کد خبر: ۲۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 17 August 2016
به گزارش تابناک یزدشیوا دولت‌آبادی؛ مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در روزنامه آرمان نوشت: روز گذشته اظهارنظری از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی منتشر شد، مبنی بر اینکه دختران در ۱۳ سالگی شوهر می‌خواهند. برخی خانواده‌ها بر اساس باورهای دینی و بومی خود، معتقد به ازدواج فرزندانشان در سنین پایین هستند.

 البته منظور از سن پایین حداقل ۱۷ تا ۱۸ سالگی برای دختر و۲۰ تا ۲۱ سالگی برای پسر است. برخی از والدین سنین پایین‌تر از این را در صورت وجود آمادگی‌های لازم فرزند برای ازدواج در نظر می‌گیرند، برای مثال ۱۵ تا ۱۶ سال برای دختر و ۱۸ تا ۱۹ سال برای پسر. اگرچه قوانین ثبت ازدواج رسمی را برای دختر ۱۳ ساله مجاز دانسته و شاید به نظر برخی بزرگان هم این سن برای ازدواج کافی باشد، اما حداقل می‌توان بر این تاکید کرد که از نظر پزشکی بارداری در این سن بسیار خطرناک است و می‌تواند برای مادر و جنین عوارضی داشته باشد.

بنابراین اگر ما اجازه نداشته باشیم بگوییم سن ۱۳سالگی برای شروع زندگی بسیار کم است، با جسارت می‌توانیم بگوییم امکان بارداری در سن ۱۳سالگی از نظر سلامت مادر و فرزندبه دلیل عدم تکامل کافی دستگاه‌های باروری ریسکی بزرگ است. اگر از عوارض جانبی عدم بلوغ روانی، شناختی و عاطفی مادر هم صحبت نکنیم حداقل روی جنبه جسمانی آن می‌توان تاکید داشت که ۱۳ سالگی سن مناسبی برای مادر شدن نیست.

نگاه ما به ازدواج بر اساس کفایت کافی روانی و عاطفی برای تشکیل خانواده است و سن ۱۳ سالگی سن ایده آلی برای ازدواج نیست و نگرانی زیادی درباره باردارشدن در این سن وجود دارد. اگرچه بسیاری از افراد به دلیل فقر و اجبار خانواده‌ها در سنین کم تن به ازدواج می‌دهند، اما در جوامع شهری و میان مردمی با سطح سواد و تحصیلات بالا همچنین ازدواج‌هایی دیده می‌شود که این نشان‌دهنده ضعف آگاهی و شناخت کافی در دل خانواده‌هاست.

 قوانین جاری کشور سن ۱۳ سالگی را برای ازدواج دختر مناسب دیده است و بر اساس قانون عقد رسمی دختر در این سن منعی ندارد، اما باید بررسی شود چند درصد از دختران ۱۳ ساله این مرز و بوم که در ابتدای نوجوانی و در سنین مدرسه و دانش‌اندوزی قرار دارند آمادگی تشکیل خانواده را دارند.

 از سوی دیگر ازدواج در سنین پایین و زمانی که فرد هنوز در مدرسه به سر می‌برد، باعث می‌شود فعالیت‌های تحصیلی او به مخاطره بیفتد و افراد به دلیل ازدواج به ترک تحصیل و دوری از دانش تشویق شوند. در مجموع حقیقت این است که ازدواج در سن مناسب خود تناسب‌های بسیاری را به دنبال دارد و واقعیت این است که بسیاری از فرزندان ما آمادگی ازدواج در این سنین را ندارند تا از مواهب آن بهره مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار