کد خبر: ۲۵۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 04 July 2016
تابناک / مدیریت نگهداری و بهره برداری گردشگری 65 نقطه ساحلی در استان گیلان که در مجاورت روستاها واقع شده است به دهیاری های این روستاها واگذار شد.

مدیریت 65 نقطه ساحلی در گیلان واگذار شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دبیر کمیته ساماندهی طرح های دریا در استان گیلان گفت : یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری به منظور ساماندهی سواحل استان که چندی پیش انجام شد، واگذاری مدیریت سواحل به دهیاری ها بود.
 
یونس رنجکش افزود : بر اساس این طرح مدیریت نگهداری و بهره برداری گردشگری سواحلی که در روستاها واقع شده اند به دهیاری ها واگذار شد.

وی تاکید کرد: 65 نقطه ساحلی مشخص شده که در مجاورت روستاهای دارای دهیاری واقع شده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان استفاده از ظرفیت های محلی را در چارچوب ساماندهی سواحل استان اقدامی بسیار مهم خواند.

دهیاری های استان گیلان از ظرفیت های بسیار زیادی برای انجام پروژه های بزرگ به ویژه در نوار ساحلی برخوردار هستند که باید این ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرند و مسئولین ذی ربط نیز از این اقدام دهیاری ها حمایت کنند.
 
دبیر کمیته ساماندهی طرح های دریا در استان گیلان تصریح کرد: در 65 نقطه ساحلی شناسایی شده در مجاورت روستاها، دهیاری ها می تواند انواع خدمات گردشگری را به گردشگران ورودی به نوار ساحلی استان گیلان ارائه دهد.
 
وی این اقدام را یکی از اصلی ترین راه های توسعه طرح های ساماندهی دریا در استان گیلان اعلام کرد و گفت: می توان تعداد طرح های ساماندهی را از 40 طرح طی چند سال به 105 طرح افزایش داد.
 
رنجکش گفت : دهیاران موظفند در چارچوب ساماندهی سواحلی که در اختیار دارند درگام نخست در این سواحل ناجی غریق مستقر کنند.
وی تاکید کرد: بنابر این افزایش امنیت جانی برای گردشگران از اثار زودهنگام مدیریت دهیاری ها در نقاط ساحلی تعیین شده خواهد بود.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بیان داشت: علاوه بر این، دهیاری ها می توانند انواع خدمات تفریحی و رفاهی را به گردشگران ارائه دهند.

وی به نقش موثر دهیاری ها در توسعه هر چه بیشتر گردشگری ساحلی استان اشاره کرد و گفت: این امر با همکار سایر دستگاه های اجرایی در استان محقق خواهد شد.
 
رنجکش بیان کرد: از آنجا که دهیاران روستاهای ساحلی از وجود پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه به خوبی آگاهی دارند، لذا خواهند توانست با مدیریت مناسب بهترین بهره برداری را از این مناطق انجام دهند.
 
وی یادآور شد: همچنین قصد داریم از دهیاری ها در مدیریت گردشگری 300 نقطه خطرآفرین شناسایی شده در نوار ساحلی استان بهره گیریم که می تواند در کاهش آمار غرق شدگان در آبهای استان گیلان بسیار موثر واقع شود.
 
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بیان داشت: گردشگران باید توجه داشته باشند مهم ترین عامل در کاهش غرق شدگی توجه آنها به توصیه های ناجیان غریق است.

وی گفت : پسروی و پیشروی آب دریا طی سال های اخیر وضعیت بسیار خطرناکی را در آبهای ساحلی خزر برای شنا به وجود آورده و ضروری است که گردشگران حتماً در نقاط تعیین شده تحت عنوان طرح های ساماندهی دریا به شنا بپردازند.

*بندر بریس چابهار باید هر چه سریعتر لایروبی شود

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت : در بندر بریس سالانه در حدود هفت هزار تن ماهی تجاری به ارزش 70 میلیارد تومان و 19 هزار تن ماهی صنعتی با ارزش تقریبی 114 میلیارد تومان تخلیه می‌شود.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: بندر بریس بخش اعظمی از نیاز ماهی بازارهای داخلی استان و کشور و همچنین نیاز کارخانه های کنسرو ماهی را تامین می‌کند.

وی اظهار کرد : این بندر به 141 فروند لنج و 264 فروند قایق صیادی خدمات ارائه می‌کند و علاوه بر آن شناورهای لنج گواتر نیز به دلیل نبود اسکله صیادی در آنجا از اسکله‌های بریس و پسابندر خدمات بندری می‎گیرند.

مدیرکل شیلات استان در ادامه گفت: این بندر یکی از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران است و در زمینه گردشگری دارای پتانسیل های فراوانی است.

میرمرادزهی تاکید کرد : این بندر باید هر چه سریعتر لایروبی شود تا مشکلات آن صیادان را زمین‌گیر نکند.

وی خاطرنشان کرد : بندر بریس چابهار بیشتر از تعداد موجود شناور لنج داشته که اکثر آنها بخاطر مشکلات رسوب حوضچه و محدودیت و مخاطره در ورود و خروج به بندر از آن کوچ کرده‌اند.

میرمرادزهی گفت: توسعه شیلات استان سیستان و بلوچستان می‌تواند محور توسعه استان و شیلات کشور باشد.
مدیرکل شیلات استان اظهار کرد: 40 درصد ظرفیت شیلاتی کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد و شیلات در خانواده‌های مردم این منطقه نفوذ یافته است.

*کاهش صادرات آبزیان با حذف شناورهای صید صنعتی

چنانچه شناورهای صید صنعتی از آبهای عمان حذف شود ، شاهد کاهش 30 درصدی میزان صادرات سالانه آبزیان در کشور خواهیم بود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات کنندگان آبزیان اظهار داشت: شناورهای صیدصنعتی با صید ماهیان غیرخوراکی ، بخش قابل توجهی از میزان صادرات سالانه آبزیان را به خود اختصاص می دهد.                     
                                                                  
هادی سنگانیان افزود: صادرات ماهیان غیرخوراکی صید شده با شناورهای صید صنعتی، حدود 30 درصد مجموع صادرات سالانه آبزیان است.

وی با اشاره به توقیف فعالیت 18 فروند شناور صید صنعتی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در صورت مجوز صید ندادن به شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان شاهد کاهش صادرات آبزیان و ضرر و زیان این صنعت خواهیم شد.

وی گونه های ماهیان مرکب و یال اسبی را دو هدف اصلی صید شناورهای صید صنعتی اعلام کرد که به دلیل غیرخوراکی بودن، تمام این دو گونه صید شده صادر می شود.        
                                                                            
 عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران بیان کرد: ماهیان غیرخوراکی یال اسبی و مرکب به عنوان ماهیان پرطرفدار و پرمصرف در کشورهای جنوب شرق آسیا و چین محسوب می شود.   
                                                                              
وی اذعان داشت: هر ساله نیز سود بسیار خوبی با صادرات این گونه ماهیان به کشورهای مذکور عاید صادرکنندگان ایرانی می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکل پیش آمده برای شناورهای صید صنعتی هر چه سریعتر شاهد آغاز به کار مجدد این شناورها باشیم.

به گفته وی، فعالیت شناورهای صید صنعتی که با مجوز سازمان شیلات ایران صورت می گیرد، منافاتی با صید سنتی ندارد و مکان تعیین شده برای صید این دو گونه شناور کاملاً از یکدیگر مجزا است.                                           

*بیمه به پرورش دهندگان میگو خسارت سال 94 را پرداخت نکرد                                    

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در ادامه از آغاز برداشت کراپ اول میگو در استان هرمزگان خبر داد و گفت: ذخیره سازی در سایر استان های کشور همچنان ادامه داد.              

سنگانیان در باره مشکلات نقدینگی پرورش دهندگان میگو نیز اذعان داشت: پس از گذشت یک سال از ضرر و زیان وارده ناشی از شیوع بیماری در مزارع میگوی استان های خوزستان و بوشهر هنوز بیمه خساراتی به پرورش دهندگان پرداخت نکرده است.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه به زودی مهلت تعیین شده از سوی دامپزشکی برای ذخیره سازی لارو میگو در مزارع به اتمام خواهد رسید، گفت: دیگر فرصتی برای پرورش دهندگان متضرر جهت خرید لارو و ذخیره سازی باقی نمانده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد : همانگونه که پیش بینی می شد با پرداخت نشدن خسارات به پرورش دهندگان متضرر سال گذشته، امسال شاهد کاهش چشمگیر تولید میگو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 19 هزار تن میگو تولید شده بود، بیان کرد: با وضع به وجود آمده در خصوص نقدینگی پرورش دهندگان، تولید میگوی امسال حداکثر به 10 هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان بوشهر بخش اعظم میگوی پرورشی کشور را تولید می کند، اظهار داشت: از آنجا که اکثر پرورش دهندگان خسارات دیده به این استان اختصاص دارد ، عدم پرداخت نشدن بیمه به آنها، آسیب جدی به صنعت میگوی کشور وارد خواهد کرد.

به گفته وی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می شود، وظیفه پرداخت بیمه به خسارات دیدگان را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار