تابناک / بار دیگر در آستانه هفته جهاد کشاورزی شاهد شکوفایی آمار و اطلاعاتی از جنس کشاورزی دراستانها هستیم .بنا به گواه شاهدان عینی در سالیان مختلف هرساله در این هفته شاهد افتتاح های نمادین از واحد های دامپروری فعال در سطح استان بودیم چه اتفاقی افتاده است که در چند سال اخیر با کمال تاسف باید شاهد حذف صنعت دامپروری از سبد کشاورزی استان گیلان باشیم .
کد خبر: ۲۴۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۴ 18 June 2016
تابناک / بار دیگر در آستانه هفته جهاد کشاورزی شاهد شکوفایی آمار و اطلاعاتی از جنس کشاورزی دراستانها هستیم .بنا به گواه شاهدان عینی در سالیان مختلف هرساله در این هفته شاهد افتتاح های نمادین از واحد های دامپروری فعال در سطح استان بودیم چه اتفاقی افتاده است که در چند سال اخیر با کمال تاسف باید شاهد حذف صنعت دامپروری از سبد کشاورزی استان گیلان باشیم .

كشاورزی یكی از قطب های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی در بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بشمار می رود؛ چراكه علاوه بر استقلال و خودكفایی ملی؛ زمینه اشتغال وسیع، آبادانی و بدنبال آن صادرات را برای یك كشور فراهم می كند. پرداختن به امر كشاورزی، ایجاد انگیزه و حمایت از كشاورزان در كشوری مانند ما كه دارای نیروی كار جوان و مستعد و ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و همچنین شرایط اقلیمی مناسب و متنوع برای كشاورزی است؛ می تواند در توسعه و آبادانی آن نتیجه بخش باشد و آن را به یكی از كشورهای مهم منطقه و جهان تبدیل نماید. خصوصیات بارز و خاصی كه دیگر كشورهای منطقه و حتی دیگر كشورهای جهان فاقد آن هستند.

به راستی آیا مسئولان و مدیریت کشاورزی استان گیلان در طول سالیان گذشته تا به حال توانسته نمره قابل قبولی را برای کشاورزان و دامداران رقم بزند؟

چه میزان از آمار ارائه شده در سطح استان برای کشاورزان و فعالان عرصه کشاورزی قابل قبول و قابل درک است ؟

چرا هیچگونه نظرسنجی علمی منطبق بر واقعیت درخصوص وضعیت امرار معاش کشاورزان استان گیلان صورت نمی گیرد

وضعیت آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان و مراکز آموزش کشاورزی در سطح استان گیلان و بستر سازی این صنعت برای فارغ التحصیلان را چگونه ارزیابی می کنید . افت شدید متقاضیان تحصیل در رشته کشاورزی و دامپروری در دانشگاههای استان گیلان چه پیامی را برای متولیان امر دارد .

فرار رو به جلوی مسئولان و عدم شفاف سازی در حوزه کشاورزی علی الخصوص صنعت دامپروری که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در هر کشوری قلمداد می شود چه توجیهی دارد که هر روز شاهد وقوع حوادث ناگواری در این صنعت هستیم و سکوت مسئولان و یا بهتر است بگوئیم بی تفاوتی مدیران با اتخاذ سیاست خاموش در این بخش حاوی چه پیامی است

بنا به گواه شاهدان عینی در سالیان مختلف هرساله در این هفته شاهد افتتاح های نمادین از واحد های دامپروری فعال در سطح استان بودیم چه اتفاقی افتاده است که در چند سال اخیر با کمال تاسف باید شاهد حذف صنعت دامپروری از سبد کشاورزی استان گیلان باشیم .

چند درصد از دغدغه مندی های فعالان صنعت دامپروری استان گیلان تا کنون مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته است . لذا در همین جا اعلام می کنم گرچه در بخشی از زیرشاخه های کشاورزی استان بتوان با اغماض نمره قابل قبولی را به دست اندرکاران امر در دولت داد اما یقینا حذف صنعت دامپروری استان گیلان را باید به پای همین مسئولان نوشت که روزها و ماهها و سالها با نظاره گری خود اوضاع موجود را رقم زدند و امروز بر پیکر بی جان صنعت دامپروری حتی فاتحه ای هم نمی خوانند چرا که دیگر امروز هیچگونه نشانی از حیات و پویایی این صنعت در استان مشاهده نمی شود که مطمئنا آیندگان باید در خصوص تدابیر اتخاذ شده توسط مسئولان استان قضاوت کنند.

البته این امر را باید تا حدی در توجه ویژه مسئولان استان به گردشگری جست و اینکه چه میزان از واحد های دامپروری و مرغداری استان تبدیل به تالارهای عروسی و یا سفره خانه و ... شده است! آیا اینها را می توان به عنوان دستاورد بر شمرد .

وضعیت امروز صنایع تبدیلی استان گیلان که نقش به سزایی در اشتغال و تولید محصولات استراژیکی دارند چگونه است آیا رشد فزاینده ای در تولیدات خود داشته اند یا اینکه با تعطیلی و واگذاری به شرکت های تهرانی و یا با ظرفیت 30 تا 40 درصدی درحال فعالیت هستند!

دامپروری به عنوان یکی از حلقه های مفقوده کشاورزی استان گیلان علیرغم هشدارهای مکرر فعالان این عرصه در ادوار گذشته ( که تمامی مستندات آن در اختیار پایگاه خبری رشت پرس می باشد) تا به حال متاسفانه نه اینکه هیچگونه دستاوردی را تا به امروز در پی نداشت بلکه موجبات حذف بسیاری از کارشناسان ، صاحبنظران و کارآفرینان و تولیدکنندگان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی را ازعرصه کشاورزی و جلسات کارگروهای تخصصی استان رقم زد که البته گرچه این امر برای متولیان امر و مسئولان عالی دولت در استان رضایت بخش بوده اما صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره صنعت دامپروری وارد کرد که شاید امروز مجالی برای نفس کشیدن و اعلام وجود کردن ندارند .

در پایان علیرغم اینکه دیگر امیدی به بهبود وضعیت صنعت دامپروری و کشاورزی با توجه به سیاست های خاموش مسئولان استان همچون سالهای گذشته وجود ندارد لذا این یاداشت جهت ثبت و بایگانی در آرشیو اخبار به نگارش درآمده است تا شاید آیندگان در خصوص سکوت و بی تفاوتی مسئولان امر آگاه باشند

اینها تنها بخش کوچکی از محصول تفکرات صنعت کشاورزی استان گیلان است که شما بذر آن را در این سالها کاشته اید و حال باید به دروی محصولات خود بپردازید که امیدوارم مبارکتان باشد.

حسین متقی طلب/رئیس اسبق انجمن صنفی دامداران استان گیلان و مسئول آموزش کانون کارفرمایان استان گیلان/ مولف و پژوهشگر / بیست و هشتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج   / رشت پرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار