خبرگزاری شبستان:رویکرد دوبخشی سعودی‌ها علیه ایران، پوتین مذاکراتش در هانگجو را به ایران اطلاع می دهد، ادعای وزیر حج عربستان درباره حضور ایرانیان مقیم خارج در حج از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۹۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 06 September 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: رویکرد دوبخشی سعودی‌ها علیه ایران، پوتین مذاکراتش در هانگجو را به ایران اطلاع می دهد، پایگاه‌ نظامی «عصب» بازوی کمکی امارات درنبرد احتمالی با ایران، ادعای وزیر حج عربستان درباره حضور ایرانیان مقیم خارج در حج از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

رویکرد دوبخشی سعودی‌ها علیه ایران؛ عقب‌راندن در منطقه، حمایت از مخالفان داخلی

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی مبسوط به تلاش‌های عربستان برای تقابل با ایران اشاره کرد و نوشت، ریاض اساساً از طریق برقراری ارتباط با گروههای شبه‌نظامی به منظور عقب‌ راندن ایران، رویکرد جدیدی را در تقابل با ایران اتخاذ کرده است.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد سیاست تهاجمی جدید عربستان شامل مقابله با تهدیدارت منطقه‌ای-داخلی از طریق برقراری ارتباط با گروههای سیاسی-نظامی خارج از قلمرو خود می‌شود.

این نشریه آمریکایی اینگونه ادامه داد که سیاست جدید عربستان سعودی در حال حاضر بر پایه مشارکت با ایران در یکسری از جنگ‌های نیابتی است تا از این طریق قدرت منطقه‌ای تهران را تضعیف کند و آن را به عقب براند.

طبق این گزارش، رهبران جوان عربستان که بر سر منطقه‌، با ایران در جدال هستند، هم از داخل و هم از خارج به تقابل با ایران روی آورده‌اند.

نشنال اینترست در توضیح این جمله نوشت،  سیاست خارجی ریاض برای عقب‌ راندن ایران بر پایه حمایت از گروههای سلفی استوار است تا از این طریق دولت‌های تحت حمایت ایران در منطقه را به چالش بکشد.

عربستان در راستای پیشبرد اهداف خود به شدت از معارضان مسلح سوریه از جبهه‌النصره و داعش گرفته تا جیش‌الاسلام و ارتش آزاد سوریه حمایت می‌کند زیرا عربستان، دولت سوریه را برگ برنده استراتژیک ایران تلقی می‌کند.

طبق این گزارش، از طرف دیگر، ریاض تلاش دارد تا از طریق حمایت از سنی‌های عراق، شکاف میان شیعیان و سنی‌ها را عمیق‌تر کند. ریاض از طریق اعمال نفوذ در سوریه و عراق به دنبال آن است که به ایران فشار آورد تا در دیگر بخش‌های منطقه همچون یمن، محتاطانه گام بردارد.

بر اساس این گزارش، از نظر داخلی نیز سیاست تهاجمی جدید عربستان در واقع بر پایه تهدید ایران از طریق فعال کردن چندین گروه مخالف ایران همچون منافقین و همچنین برخی از جدایی‌طلبان کرد و بلوچ ایران استوار است و این جنبه سیاست جدید سعودی‌ها برای عقب‌راندن ایران است.

این نشریه آمریکایی سپس به تشریح اینگونه رویکردهای سعودی‌ها در قبال ایران پرداخت و نوشت حضور شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان در کنفرانس 9 ژوئیه منافقین و درخواست وی برای براندازی جمهوری اسلامی، نمایانگر آن است که ریاض یک گام بزرگ در سیاست پس زنی ایران برداشته است.

این گزارش سپس به دیدار چند ماه پیش «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پاریس اشاره کرد و نوشت که ریاض به عنوان یکی از حامیان مالی تشکیلات خودگردان فلسطین، برگزاری این نشست را امکانپذیر ساخت که این یک توهین نمادین به ایران بود.

طبق این گزارش، ریاض همچنین با حمایت از برخی چهره‌های مخالف ایران در خارج از این کشور از هرگونه اقدام برای براندازی حکومت ایران حمایت می‌کند.

نشنال اینترست سپس با اشاره به این موارد نوشت، با این اوصاف، استفاده از نمایندگان وهابی و سلفی توسط عربستان یک اشتباه کاملاً استراتژیک است.

این گزارش سپس تأکید کرد، علیرغم این حد سرمایه‌گذاری عربستان برای تقابل با ایران، احتمالاً این رویکرد تهاجمی ریاض مقابل ایران شکست می‌خورد و به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابد.

این نشریه آمریکایی سپس با ارائه توضیحاتی نوشت که ایران ارتباطات راهبردی با گروههای شیعی در منطقه دارد و  این ارتباطات به ایران کمک می‌کند به اهداف مرتبط با امنیت ملی خود برسد و تهدیدات خارجی را مهار کند.

این گزارش ادامه داد، برخلاف ایران، کشور عربستان آماج حملات خارجی نبوده است و به همین دلیل سیاست ریاض در ایجاد شبکه‌هایی با گروههای شبه‌نظامی خارج از عربستان در تاریخ و جغرافی این کشور ریشه ندارد.

طبق این گزارش، از اواخر دهه 1960 تاکنون، رهبران ریاض و به ویژه ملک فیصل به تدریج سیاست صادر کردن وهابیت را شکل دادند. تاکنون ایدئولوژی وهابیت، ذهن معارضان در جهان اسلام از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق و سوریه و یمن را تسخیر کرده است.

طبق این گزارش، عربستان با هزینه‌های سنگین، مساجدی را برای گسترش وهابیت در سراسر دنیا از جمله غرب اروپا به وجود آورده است.

این گزارش نوشت عربستان برخلاف ایران به قدرت نرم دسترسی ندارد و همپیمانان راهبردی ایران، تهدیدی برای ایران به وجود نمی‌آورند اما گروههای وهابی و سلفی همچون القاعده و داعش که عربستان از آنها حمایت می‌کند با ادعای پیشتازی ریاض در جهان سنی رقابت می‌کنند و با علم به این موضوع، جای تعجب نیست که این گروههای تحت حمایت عربستان، ریاض را هدف قرار دهند.

این گزارش سپس در پایان نوشت، در ماههای آتی، سیاست جدید تهاجمی عربستان در قبال ایران احتمالاً تشدید خواهد شد و عربستان احتمالاً از هر ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده خواهد کرد و این سیاست در نهایت شکست‌های غیرقابل بازگشتی را در منطقه و خود عربستان در پی خواهد داشت.

این گزارش ادامه داد، همانطور که تاریخ نشان داده است، این سیاست در طولانی مدت نتیجه عکس می‌دهد همانطور که نتیجه عکس برای صدام حسین داشت زیرا رژیم بعث بغداد سرمایه‌گذاری زیادی روی گروههای مخالف و گروههای قومی ایران کرد و نتیجه نهایی آن پایان رژیم عراق بود.

پایگاه‌ نظامی «عصب» بازوی کمکی امارات درنبرد احتمالی با ایران است

وبگاه آمریکایی «وار آن راکس» در مطلبی با اشاره بر لزوم گسترش و بهبود عملکرد نظامی کشور کوچک امارات متحده عربی برای مقابله با ایران نوشت: با عقب‌نشینی نظامی انگلیس از شرق سوئز در سال 1971، امارات متحده عربی امروزی شکل گرفت. اینک با گذشت 45 سال این کشور عربی به شدت بر پروژه پیشبرد قدرت نظامی در غرب سوئز و در بندر «عصب» تمرکز کرده است. عصب یا آساب نام شهری بندری در جنوب دریای سرخ در کشور اریتره است.این شهر بدلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به خلیج عدن از اهمیت راهبردی برخوردار است.

 به نوشته این وبگاه آمریکایی، حوادثی چون بهار عربی (بیداری اسلامی) در سال 2011، اعتماد به نفس فزاینده ایران همراه با گریز از تحریم‌های اتمی به اضافه ظهور داعش موجب متقاعد شدن سران امارات متحده عربی در مدیریت برابر خطراتی در مسیر راه  کشورشان شده و اینک این کشور کوچک اولین پایگاه نظامی خود را خارج از شبه جزیره عربی در بندر عصب در اریتره شکل داده است. این بندر در سال گذشته از یک مکان متروک به پایگاه هوایی پیشرفته همراه با بندر عمیق و تاسیساتی برای آموزش نظامی مبدل شد.

در ادامه این مطلب با اشاره به تلاش‌های امارات در سال‌های گذشته در پیشبرد طرح خود در این منطقه آمده است: مداخله در امور یمن به طور غیر مستقیم به هدف ایران بوده و تلاش‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ممانعت از این امر است که نیروهای حوثی تحت پشتیبانی ایران یمن را تصرف ننمایند.

بر اساس این گزارش، حضور نیروی دریایی امارات متحده عربی و وجود پایگاه دریایی در عصب در زمینه مسدود کردن بنادر تحت تصرف حوثی‌ها در دریای سرخ و تجهیز نظامی آن‌ها از سوی ایران حیاتی بوده است. در سال‌های گذشته تلاش‌های پر سر و صدای ایران در توسعه قابلیت‌های دریایی و توان عملیات در آب‌های عمیق اقیانوس‌های آزاد این کشور را قادر می‌سازد تا قدرت نظامی‌اش را به غرب اقیانوس هند و دریای سرخ پیش ببرد.

 در بخش دیگر این تحلیل آمده است: علاوه بر رقابت با گسترش دریایی ایران، پایگاه‌هایی چون عصب به عمق راهبردی امارات متحده عربی در یک درگیری احتمالی، تهدید و یا نبرد واقعی با ایران کمک می‌کند. از آنجایی که تمام قلمروی امارات متحده عربی در برد موشک‌های ایران قرار دارند، پایگاه نظامی عصب عمقی را فراهم می‌آورد که نیروهای رزمی ذخیره اماراتی، جنگنده‌ها و حتی زیر دریایی‌ها آن‌ها در حالت فعال از تردد دریایی و ساحلی ایران در نبردی طولانی جلوگیری می نمایند.

در انتهای این مطلب آمده است: سابقه امارات در مشارکت در عملیات و گسیل نیرو به خارج از کشور در گذشته اشاره ‌ای به علاقه این کشور در مداخله در انواع عملیات در بسیاری از بخش‌های جهان اسلام بدون لزوم نقشه راه راهبردی گسترده‌تر دارد. توسعه و گسترش پایگاه عصب شاید نشانه آغاز گسترش و توسعه نظامی این کشور باشد.

یک منبع اطلاعاتی یمن  نیز چندی قبل در گفت‌وگویی از آغاز جنگ فراگیر عربستان علیه انقلاب یمن با پشتیبانی آمریکا خبر داده بود.

این منبع اطلاعاتی گفته بود: «ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان همه نقشه‌های نظامی در این خصوص را آماده کرده که از جمله آنها استفاده از پایگاه نظامی «عصب» در شهر بندری عصب اریتره است که یکی از نقاط عملیات نظامی مشترک با آمریکا و تل آویو  و پایگاهی برای فعالیت‌های نظامی و پشتیبانی از جنگ عربستان علیه یمن شمرده می‌شود.»

این منبع افزود: «عربستان تصمیم دارد عملیات ویژه‌ای را با هماهنگی دشمن صهیونیستی و به طور گسترده از پایگاه‌های نظامی در شهرهای ساحلی مشرف به دریای سرخ (از جمله بندر عصب) و آبراهه‌های بین‌المللی ترتیب دهد.»

منبع اطلاعاتی یمن تصریح کرد: «بندر ساحلی عصب اریتره که شامل پایگاه‌های نظامی اسرائیل و اماراتی است یکی از پایگاه‌های مورد استفاده در جنگ علیه یمن است که در مقابل آن تنگه باب المندب واقع است و فاصله بین بندر عصب از بندر المخاء در باب المندب حدودا 40 مایل است.بندر عصب اریتره از چند دهه پیش در چارچوب رقابت بین المللی برای نفوذ بر آبراهه‌های  تجارت بین المللی پایگاه فعالیت‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی بوده است.»

مقامات اریتره بندر عصب را برای 30 سال به امارات اجاره داده‌اند که بر اساس این توافق امارات در حال ساخت یک پایگاه نظامی دریایی و یک فرودگاه در این بندر است. اریتره همچنین در چارچوب توافقی به عربستان و امارات برای استفاده از این بندر در چارچوب اهداف نظامی حمله به یمن اجازه داده است.

وبگاه عبری «اسرائیل دیفنس» نیز به تازگی تاکید کرد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، امارات درحال ساخت یک پایگاه نظامی دریایی در اریتره است و سه کشتی اماراتی از بندری در اریتره برای فعالیت‌های نظامی و پشتیبانی از جنگ عربستان علیه یمن استفاده می‌کنند.

بر اساس تصاویر ماهواره ای، ساخت این بندر، از سپتامبر 2015 آغاز شده  و «عثمان صالح» وزیر امورخارجه اریتره نیز اذعان کرده است که این کشور به عربستان و امارات  کمک‌هایی   لجستیکی می‌دهد.

وبگاه آمریکایی «وار ایز بورینگ» نیز اخیرا نوشت که اماراتی‌ها چهار سال است که همراه بالگردهای توپدار «آپاچی» آمریکا برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران تمرین می‌کنند و حتی در تمرین مشترک شبیه سازی شده به یکی از جزایر خلیج‌ فارس حمله کرده‌اند.

افزایش تولید نفت ایران سیاست خارجی عربستان را خصمانه‌تر می‌کند

وبگاه آمریکایی «دیلی کالر» نوشت: تولید نفت ایران بعد از خاتمه تحریم‌های آمریکا، در حال اوج گیری است. اینک تولید نفت ایران تقریبا در  سطح سال 2011 است که موجب برانگیخته شدن ستیز با دیگر رقبای نفتی این کشور در بازارهای جهانی شده است.

دیلی کالر نوشت: افزایش سطح تولید نفت ایران موجب می‌شود که روابط کنونی تلخ با عربستان سعودی حتی بدتر شود. این در حالی است که تحریم‌های ضد ایران، موجب ارزشمندتر شدن نفت عربستان و افزایش سهم بیشتر این کشور از بازارهای جهانی فروش این ماده شده بود.

بر این اساس، ظهور مجدد ایران در عرصه انرژی احتمالا موجب می‌شود که سیاست خارجی عربستان سعودی خصمانه‌تر شود و در عین حال به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) لطمه می‌زند.

این وبگاه در ادامه نوشت: عربستان و سه کشور سنی دیگر روابط دیپلماتیک با ایران را در ژانویه سال جاری قطع کردند. سعودی‌ها حتی مانع ورود نفتکش‌های حامل نفت ایران به آب‌های خود شدند و این باعث شد ایران نیز اشتیاقی به همکاری بیشتر با عربستان نداشته باشد. سعودی‌ها بعدا تهدید به افزایش تولید نفت روزانه خود به اندازه یک میلیون بیش از مقدار فعلی کردند، اقدامی که با کاهش شدید بهای نفت، به راحتی به ایران آسیب زد.

 در انتهای این مطلب آمده است: در هر حال عربستان برای افزایش بهای نفت نیاز به ایران در زمینه کنترل سطح تولید نفت خود (فریز نفتی) دارد. البته ایران نیز بارها اعلام کرده که تمایلی در پذیرش فریز نفتی برای افزایش بهای این ماده سوختی ندارد تا بدین وسیله سهم خود از بازارهای نفتی را به واسطه سال‌ها تحریم‌های اقتصادی باز یابد. صنایع نفتی ایران اینک در حال بازیافت خود به خاطر عدم بودجه کافی ناشی از سال‌ها تحریم‌ است و برآورد‌های ساده نشان می‌دهد که این کشور دستکم نیاز به سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری جدید دارد تا به سطح سابق تولید نفت باز گردد. ایران برای تامین این رقم  به شدت نیاز به پرداخت‌های نقدی سریع دارد که تنها فروش نفت در بازارهای جهانی آن‌را تامین می‌کند.

هاپتون: منتظر فاز بعدی همکاری میان تهران-لندن هستم

نیکلاس هاپتون سفیر جدید انگلیس در تهران ساعاتی پس از انتصابش به عنوان سفیر این کشور در تهران در اکانت توئیتر خود نوشت، خوشحالم که سفیر جدید بریتانیا در ایران هستم.

وی افزود: منتظر فاز بعدی همکاری میان کشورهایمان هستم.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جدید کشورمان در بریتانیا و نیکلاس هاپتون سفیر جدید بریتانیا در تهران به‌طور همزمان در وزارت امور خارجه دو کشور حضور یافته و با تسلیم رو نوشت استوارنامه خود با وزرای خارجه ملاقات کردند.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان اعلام خبر فوق گفت: بیش از یک سال است که سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا فعال بوده و تمام امور جاری توسط کاردارهای دو کشور هدایت می‌شده است. اکنون در پی محقق شدن شرایط برای ارتقای روابط دو کشور تصمیم گرفتند که سفرای خود در تهران و لندن را  مستقر کنند.

مهر:

ولیعهد سعودی ایران را به تلاش برای سیاسی کردن حج متهم کرد

«محمد بن نایف» ولیعهد سعودی طی ادعاهایی ایران را به تلاش برای سیاسی کردن حج و طرح مطالباتی که خلاف مقاصد حج بوده و امنیت حجاج را در معرض خطر قرار می دهد متهم نمود.

ولیعهد سعودی بدون اشاره به بی کفایتی کشورش در اداره مناسک حج و حوادث متکرری که تاکنون در ایام مناسک حج برای حجاج بیت الله الحرام پیش آمده است مدعی شد که اخبار رسانه ها و برخی مقامات ایران صحت نداشته و عربستان با حجاج ایرانی نیز مانند دیگر حجاج برخورد می کند.

ولیعهد سعودی بدون اشاره به مانع تراشی کشورش برای عدم حضور حجاج ایرانی در مناسک حج مدعی شد که این طرف های ایرانی بودند که در راستای تلاش برای سیاسی کردن حج تمایلی به حضور حجاج خود در مراسم حج نداشتند.

محمد بن نایف در عین حال افزود: عربستان اجازه وقوع حوادثی را که مغایر با مناسک حج بوده و امنیت و سلامت حجاج را به هم می زند، نمی دهد.

لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری روز دوشنبه در پیامی به مسلمانان جهان تاکید کردند که جهان اسلام باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند.

ایشان در فرازهایی از این پیام فرمودند: آنان که حج را به یک سفر زیارتی ـ سیاحتی فروکاسته و دشمنی و کینه‌ی خود با ملّت مؤمن و انقلابی ایران را در زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته‌اند، شیطانهایی خُرد و حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود میلرزند. حکّام سعودی که امسال صدّ عن سبیل‌اللّه و المسجد الحرام کرده راه حجّاج غیور و مؤمن ایرانی به خانه‌ِی محبوب را بسته‌اند، گمراهانی روسیاهند که بقای خود بر اریکه‌ی قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و هم‌پیمانی با صهیونیسم و آمریکا و تلاش برای برآوردن خواسته‌ی آنان میدانند و در این راه از هیچ خیانتی روی‌گردان نیستند.

باشگاه خبرنگاران جوان:

پوتین: در زمینه مذاکراتم در هانگجو به ایران اطلاع رسانی می کنم

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت در زمینه مذاکراتم درباره سوریه در هانگجو به ایران اطلاع رسانی خواهم کرد.

پوتین در هانگجو در چین و پس از دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت مسکو و واشینگتن ممکن است به توافقی درباره کاهش خشونت ها در سوریه برسند.

وی افزود زمینه هایی وجود دارد که معتقدم نتایج آنها ممکن است در چند روز آتی به موفقیت منجر شود.

پوتین گفت: سوریه در صدر مذاکراتم در حاشیه اجلاس هانگجو بود و مسکو باید درباره پیشرفت در مذاکرات با دولت سوریه رایزنی کند و همچنین به ایران اطلاع رسانی لازم را داشته باشد.

وزیر حج عربستان مدعی شد: حضور ایرانیان مقیم خارج در حج امسال

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از محمد بنتن، وزیر حج وعمره سعودی، مدعی شد در میان افرادی که برای انجام مناسک حج امسال، وارد عربستان شده‌اند، ایرانیان مقیم خارج از کشورشان، نیز حضور دارند.

وی ادعا کرد این حجاج ایرانی که وارد عربستان شده‌اند همانند دیگر حاجیان از خدمات برخوردارند.

این وزیر سعودی در ادامه به حضور بیش از یک میلیون حاجی در مکه و آمادگی آنها برای انجام مناسک حج خبر داد.

محمد بنتن مدعی شد: حجاج ایرانی از برخی از کشورهای دنیا وارد عربستان شده‌اند و از خدماتی که ارائه می‌شود، همانند دیگر حاجیان استفاده می‌کنند.

این ادعاهای مسئولان سعودی درباره پذیرایی از حاجیان ایرانی مقیم خارج از ایران در حالی صورت می‌گیرد که ریاض با کارشکنی‌های فراوان، مانع از حضور حجاج کشورمان در حج امسال شد.

به‌رغم تلاش صادقانه مقامات جمهوری اسلامی برای تهیه مقدمات برگزاری حج تمتع در سال جاری، متاسفانه مقامات سعودی ثابت کردند که مایل به همکاری با ایران نیستند. با این‌که در حج تمتع سال گذشته عربستان سعودی در شکل‌گیری حادثه دردناک منا کاملا مقصر بوده، اما مقامات سعودی از قبول مسئولیت خود در این حادثه شانه خالی کردند.

اگر چه بر اساس یک تعریف موجود و یک قانون نانوشته موضوع حج باید خارج از مسائل سیاسی میان کشورهای اسلامی مورد توجه گیرد، اما رژیم آل‌سعود بویژه طیف سیاسی وابسته به وهابیت درصدد گروکشی از مراسم حج هستند. سعودی ها بر خلاف نص صریح قرآن مانع از انجام فرایض حج شدند. مقامات سعودی شرایط غیرقابل قبولی ایجاد کردند و در دادن روادید ورود متقاضیان حج کارشکنی کردند. رفتار سعودی‌ها تحت تاثیر مواضع سیاسی آنها علیه جمهوری اسلامی است.

وقوع حوادث مختلف از جمله سقوط یک بالابر در اطراف خانه خدا و فاجعه خونین منا، اوج بی کفایتی آل سعود را نشان می‌دهد.

این در حالی است که رسانه ها اعلام کرده‌اند: عربستان سعودی مسئولیت ساخت دستبند هوشمند برای استفاده حجاج از زمان ورود به فرودگاه‌های این کشور تا بازگشت را به شرکت اسراییلی "جی 4 اس" واگذار کرده است.

این دستبند مجهز به نوعی فناوری بسیار پیشرفته است که به سازمان های جاسوسی بیگانه که دارای روابط استراتژیک با آل سعود هستند این امکان را می‌دهد که هر لحظه که بخواهند از مکان حضور حجاج آگاه شوند.

شرکت مزبور دارای شعبه‌های مختلفی در شهرهای سعودی مانند جده، طائف و ریاض بوده و در صورت وقوع هر حادثه اتاق عملیات امنیتی سازمان اطلاعات سعودی مجبور به دریافت اطلاعات مورد نیاز خود از این شرکت اسراییلی خواهد بود.

ایرنا:

دیدار وزیر امور خارجه فرانسه و یوکیا آمانو درباره برجام

«جان مارک ایرولت» وزیرامور خارجه فرانسه روز دوشنبه در پاریس با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و بر ضرورت ادامه نظارت بر اجرای برجام از سوی تهران تاکید کرد.

رومان نادال سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد، ایرولت و آمانو درباره پرونده های اصلی آژانس بحث و رایزنی کردند.

وی افزود: پس از حدود 9 ماه که از اجرای توافق وین درباره برنامه هسته ای ایران می گذرد ضروری است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت شفاف و مفصل، اجرای آن را از سوی تهران پیگیر باشد و کشورش (فرانسه) همچنان درباره اجرای کامل توافق «محتاط» است.

نادال همچنین از بررسی آخرین تحولات برنامه هسته ای کره شمالی در دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

پوتین حمایت از افزایش تولید نفت ایران را تکرار کرد

رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری پایان اجلاس سران جی 20 با تاکید بر ضرورت همگرایی کشورهای نفتی برای بهبود بازارهای جهانی، حمایت از برنامه های ایران را برای افزایش تولید نفت به سطح پیش از آغاز تحریم ها تکرار کرد.

ولادیمیر پوتین امروز (دوشنبه) در شهر هانگجو در شرق چین با اشاره به مذاکرات این کشور و عربستان در باره بازارهای جهانی نفت و امکان توافق در زمینه تعلیق رشد تولید، گفت: این موضوع که ایران بتواند به میزان تولید نفت قبل از آغاز تحریم ها برسد، عادلانه خواهد بود.

بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس، پوتین همچنین اظهار کرد: روابط مسکو و ریاض دوستانه است و باید در بازارهای جهانی نفتی همکاری کنند و در مواردی هم که ضرورت دارد همکاری کنیم که تعامل در بازارها از آن جمله است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: بهای کنونی نفت را قابل قبول می دانیم ولی معتقدیم قیمت ها باید عادلانه و کمی بیشتر از وضعیت کنونی باشد.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز که در چین حضور دارد، امروز اعلام کرد: ایران به عنوان عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) باید این امکان را داشته باشد تا بتواند تولید نفت و عرضه آن را به بازارهای جهانی به میزان قبل از آغاز تحریم ها افزایش دهد.

رئیس جمهوری روسیه نیز روز شنبه به پرسش خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ که آیا شما از تعلیق رشد تولید و همزمان امکان یافتن ایران برای افزایش عرضه نفت حمایت می کنید؟ پاسخ مثبت داد و گفت از این رویکرد پشتیبانی می کنم.

عربستان و آمریکا از حدود دو سال پیش با عرضه گسترده و بسیار پیش از نیاز نفت به بازارهای جهانی سبب سقوط آزاد فیمت ها شدند که انتقاد بسیاری از کشورهای نفتی از جمله روسیه، ایران و نزوئلا را برانگیخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار