوردارند. روسها در احداث یک نیروگاه هسته ای در بوشهر مشارکت داشتند.... بنیامین نتانیاهو نیز مانند نیروهای جاسوسی ما دوست دارد بگوید «یک سال بعد». آنها هر سال این حرف را تکرار می کنند. [ساخت سلاح هسته ای] به این آسانی ها نیست».

لازم به ذکر است که این رایانامه های افشاء شده متعلق به پاول حاوی سخنانی توهین آمیز از جانب این دیپلمات عالیرتبه آمریکایی خطاب به دونالد ترامپ است که وی را «یک رسوایی ملی و فردی منفور در سطح بین المللی» می خواند. پاول در اشاره به هیلاری کلینتون، وی را یک سیاستمدار «آزمند و نه تحول طلب» معرفی می نماید.

گفتنی است که در رایانامه دیگری متعلق به کالین پاول، وی در پاسخ به درخواست «کن دوبرشتاین» رئیس پیشین ستاد رونالد ریگان- رئیس جمهور سابق آمریکا- مبنی بر عدم حمایت آشکار از توافق هسته ای با ایران، این توافق را «برای کشور [آمریکا] و متحدان آن مفید خواند».

باشگاه خبرنگاران جوان:

ایتارتاس: روسیه مجوز رسمی برای صادرات ماهی به ایران را دریافت کرد

دفتر مطبوعاتی سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و گیاه شناسی روسیه اعلام کرد مسکو مجوزی رسمی برای صادرات ماهی به ایران به دست آورده است.

در این گزارش آمده است :« هر 467 کشتی و شرکت روس که حق صادرات به اتحادیه اروپا را دارند ممکن است از هفته آینده صادرات ماهی را به ایران آغاز کنند.»

طرف ایرانی پیشتر اعلام کرده بود در زمینه صادرات ماهی از روسیه به ایران مانعی وجود ندارد.

ایران در حال حاضر ماهی، فراوردهای دریایی و لبنی به روسیه صادر می کند.

عربستان از ایران به سازمان ملل شکایت کرد

عبدالله المعلمی، نمایندۀ دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، پنج‌شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد ایران قطعنامه 2216 شورای امنیت را که کمک تسلیحاتی به نیروهای یمنی را ممنوع کرده، نقض کرده‌است.

سعودی‌ها در این نامه با طرح این ادعا که ایران برای شبه‌نظامیان یمنی سلاح ارسال می‌کند، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند مانع این اقدمات ایران شود.

المعلمی در این نامه مدعی شده است که عربستان قربانی اقدامات نیروهای حوثی (انصارالله) و هواداران علی عبدالله صالح شده است که خمپاره و موشک‌های بالستیک ساخت ایران را به سمت عربستان شلیک و به مدارس و بیمارستان‌ها خسارت وارد کرده‌اند.

این ادعاهای سعودی‌ها در حالی مطرح شده است که سازمان ملل در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) در گزارشی دربارۀ ناقضان حقوق کودکان، ائتلاف تحت رهبری سعودی را مسئول 60 درصد از مرگ‌و‌میرهای کودکان در یمن در سال 2015 دانسته بود. براساس این گزارش، در حملات عربستان و متحدانش 510 کودک کشته و 667 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل همچنین در تاریخ 4 شهریور با انتشار گزارشی اعلام کرد حملات هواییِ ائتلافِ تحتِ امر عربستان سعودی به یمن عامل عمدۀ قتل 3 هزار و 799 غیرنظامی و زخمی شدن 6 هزار و 711 شهروند یمنیِ دیگر بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار