مرور روزنامه های صبح کشور؛ پنجشنبه
پایان هفته با پایان هیجان اخبار در روزنامه‌ها همراه است. برخی روزنامه‌ها همچنان درگیر پیش‌بینی نتیجه تجاوز عربستان به یمن هستند و روزنامه‌هایی که تحلیل‌هایی درباره ورود کنگره به مذاکرات هسته‌ای دارند معدودند. داستان پول‌های کثیف سیاسی در روزنامه دولت وارد مرحله جدیدی شده است. سخنان هاشمی رفسنجانی و رئیس قوه قضائیه هم...
کد خبر: ۲۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 16 April 2015
پایان هفته با پایان هیجان اخبار در روزنامه‌ها همراه است. برخی روزنامه‌ها همچنان درگیر پیش‌بینی نتیجه تجاوز عربستان به یمن هستند و روزنامه‌هایی که تحلیل‌هایی درباره ورود کنگره به مذاکرات هسته‌ای دارند معدودند. داستان پول‌های کثیف سیاسی در روزنامه دولت وارد مرحله جدیدی شده است. سخنان هاشمی رفسنجانی و رئیس قوه قضائیه هم در روزنامه‌ها مطالب زیادی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنج‌شنبه بیست و هفتم فروردین را بخوانید.

روزنامه اطلاعات بیشتر صفحه اول خود را به سفر رئیس‌جمهور به گیلان و سخنان وی در باره مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده است. فتح الله آملي در شروع یادداشتی با عنوان «هزينه اشتباه چيست؟» در این روزنامه نوشته: يكي از مقامات وزارت نيرو اخيراً اعلام كرده است كه ساخت سد گتوند از ابتدا اشتباه بود چرا كه جانمايي خوبي در آن صورت نگرفته است. تا آنجا كه يادمان مي‌آيد در همان زمان كه ساخت سد در دستور كار بود بسياري از كارشناسان به لايه‌هاي نمكي بستر سد اشاره كردند كه در صورت آبگيري باعث شوري بيش از حد آب و صدمه زدن به كارون مي‌شود، اما به اين اخطار كارشناسي توجهي نشد تا اينكه آثار آن نمود پيدا كرد. با مرگ صدها ماهي و نيز با توجه به آلودگي كارون حال مقامات از اشتباهاتي مي‌گويند كه قاعدتاً با هزينه‌هاي قابل توجه بايد اصلاح شوند. اما آيا اين فقط تنها اشتباهي است كه در نظام برنامه‌ريزي كشور صورت مي‌گيرد؟ و آيا خساراتي كه متوجه اقتصاد ملّي و ملت و كشور شده و مي‌شود منحصر به يك يا ده يا صد مورد اين چنيني است؟

جمهوری اسلامی نیز که سخنان رئیس‌جمهور در رشت را به تیتر اول خود تبدیل کرده به جای سرمقاله، مسائل مهم هفته را مرور کرده است که در آن به مذاکرات هسته‌ای، تحولات یمن و سوریه پرداخته شده است.

جوان که سخنان رئیس‌جمهور در حمایت از مظلومان را مهم دانسته، تیتر اول خود را به حذف یارانه نان به قیمت باقی ماندن یارانه پولدارها اختصاص داده است. رئيس انجمن اقتصاد اسلامي و استاد تمام دانشكده اقتصاد در گفت و گو با «جوان» در خصوص آمادگي جامعه جهت حذف يارانه نان گفته: هرگونه افزايش قيمت در شرايط فعلي به نفع اقتصاد نيست. ميثم موسايي افزود: اكنون اقتصاد ايران در حوزه تورم به ثبات رسيده و شتاب تورم كنترل شده است و از آنجايي كه نان به عنوان قوت غالب خانوار پردرآمد و كم‌درآمد محسوب مي‌شود، هرگونه تغيير قيمت، تأثير قابل توجهي بر نرخ تورم خواهد داشت. از اين رو دولت بايد از هرگونه شوك بر اقتصاد و تورم احتمالي خودداري كند. وي تأكيد مي‌كند: دولت به منظور جبران هزينه‌ها و تأمين كسري بودجه امسال، يارانه 15 ميليون پردرآمد را حذف كند و يارانه نقدي مرفهين را در بخش بهداشت و سلامت هزينه كند. موسايي افزود: دولت با تحميل ركود بربازار كسب و كار توانست نرخ تورم را از 34 درصد به 5/15 درصد كاهش دهد، حال مي‌خواهد با حذف يارانه نان شوك جديدي براقتصاد و اقشار آسيب پذير وارد كند‌؟

جوان همچنین در مطلبی با عنوان « 1+5+ 535 !» به بررسی طرح جدید اعضای سنای آمریکا در باره مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. به نوشته جوان چيزي كه كاخ سفيد را تشويق كرد در دقيقه 90 با نمايندگان سنا در مورد طرح مصالحه كند، چهار تغيير كليدي بود كه مدافعال طرح حاضر شدند در آن اعمال كنند:

1- در طرح اوليه «منندز- كروكر» آمده بود كه رئيس‌جمهور امريكا ملزم است طي 90 روز تأييد كند ايران ديگر حامي اقدامات تروريستي عليه امريكا نيست ولي اين قسمت حذف و به درخواست گزارش‌هاي ادواري رئيس‌جمهور درباره فعاليت‌هاي ايران در زمينه موشكي و تروريستي، تقليل پيدا كرد. معني تلويحي عقب نشيني سناتور‌ها از اين درخواست، پذيرش اصل هسته‌اي بودن مذاكرات است كه ايران بر آن تأكيد دارد. با اين حال، بر اساس اين طرح، دولت امريكا موظف شده اگر ايران هر يك از بندهاي توافق نهايي را نقض كند، كنگره را در جريان بگذارد.

2- سناتور ماركو روبيو جمهوريخواه در طرح اوليه خواستار اين شده بود كه ايران دولت اسرائيل را به‌رسميت بشناسد و صراحتاً اعلام كند اين توافق هسته‌اي امنيت اسرائيل را تهديد نمي‌كند ولي سناتور ران جانسون نيز موافقت كرد كه از طرح خود براي برخورد با توافق هسته‌اي با ايران به عنوان يك معاهده صرف‌نظر كند. در صورتي كه اين توافق به عنوان يك معاهده در نظر گرفته مي‌شد، ‌قبل از اجرايي شدن بايد دوسوم اعضاي سنا آن را تصويب مي‌كردند.

3- در طرح اوليه مدت زماني كه كنگره، كاخ سفيد را موظف كرده، تعليق تحريم‌هاي ايران بعد از انجام توافق را به تعويق بيندازد، از دو ماه به حدود 35 تا 60 روز (متغير) كاهش پيدا كرده است.

4- جاني ايساكسون يكي ديگر از سناتور‌ها نيز به درخواست كروكر از درخواست خود براي پرداخت غرامت توسط ايران به قربانيان گروگانگيري در سال 1979 عقب نشيني كرد.

جوان در پایان نتیجه گرفته: با توافق دو حزب كنگره (جمهوريخواه) و كاخ سفيد (دموكرات) بر سر لايحه نظارت بر تحريم‌هاي ايران، در عمل اين كنگره امريكا خواهد بود كه بعد از توافق احتمالي 1+5 با ايران، درباره تأييد يا رد آن تصميم نهايي خواهدگرفت. با اين حال، ناظران تأييد مي‌كنند كه بعد از هرگونه توافق احتمالي، هزينه‌هاي رد يا تغيير در توافق بين ايران و 1+5 براي كنگره امريكا بسيار زياد است. باراك اوباما ضمن تعديل برخي بندهاي طرح سناتورها، ضمن سهيم كردن (نمادين) كنگره در توافق با ايران و جلب مشروعيت داخلي، هزينه مخالفت با توافق و شكست مذاكرات را به گردن آنها انداخته است. با اين حال، كنگره امريكا با تعيين يك دوره 35 روزه براي شروع تعليق تحريم‌ها كه ممكن است مناقشات كاخ سفيد و كنگره زمان آن را تا 60 روز افزايش دهد، مسير توافق با ايران را دشوار كرد. تهران تأكيد كرده كه همزمان با توافق، همه تحريم‌ها بايد برداشته شود. واشنگتن پست ديروز در گزارشي نوشت كه هرچند طرح مورد توافق قرارگرفته بهتر از نسخه اوليه آن است ولي همچنان اين خطر وجود دارد كه مذاكرات را به شكست بكشاند. بلومبرگ نيز گزارش كرد كه دولت اوباما كه را تهديد دور زده شدن و تضعيف رياست جمهوري خود و از ريل خارج شدن مذاكرات روبه‌رو بود، اين طور نشان داد كه نسخه تغيير يافته طرح را امضا خواهد كرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار