یک گزارش ؛
تابناک: مرکز پژوهش‌های مجلس، از دهه هفتاد و به عنوان ارگان پژوهشی و تحقیقاتی پارلمان، فعالیت خود را آغاز کرد. مرکزی که به اطلاعات عمومی و غیرمحرمانه وزارتخانه‌هایی نظیر وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات دسترسی دارد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد. پیش از این، محمدجوادلاریجانی، محمدرضاخاتمی، احمدتوکلی و کاظم‌جلالی ریاست این مرکز را بر عهده داشته‌اند و با آغاز به کار مجلس‌دهم و روند تعیین روسای کمیسیون‌ها، بحث در باب اینکه چه کسی ریاست این بازوی تحقیقاتی را عهده‌دار شود، بالا گرفته است.
کد خبر: ۲۴۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 07 June 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک:
مرکز پژوهش‌های مجلس، از دهه هفتاد و به عنوان ارگان پژوهشی و تحقیقاتی پارلمان، فعالیت خود را آغاز کرد. مرکزی که به اطلاعات عمومی و غیرمحرمانه وزارتخانه‌هایی نظیر وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات دسترسی دارد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد. پیش از این، محمدجوادلاریجانی، محمدرضاخاتمی، احمدتوکلی و کاظم‌جلالی ریاست این مرکز را بر عهده داشته‌اند و با آغاز به کار مجلس‌دهم و روند تعیین روسای کمیسیون‌ها، بحث در باب اینکه چه کسی ریاست این بازوی تحقیقاتی را عهده‌دار شود، بالا گرفته است.

تابش و جلودارزاده به عنوان دوتن از اعضای فراکسیون امید و از یاران نزدیک به محمدرضاعارف، بر ریاست او بر مرکز پژوهش‌ها تاکید و از پیشنهاد این سمت به عارف خبر دادند، اما درسوی دیگر ماجرا، بعضی از نمایندگان، خبرهای دیگری را در این باره مخابره می‌کنند.

به گزارش تابناک گیلان،
بهروز نعمتی که او نیز همچون کاظم‌جلالی از اعوان رئیس مجلس‌دهم محسوب می‌شود و ازقضا در لیست امید تهران نیز حضور داشته است، ریاست عارف بر مرکز پژوهش‌ها را شایعه قلمداد کرد.

نعمتی درباره گزینه‌های احتمالی ریاست مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: «تاکنون درباره ریاست مرکز پژوهش‌ها در مجلس بحثی مطرح نشده و گزینه احتمالی وجود ندارد.» از نعمتی انتظاری جز این نیز نمی‌رفت که از ریاست جلالی بر مرکز پژوهش‌ها حمایت کند.






او با اشاره به سرنوشت احتمالی جلالی در مرکز پژوهش‌ها گفت: «با توجه به عملکرد آقای‌جلالی، احتمالا او در این پست باقی می‌ماند.» درحالی که برخی از پیشنهاد ریاست این مرکز به عارف خبر می‌دهند و برخی دیگر، از احتمال ابقای جلالی برای این پست سخن می‌گویند، نماینده لنگرود در مجلس‌دهم،‌سازدیگری را کوک کرده است.

مهردادلاهوتی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره آینده ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس، ابقای کاظم‌جلالی را در این پست، «حتمی» دانست. لاهوتی گفت: «آقای‌جلالی عملکرد خوبی در دوره قبلی داشت و حتما او رئیس مرکز پژوهش‌های می‌شود.» نماینده مردم لنگرود با رد پیشنهاد ریاست این مرکز به محمدرضاعارف، مدعی شد: «آقای‌عارف نیز رغبتی به ریاست مرکز پژوهش‌ها ندارد.»


تعارف جلالی به عارف!

با وجود همه این اظهارنظرها برای تعیین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، روز دوشنبه، نوبت به کاظم‌جلالی رسید که درباره آینده خود در این مرکز و معرفی محمدرضا عارف به عنوان جانشین احتمالی او سخن بگوید.

جلالی که از زمان پایان انتخابات مجلس‌دهم تا آغاز به کار آن، در چند نوبت، نیشترهایی به اصلاح‌طلبان و اعضای لیست امید زده بود، این‌بار از در مهر و عطوفت درآمد و ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را به عارف تعارف کرد! جلالی گفت: «نام آقای‌عارف زیبنده ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس است و اگر تصمیم هیات‌رئیسه مجلس انتخاب ایشان باشد، از هم‌اکنون برای آقای‌عارف آرزوی موفقیت می‌کنم.»

نماینده مردم تهران در مجلس‌دهم گفت: «تا اعلام حکم جدید و تصمیم‌گیری درباره ریاست مرکز پژوهش‌ها در مجلس دهم با قوت این مسئولیت را ادامه خواهم داد.» او خاطرنشان کرد: «بر اساس قانون باید هیات امنای مرکز پژوهش‌ها تشکیل جلسه دهد و درباره ریاست این مرکز اعلام نظر کند و ما نیز منتظر تشکیل این جلسه هستیم.» جلالی افزود: «مرکز پژوهش‌ها فرصت خدمتی بود که برای چهار سال بر عهده من قرار گرفت و امروز نیز افراد شایسته زیادی برای حضور در این مسئولیت وجود دارند، اما تصمیم نهایی بر عهده هیات امنای مرکز است.»

حال باید منتظر ماند و دید که آیا عارف وقعی به این تعارف می‌نهد و بدون رقابت با کاظم‌جلالی بر کرسی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس خواهد نشست یا مجبور خواهد بود، این‌بار با یکی از یاران لاریجانی، برای رسیدن به این پست رقابت کند. شاید هم عارف ترجیح دهد، تنها به عنوان رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم فعالیت کند و عطای هر نوع ریاستی در مجلس دهم را به لقایش ببخشد!



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار