اندرحکایت میزهای غذاخوری که همیشه رزرو ادارات اند!
در استان دستگاهها وسازمانهای بسیاری وجود دارد که علیرغم اینکه باکاهش تقدینگی وکمبود منابع برای انجام وظایف ذاتی خود مواجهه انداما برای تامین هزینه پذیرایی و ناهار وشام مدیران وکارکنانشان باچنین مشکلی روبرو نیستند.
کد خبر: ۲۹۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 11 September 2016

تابناک ایلام علی اصغراسدی::هر سازمان یا دستگاهی به فراخور وظیفه ای که دارد درراستای پیشبرد اهدافش به صورت سالیانه از ردیف بودجه واعتباراتی که به آن تخصیص داده می شود بهره مند می شود ،بی شک برای هزینه کرد اعتبارات تخصیصی ،ردیفها وسرفصل های مشخصی تعیین شده تا نظام مصرف وهزینه بودجه از مسیر قانونی خود منحرف نشده واعتبارات بصورت هدفمند درمسیر رشد وتعالی سازمانها ودستگاههای دولتی وتحقق اهداف وبرنامه های تعریف شده آنان قرار گیرد.

همه به این مساله اتفاق نظر دارند که فعالیت سازمانها ودستگاههای دولتی براساس هدفگذاریها وخط مشی های از پیش ترسیم شده ای شکل گرفته تا ضمن اعمال الزامهای حاکمیتی، بتوانند درنیل به اهدافی مشترک نظیر تامین نیازمندیهای فرهنگی ،اقتصادی ،اجتماعی ،آموزشی ،امنیتی ورفاهی مردم بعنوان ولی نعمتان حکومت گام بردارند. بنابراین اعتبارات وبودجه های سالیانه ای که از منابعی نظیر مالیات وعواض پرداختی همین ولی نعمتان وسایر منابع بودجه ای کشور تامین می شودنیزبایددرراستای تامین این هدف مهم هزینه شود.

از انجاییکه فاکتورهای متعددی نظیر میزان صادرات مواد نفتی ، قیمت جهانی فروش نفت،میزان تحقق منابع مالیاتی وسایر درامدهای حاکمیتی بر میزان اختصاص بودجه ها واعتبارات سازمانها ودستگاههای دولتی تاثیر مستقیم دارند؛این سامانها درخلال سالهای اخیر با چالشی بنام کسری بودجه مواجهه شده اند ،کسری هایی که عمدتا در ماههای پایانی سال مالی بروز کرده وچاره ای جز مدیریت صحیح منابع مالی ،کاهش هزینه های جاری وصرفه جویی در مصارف ادارات وسازمانهابمنظور عبور ازاین چالش مالی برای مدیران باقی نمی گذارد.

با این حال در طول دوسه ساله اخیر بدلایلی که بحث پیرامون آن در این مقال نمی گنجد ، کاهش شدید منابع مالی سازمانها ودستگاههای اداری در سطح استان ایلام بیشتر نمایان شده که تحمیل این موضوع ، راهی جز افزایش صرفه جویی وکاهش هزینه های مالی برای عبور از این وضعیت باقی نگذاشته وعقل سلیم نیز براجرای آن حکم می کند! ،اما متاسفانه شاهدیم مدیران بسیاری از سازمانها ودستگاههای اجرایی استان ایلام ،نه تنها به این مهم وقعی ننهاده،بلکه به استفاده از روشهای زائد و هدر دهنده منابع مالی واعتباری روی آورده اند.

این روزها شاهدیم بسیاری از مدیران سازمانها ودستگاههای اجرایی استان برای انجام وظایف وماموریتهای ذاتی خود ،به بهانه عدم تامین بودجه واعتبارات از کمترین اقدام نظیر اعزام خودروهای اداری به ماموریت ابا داشته ،اما از سویی با مراجعه سرزده به رستورانهای سطح شهر ایلام وسایر شهرستانها با انبوهی از میزهای غذاخوری مواجهه خواهی شد که اتیکت "رزرو اداره کل یا سازمان ...."بر روی آن خودنمایی می کند!

البته هیچ کسی منکر پذیرایی از میهمان دستگاههای اجرایی نبوده ونخواهد بود ،اما اینکه این موضوع به روندی جاری ومعمول در دستگاههای اداری استان مبدل شده ودراین وانفسای کمبود منابع مالی !بخش اعظمی از اعتبارات وبودجه جاری دستگاهها ،تنها برای پر کردن شکم مدیران ومعاونین وبخشی از کارکنان آن دستگاه اختصاص یابد، جای بسی سوال دارد!

همگان به این نکته اعتقاد دارند که بخش اعظمی از جامعه استان ایلام را خانوارهای تشکیل می دهند که درزیر خط فقر زندگی کرده وبسیاری حتی به نان شب خود محتاجند، واز سویی با توجه به اینکه درآستانه آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم ،بسیاری از خانواده ها نیز برای تامین حداقلهای فرزندان خود نظیر پوشاک ونوشت افزار سخت در مضیقه اند ، کافیست برای اثبات حقانیت این ادعا یک روزی را در کنار نهادهای حمایتی وخیریه های استان سپری کرد، آنوقت عمق فاجعه ودرد ورنجهای مردمان این دیار نمایان خواهد شد!اما بیخیالی برخی ازمدیران دستگاههایی که فلسه وجودی انان خدمت به این قشر است، ولی وقتی نوبت به خدمت وحمایت از آنان فرامی رسد با کمبود بودجه مواجهه شده ! امابرای تامین ناهار وشام پر زرق وبرق خود از بودجه بیت المال کمبودی احساس نمی کنند!قدری جای تامل است .

جالب اینجاست در استان سازمانهایی وجود دارد ،که وقتی پای خدمت به مردم و...به میان می آید ،ناله کمبود نقدینگی وواسفای نبود بودجه اشان برای خدمت به خلق الله ،گوش فلک راکر کرده است ! اما وقتی پای حساب وکتاب وهزینه به میان می آید ؛با فاکتور 40میلیون تومانی هزینه پذیرایی آن دستگاه روبرو خواهی شد !!آنگاهست که آدمی نمی داند این دوگانگی وتضاد در رفتار وگفتارها راکجا گذاشته و چگونه تفسیر نماید!

انتظار می رود مدیران این دستگاهها با نیشگونی ! ،زره ای وجدان خفته خود را بیدار نموده وبا پا گذاشتن بر امیال وغرایض مادی ،در واپسین فرصت باقی مانده، در مسیر خدمت به خلق الله بعنوان ولی نعمتان این کشور قرار بگیرندوبا باور قلبی به این که فردا هم حسابی هست وکتابی !!قدری در حفظ امانتی که در اختیار آنان گذارده شده است حساسیت نشان دهند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
حرف حق جواب ندارد.واقعا همین طور است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار